حسام طوسی

Sunday, May 11, 2014

مصباح یزدی: نگوییم بهایی و یهودی و مسلمان فرقی ندارند

عضو مجلس خبرگان و رئیس "موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در بخشی از سخنرانی خود گفت: «نباید به بهانه حقوق شهروندی بگوییم بهایی، یهودی و مسلمان هیچ فرقی باهم ندارند.
به گزارش « محبت نیوز»، خبرگزاری رسا، که توسط طلاب حوزه علمیه قم اداره می‌شود با انتشار متن سخنان مصباح یزدی نوشت که این اظهارات روز گذشته در همایش "راهکارهای اجرای امر به معروف و نهی از منکر" ایراد شده است.
محمدتقی مصباح یزدی در بخشی از سخنرانی خود گفت: «نباید به بهانه حقوق شهروندی بگوییم بهایی، یهودی و مسلمان هیچ فرقی باهم ندارند چون احکام ذمه در اسلام برای چنین مواردی بیان شده است.»
منظور از"اهل ذمه" غیرمسلمانان اهل کتاب (یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان) هستند که از میان سه گزینه ""پذیرش اسلام، جنگ یا التزام به شرایط ذمه" راه سوم را انتخاب کرده‌اند و به دولت اسلامی جزیه می‌پردازند.
رئیس موسسه "امام خمینی" نه تنها برای غیر مسلمانان حقوق شهروندی برابر قائل نیست، که اهل سنت را نیز معتقدان به "دین ناحق" می‌داند.
عضو مجلس خبرگان در روزهای پایانی سال گذشته با بیان این که مسلمانان به طور یکسان از نعمت دین بهره‌مند نیستند خواستار ترویج کتاب‌های شیعه در بین اهل تسنن شد تا "کسانی که تعصب کمتری دارند، زودتر به دین حق دست پیدا کنند."
عواقب جلب رأی اقلیت‌ها
مصباح یزدی می‌گوید وقتی به دلیل اختلاف‌های حزبی و جناحی عده‌ای برای کسب قدرت نیازمند جلب رأی اقلیت‌ها می‌شوند پس از پیروزی نسبت به برخی مسائل فرهنگی بی‌تفاوت خواهند شد.


او به مورد خاصی اشاره نکرد اما ظاهرا منظورش شعارهای انتخاباتی حسن روحانی درباره حمایت از حقوق اقلیت‌های قومی و دینی در ایران است.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.