حسام طوسی

Wednesday, January 29, 2014

حمید بابایی به ۱۰ سال زندان محکوم شده است


حمید بابایی دانشجوی دکترا از دانشگاهی در بلژیک که به ایران سفرکرده بود، بازداشت و در دادگاه بدوی به ۱۰ سال زندان محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمید بابایی دانشجوی مقطع دکترا و بورسیه دولتی در دانشگاه لی یژ بلژیک، که برای دیدار خانواده به ایران سفر کرده بود، روز ۳۰ آذر ماه سال جاری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۱۰ سال زندان به اتهام جاسوسی و همکاری با دول متخاصم محکوم شد.
حمید بابایی پس از بازداشت و انتقال به سلول انفرادی، که ۲۰ روز آن را در بند ۲۴۰ و بقیه دوره انفرادی را در بند ۲۰۹ می‌گذراند، روز ۲۷ شهریور به بند ۳۵۰ اوین منتقل می‌شود و هم‌اکنون در این بند نگهداری می‌شود.
همسر این دانشجوی زندانی به گزارشگر هرانا گفت: ما ۵ مرداد ماه سال جاری به ایران برگشتیم و یکبار همسرم توسط وزارت اطلاعات بازجویی و تشویق به همکاری شد که وی قبول نکرد. هنگام بازگشت متوجه شدیم که همسرم ممنوع الخروج شده است. وزارت اطلاعات مجددا وی را احضار کرده و مورد بازجویی قرار داد و این بار بازداشت شد. مسئولین ابتدا به من گفتند چون بی‌ادبی کرده باید یک شب را پیش ما بماند و فردا که مراجعه کردم به من گفتند همسرتان را به زندان اوین منتقل کرده‌ایم. من یک هفته از مکان نگهداری وی خبر نداشتم و بعد از یک هفته در دادسرای شهید مقدس به من اطلاع دادند که وی در بازداشت‌گاه ۲۴۰ است.
وی در ادامه گفت: مسئولین در ‌‌‌‌نهایت موافقت کردند اجازه دهند حمید با من تماس داشته باشد و اتهاماتی همچون ارتباط وی با کشورهای اسرائیل، آمریکا، روسیه و گروههای اپوزسیون را به وی زدند که واقعیت نداشت. ما تمام مدت سرگرم درس خواندن بودیم و هیچ‌گاه فرصتی برای این ارتباطات که می‌گویند برای ما باقی نمانده بود.
همسر حمید بابایی در ادامه گفت: من را هم بازجویی کردند و سعی داشتند بگویند من نیز با همسرم همکاری می‌کردم. مسئولین بار‌ها به من گفتند که پرونده همسرتان چیز خاصی ندارد و وی یکی دو هفته دیگر آزاد می‌شود که چنین نشد. مسئولین از حمید می‌خواستند تا در اروپا به جاسوسی ایرانیان بپردازد و چون وی قبول نکرد اینچنین کردند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: وقتی من به نزد قاضی صلواتی رفتم که بر اساس چه مستنداتی همسر من را محاکمه می‌کنید؟ گفت: شما از این مسائل سر در نمی‌آورید و من این موضوع را برای وکیل توضیح می‌دهم. وقتی که خواستیم وکیل بگیریم قاضی صلواتی گفت ما هر وکیلی را قبول نداریم و باید وکیلی که ما معرفی می‌کنیم را به وکالت برگزینید. این وکیل تسخیری هم هیچ اقدام موثری برای تبرئه همسر من انجام نداد.
حمید بابایی هم اکنون به حکم وارده اعتراض کرده و پرونده وی در مرحله تجدید نظرخواهی است.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.