حسام طوسی

Wednesday, May 28, 2014

تبعید مادام‌العمر و ۸۵ سال زندان برای دراویش گنابادی

۳۵ تن از دراویش گنابادی استان فارس به ۸۵ سال زندان و تعدادی از آنها به تبعید مادام‌العمر محکوم شده‌اند. این دراویش به اتهام "مشارکت در درگیری" در پی تظاهرات بسیجیان علیه دراویش در شهر کوار مجرم شناخته شدند.
سایت مجذوبان نور، پایگاه خبری دراویش گنابادی از محکومیت ۳۵ درویش گنابادی ساکن استان فارس به مجموع ۸۵ سال حبس تعزیری خبر داد.
این دراویش که ساکن شهرستان کوار در استان فارس هستند، با شکایت ۱۱۳ نفر از پرسنل بسیج و روحانیون استان فارس در شعبه اول دادگاه عمومی کوار به زندان و پرداخت دیه محکوم شدند.
اتهام این دراویش "مشارکت در درگیری و ایراد ضرب و جرح" و "اخلال در نظم عمومی" اعلام شده است.
شکایت نیروهای بسیجی و طلاب علیه این افراد پس از درگیری ایجاد شده در جریان تظاهرات تعدادی از بسیجیان و طلاب علیه دراویش گنابادی در شهرستان کوار تنظیم شده است.
این تظاهرات که سایت مجذوبان نور آن را "توهین آمیز‌" توصیف کرده، شهریور سال ۱۳۹۰ و به درخواست چهار تن از روحانیون شهرستان کوار برگزار شد. در پی درگیری ناشی از این تظاهرات یک تن از دراویش گنابادی به نام وحید بنانی کشته شد.
اما اکنون دادگاه عمومی شهرستان کوار ۳۵ تن از دراویش را به دلیل "مشارکت" در این درگیری مجرم شناخته است.
به گزارش سایت مجذوبان نور متهمان ردیف "اول تا پنجم" این پرونده هر یک به تحمل ۴ سال حبس و پرداخت دیه، و دیگر متهمان به ترتیب ردیف‌های "ششم تا دوازدهم"٬ "سیزدهم تا سی و سوم" و "سی و چهارم و سی و پنجم" به تحمل سه سال٬ دو سال و یک سال حبس و همچنین پرداخت دیه محکوم شده‌اند.
احکام ذکر شده برای متهمین ردیف اول تا پانزدهم به صورت "حضوری" و در مورد متهمین ردیف شانزدهم تا سی و پنجم به صورت "غیابی" صادر شده است.
علاوه بر آن متهمان ردیف اول تا سوم این پرونده پیش از این، طی حکمی در دادگاه انقلاب شیراز نیز به "تبعید مادام العمر" از محل سکونت خود محکوم شده بودند.
"شستشوی مغزی" بسیجیان برای ضرب و شتم دراویش
دراویش گنابادی از جمله دراویش ساکن شهرستان کوار از مدتها پیش تحت فشار نیروهای بسیجی و امنیتی قرار دارند.
انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر آبان ماه سال ۱۳۹۰ در نامه‌ای خطاب به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران به حوادث شهرستان کوار اشاره کرده بود.
تجمع بستگان و خانواده شماری از دراویش زندانی مقابل دادستانی تهران
تجمع بستگان و خانواده شماری از دراویش زندانی مقابل دادستانی تهران
در این نامه هجوم مسلحانه به منازل درویشان در شهرستان کوار شرح داده و نوشته شده بود که بر اثر این حملات شش نفر از درویشان مجروح و یک نفر نیز کشته شد.
انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر همچنین به حمله‌های "سازماندهی‌شده با هدایت اداره اطلاعات و سپاه پاسداران در محل توسط بسیجی‌ها و طلبه‌ها به منازل دراویش، بازداشت و انتقال آنها به زندان‌های استان فارس یا تهران" اشاره کرده بود.
دکتر سید مصطفی آزمایش، مدیرمسئول روابط بین‌الملل انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در ایران در این نامه خاطرنشان کرده بود که مقامات جمهوری اسلامی با تبلیغات وسیع از جمله با برپایی نمایشگاه‌، انتشار کتاب ‌و برنامه‌های تلویزیونی بسیجیان را "شستشوی مغزی" می‌دهند تا از آنها برای حمله و ضرب و شتم طرفداران اقلیت‌های دینی و عقیدتی استفاده کنند.
منبع: دویچه وله

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.