حسام طوسی

Friday, May 30, 2014

گزارش نیویورک تایمز از تشدید سانسور و خفقان در ایران

.
مقامات قضایی جمهوری اسلامی با افزایش حملات خود به اینترنت در ایران هشت کاربر فیس بوک را جمعن به صد و بیست و سه سال زندان محکوم کردند.

 به گزارش « محبت نیوز» روزآنلاین به نقل از نیویورک تایمز نوشت، فیس بوک مدت هاست که بعنوان دستگاهی برای انتقال پیام های سیاسی براندازانه مورد سختگیری حکومت ایران قرار دارد و دادگاهی در ایران  مارک زاکربرگ، موسس آمریکایی مولتی میلیاردر فیس بوک را به اتهام نقض حریم خصوصی کاربران به دادگاه احضار کرد که بعدهها این خبر از سوی دادگاه شیراز تکذیب شد. اما همه این ها نشان می دهد که محافظه کارانی که پلیس و قوه قضائیه ایران را در دست دارند، چالش خود علیه روحانی، رئیس جمهور میانه روی ایران را که در سخنرانی دو هفته پیش خود خواستار آزادی اینترنت برای ایرانیان شده بود،افزایش داده اند.
نشانه دیگر از آسیب پذیری سیاست های آقای روحانی در مورد اینترنت، زندانی کردن کارگردان کلیپ "هپی در تهران"، رقصیدن با ترانه فارل ویلیامز است . وی در سال ۲۰۱۳ در کمپین تبلیغاتی آقای روحانی فعال بوده است.
کارگردان این کلیپ، ساسان سلیمانی، در کنار سه پسر و سه دختر که در کلیپ رقصیده بودند به اتهامات نامشخص اخلاقی دستگیر شدند، این سرکوب با موجی از همدردی در خارج از کشور مواجه شد و آقای روحانی با توئیت کردن این پیام که ایرانی ها نباید به دلیل شاد بودن تنبیه شوند، از آنها تلویحا حمایت کرد.
کسانی که در کلیپ رقصیده بودند به قید وثیقه آزاد شدند اما آقای سلیمانی کارگردان و سازنده انیمیشن همچنان در زندان است. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران که مقر آن در نیویورک است گزارش داد که اعضای خانواده آقای سلیمانی منتظر بودند که وی روز شنبه با وثیقه از زندان کرج آزاد شود اما به آنها گفته شد که در یکی از روزهای هفته برای ملاقات بیایند.
زندگی ایده آل، مجله ای که در ایران منتشر می شود، سال گذشته در گزارشی نوشته بود که ساسان سلیمانی عکس های تبلیغات ریاست جمهوری روحانی را گرفته و پیشنهاد رنگ بنفش برای این کمپین را داده است.
افراد نزدیک به روحانی که نخواستند نامشان فاش شود گفتند که آقای سلیمانی را نمی شناسند.
سایت مخالف حکومت کلمه که در خارج از ایران است روز سه شنبه نوشت که یک قاضی در ایران هشت کاربر فیس بوک را به اتهامات متفاوت از جمله تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری، نشر اکاذیب متهم کرده است. همه آنها توسط پلیس فتا دستگیر شده بودند که با احکام سنگینی مواجه شدند که مجموعا به ۱۲۳ سال زندان می رسد.
هادی قائمی، مدیر کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که این احکام نشان دهنده "چالش های جدی روحانی و سیاست های اینترنت آزاد " است.
خبرگزاری دانشجویان ایران گزارش داد که یک قاضی در ایران، مارک زاکربرگ را برای پاسخگویی در مورد " واتس آپ" و " اینستاگرام" و نقض حریم خصوصی کاربران به دادگاه احضار کرده است. این درحالی است که ایران و آمریکا رابطه دیپلماتیک و حقوقی با هم ندارند.
خبرگزاری های ایران هفته گذشته اعلام کردند که اینستاگرام، سایت انتشار عکس که شرکت کنندگان در کلیپ "هپی" از آن استفاده کرده بودند، فیلتر شد، اما هیچ خبری مبنی بر اجرای این ممنوعیت منتشر نشده است.
منبع: محبت نیوز

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.