حسام طوسی

Thursday, May 8, 2014

اعتراض صنفی کارگران در سیمان دشتستان


 کارگران کارخانه سیمان دشتستان از دو روز پیش (۱۵ اردیبهشت) به منظور پیگیری مطالبات صنفی خود از خوردن غذا در کارخانه خودداری کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)،یکی از کارگران کارخانه «سیمان دشتستان» از اعتراض صنفی حدود ۴۰۰ نفر از کارگران این کارحانه در واکنش به محقق نشدن بخشی از مطالبات صنفی خبر داد.
«محمد اسماعیل محمد صالحی» با اعلام این خبر  مدعی شد: کارگران کارخانه سیمان دشتستان از دو روز پیش (۱۵ اردیبهشت) به منظور پیگیری مطالبات صنفی خود از خوردن غذا در کارخانه خودداری کرده‌اند.
این کارگر مشکلات سیمان دشتستان را ناشی از مشکلات مدیریتی عنوان کرد و درباره مطالبات همکارانش گفت: مهم‌ترین خواسته کارگران این کارخانه موضوع تغییر عنوان شغلی در قرار دادهای کار است که باعث محرومیت کارگران از مزایای قانونی شده است.
او با ذکر مثالی گفت: درج عنوان شغلی در قرار داد کار کارگران متخصصی که در بخشهای مکانیک، برق واپراتور فعالیت می‌کنند به عنوان شغلی «بسته بند» تغییر یافته است که این موضوع در حقوق وسایر مزایاهای قانونی تاثیر بسزایی دارد.
محمد صالحی، کاهش اضافه کاری، حق شیفت وتغییر آن را از دیگر مطالبات کارگران سیمان دشتستان دانست و اظهار داشت: موضوع دیگیری که برای کارگران این کارخانه حائز اهمیت است محاسبه پاداش تولید بر اساس تولید «کلینکر (میزان تولید)» است که گفته می‌شود این پاداش‌ها باید بر اساس فروش کلینکر محاسبه شود.


توضیحات کارفرما
در این رابطه آقای «نیری فر» جانشین «کورش صفری» رئیس کارخانه سیمان دشتستان با تایید اعتراض کارگران مبنی بر خود‌داری از خوردن غذای، گفت: از مجموع حدود ۵۰۰ کارگر فقط ۳۵ تا ۴۰ کارگر در کارخانه غذا نمی‌خورند.
اوبا بیان اینکه تنها این موضوع در حال برسی و رفع شدن است، افزود: ۴۵ درصد از نیروی کارکارخانه سیمان دشتستان پیمانکاری هستند که این مشکلات مربوط به پیمانکار است.
او گفت: با وجود اینکه کارگران حقوق وسایر مزایای قانونی خود را می‌گیرند با ‌این حال سعی داریم از طریق پیمانکار به موضوعات مطرح شده رسیدگی کنیم.
نیری در تشریح ادعای کارگران در خصوص محاسبه پاداش تولید بر اساس تولید گفت: کمیته بهره وری، طبق آیین نامه پاداش وبهره وری، بر اساس منحنی تولید پاداش تعیین می‌کند.
وی همچنین در خصوص بیمه تکمیلی کارگران گفت: با مذاکراتی که با پیمانکار مجموعه سیمان دشتستان انجام شده است قرار است کارگرانی که از خدمات بیمه تکمیلی محرومند، بیمه شوند.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.