حسام طوسی

Tuesday, May 20, 2014

یادواره هزارمین روز حبس حکمتی مقابل کاخ سفید

امیر حکمتی، شهروند آمریکایی ایران تبار که در ایران در حبس به سر می برد.
خانواده و دوستان امیر حکمتی که نزدیک به سه سال است در ایران در حبس به سر می برد، دوشنبه شب به مناسبت هزارمین روز بازداشت او، مقابل کاخ سفید در پایتخت ایالات متحده گردهم آمدند.
سازمان دهنده برنامه تری ماهونی، سرباز پیشین نیروی دریایی آمریکا بود. وی امیر حکمتی را ندیده، ولی از سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) که خبر بازداشت او در ایران را شنید، از هیچ تلاشی برای آزادسازی اش فروگذار نکرد.
آقای ماهونی در پارک لافایت در چند قدمی کاخ سفید هزار دقیقه را در یک «سلول مجازی زندان» گذراند: یک دقیقه به ازای هر یک روزی که امیر حکمتی در ایران در حبس گذرانده است.
وی در باره حکمتی گفت «سرگذشت او را دنبال کردم و سپس برایش به فعالیت پرداختم. من در عملیات توفان صحرا(جنگ دوم خلیج فارس در سال ۱۹۹۰ میلادی) شرکت داشتم و می دانستم که سراسر کشور از ما حمایت می کند. فوق العاده بود، و فکر می کنم وقتی از وضعیت امیر حکمتی باخبر شدم و دیدم که از چنان حمایت گسترده ای برخوردار نیست، واقعاً دلم گرفت.»
آقای ماهونی در چند سال گذشته همواره در مورد وضعیت آقای حکمتی در وبلاگش مطلب نوشته و تفاضای حمایت از او کرده است؛ البته دولت آمریکا هم از فعالیت هایش حمایت کرده است.
دن کلدی عضو مجلس نمایندگان آمریکا، سناتور دبی استابِنو و سناتور کارل لوین – همگی از ایالت میشیگان، محل زندگی خانواده حکمتی – از خانواده این شهروند ایرانی آمریکایی حمایت کرده اند.


سناتور لوین در نامه سرگشاده ای که در یادواره امیر حکمتی قرائت شد از حسن روحانی آزادسازی او را خواستار شده و حامیان وی را تشویق کرده که تا آزادشدن او شکیبایی خود را حفظ کنند.

در این نامه آمده است:«شما که در پارک لافایت گردآمده اید تا زندانی بودن امیر را به دنیا یادآور شوید، بدانید که آرمانتان برحق و بجاست، چون امیر به ناحق در حبس به سر می برد. صدای عدالت خواهی شما در کاخ سفید، وزارت خارجه و تالارهای کنگره شنیده شده و امید داریم در تهران هم شنیده شود.»
 
باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در گفتگوی تلفنی سال گذشته خود با حسن روحانی رییس جمهوری ایران در جریان سفر او به نیویورک، به موضوع حکمتی نیز اشاره کرده است.
 
امیر حکمتی مرداد ماه  ۱۳۹۰ برای دیدار مادربزرگ و بستگانش به ایران رفت ولی به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا بازداشت شد. دادگاه انقلاب ابتدا او را به اعدام محکوم کرد ولی در آذرماه سال گذشته دیوان عالی کشور او را به طور سری محاکمه کرد و حکمش را به ده سال زندان تغییر داد.

وکیل آقای حکمتی تلاش دارد تا حکم آزادی او را بعد از گذراندن سه سال حبس، بگیرد؛ در صورت اجرای این درخواست، وی مرداد ماه آزاد می شود.
 
در همین حال، خانواده آقای حکمتی با مشکلات دیگری هم روبرو هستند. پدر خانواده مبتلا به تومور مغزی غیرقابل جراحی است. پزشک معالج علی حکمتی، پدر امیر، چندی پیش در نامه‌ای به قوه قضاییه ایران درخواست کرد با توجه به وخامت حال پدر او، اجازه دهد امیر به آمریکا بازگردد.
 
سارا، خواهر امیر، می گوید روز مادر از مادران سراسر جهان کارت هایی برای دلگرمی او فرستاده شد. به گفته مادر امیر، «ما به تنهایی از پس این مشکل برنمی آمدیم. دانستن این که این همه آدم هایی هستند که به فردی کاملاً غریبه این قدر لطف و محبت نشان می دهند، به ما قوت قلب و امید می دهد. به ما نشان می دهد که در دنیا وزنه خوبی از بدی سنگینتر است.»

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.