حسام طوسی

Friday, May 9, 2014

ده‌ سال حبس و هزار ضربه شلاق برای وبلاگ نویس عربستانی

رئیف بدوی، وبلاگ نویس عربستانی به اتهام به راه انداختن بحث اینترنتی در باره سیاست و اسلام در عربستان سعودی به هزار ضربه شلاق و ده سال حبس محکوم شده است. سازمان های حقوق بشری رای دادگاه را نقض حقوق بشر خواندند.
Raif Badawi SCHLECHTE QUALITÄT
در ماه ژوئیه سال گذشته میلادی رئیف بدوی، وبلاگ نویس عربستانی در دادگاه اول به هفت سال زندان و ۶۰۰ ضربه شلاق محکوم شده بود. اتهام او اهانت به اسلام بود.

اکنون دادگاه تجدیدنظر در شهر ساحلی جده درجه محکومیت را بالا برده است. قاضی دادگاه روز پنج‌شنبه (۱۸ اردیبهشت / ۸ مه) این وبلاگ نویس را به ۱۰ سال زندان و هزار ضربه شلاق محکوم کرد. رئیف بدوی همچنین مجبور است برای این اهانت جریمه‌ای معادل ۲۰۰ هزار یورو به دادگاه بپردازد.

اتهام رئیف بدوی

رئیف بدوی، وبلاگ نویس عربستانی متهم شده بود که در اینترنت بحثی را برانگیخته است در باره رابطه سیاست و دین در عربستان سعودی. او در سال ۲۰۰۸ "شبکه لیبرال‌های آزاد عربستان سعودی" را تاسیس کرد و همین امر سبب شد که زیرنظر نهاهای محافظه‌کار در عربستان سعودی قرار گیرد.

بدوی چندین بار توسط پلیس عقیدتی عربستان دستگیر شد. در سال ۲۰۰۹ حق سفر از او گرفته شد و حساب‌های بانکی‌اش نیز مسدود شدند. دلیل این احکام مقاله‌ای از او بود که در آن شورای نگهبان عربستان متهم به نقض حقوق بشر شده بود.

قوه قضائیه عربستان در سال ۲۰۱۱ او را متهم کرد که به فقهای این کشور توهین کرده و ارزش‌های اسلامی را نمی‌پذیرد. عبدالرحمان البارک، یکی از مراجع دینی این کشور نیز در ماه مارس ۲۰۱۲ او را به ارتداد محکوم کرد.

عبدالرحمان البارک گفت که بدوی مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و بی‌دینان را برابر دانسته است. وی ادامه داد که این نظر بدوی نباید بدون پاسخ بماند و او باید "همان گونه که حقش است، محکوم و به سزای اعمالش برسد."

این وبلاگ‌نویس اما از این اتهام‌ها هراسی به دل راه نداد و هفتم ماه مه ۲۰۱۲ را "روز لیبرال‌های عربستان سعودی" نامید. خواست او مخالفت عمومی در این روز با سیاسی شدن اسلام بود.

این اقدام رئیف بدوی سبب خشم نهادهای عربستانی شد. او در هفدهم ژوئن سال ۲۰۱۲ دستگیر شد و ماموران وب‌سایتی را که به راه انداخته بود بستند. همسر و سه فرزند او به بیروت گریختند. در روزهای پایانی ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ محاکمه او آغاز شد.

نهادهای عربستان رئیف بدوی را به ارتداد متهم کردند. در صورت تایید این اتهام او به مرگ محکوم می‌شد. او اما در جلسات دادگاه با بیان سه باره شهادت اعلام کرد که به دین اسلام اعتقاد داشته و دارد.

انتقاد سازمان‌های حقوق بشری

دادگاه تجدیدنظر روز پنج‌شنبه (۱۸ اردیبهشت / ۸ مه) به هنگام اعلام حکم دادگاه اعلام کرد در این امر شکی نیست که بدوی یک وب سایت اینترنتی غیرقانونی به راه انداخته و به پخش تفکرات لیبرالی مشغول بوده است.

سازمان‌های حقوق بشری به شدت به این حکم دادگاه تجدیدنظر عربستان انتقاد کردند. فیلیپ لوتر، رئیس بخش خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل در این باره گفت: «او یک زندانی سیاسی است که هیچ خطایی مرتکب نشده و از راه صلح‌آمیز و از حق آزادی بیان استفاده کرده است.»

رئیس بخش خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل به همین دلیل خواستار آزادی هرچه زودتر رئیف بدوی از زندان شد.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.