حسام طوسی

Thursday, January 9, 2014

جمهوری اسلامی در لیست ده کشور سرکوبگر حقوق مسیحیان جهان قرار گرفت


حکومت ایران در این لیست مقام نهم را دارد که نسبت به سالهای گذشته پائین آمده است. علت این موضوع نه بهتر شدن وضعیت مسیحیان در ایران،بلکه به خاطر شدت بدتر شدن وضعیت مسیحیان در بقیه جهان به ویژه خاورمیانه می باشد.
به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از صدای آلمان، تازه ترین گزارش سازمان "درهای باز" حاکی از آن است که حدود ۱۰۰ میلیون مسیحی در جهان به دلیل باورهای دینی خود مورد پی‌گرد و آزار قرار می‌گیرند. فشار بر مسیحیان در کره‌ شمالی، کشورهای عربی و آفریقایی بیش از مناطق دیگر می باشد. ایران در این لیست در مقام نهم جا دارد.  در این  گزارش که به تازگی منتشر شده، کره‌ شمالی درصدر کشورهایی است که به‌صورت نظام‌مند با پیروان دین مسیحیت بدرفتاری می‌کند.
در گزارش سال ۲۰۱۴ موسسه "درهای باز" (Open Doors) که روز چهارشنبه ۸  ژانویه (۸ ۱ دی ماه) در فرانکفورت منتشر شد، آمده است که فشار بر مسیحیان در کره شمالی بسیار سنگین است. در این‌کشور حتی برای نگهداری انجیل مجازات مرگ یا حبس در اردوگاه‌های کار در نظر گرفته شده است.
نام ۵۰ کشور در فهرست جدید ذکر شده است. پس از کره شمالی، به ترتیب کشورهای سومالی، سوریه، عراق، افغانستان، عربستان سعودی، مالدیو، پاکستان، ایران و یمن ناامن‌ترین مناطق برای زندگی مسیحیان به شمار می‌آیند.
در این کشورها، آزادی مسیحیان در انجام امور دینی به‌وسیله دولت‌ها یا گروه‌های اسلام‌گرا سلب می‌شود و با اعمال خشونت مانع از زندگی متعارف این شهروندان می‌شوند.
بنا به ارزیابی‌های موجود حدود ۴۰۰ هزار مسیحی در کره شمالی زندگی می‌کنند. مارکوس رودِ، سرپرست موسسه "درهای باز" در آلمان به دویچه وله می‌گوید که پیروان مسیحیت در کره شمالی "گرایش دینی خود را پنهان نگاه می‌دارند تا بتوانند به زندگی ادامه دهند."
در حال حاضر حدود ۷۰ هزار مسیحی در کره شمالی در اردوگاه‌های کار اجباری به سر می‌برند.. این افراد برای ترک دین و انکار عقاید خود مورد شکنجه قرار می‌گیرند.
خشونت فزاینده اسلام‌گرایان علیه پیروان مسیحیت
مطابق اخبار سال گذشته میلادی فشار اسلام گرایان در خاورمیانه و کشورهای مسلمان نشین آفریقائی بر مسیحیان نیز افزایش یافته است. خشونت اسلام‌گرایان در ۳۶ کشور از مجموع ۵۰ کشور ذکر شده منبع و دلیل اصلی آزار و تعقیب پیروان مسیحیت به شمار می‌آید. نمونه بارز خشونت فزاینده اسلام‌گرایان را می‌توان در کشورهای سومالی و سوریه دید.
به گفته سرپرست موسسه "درهای باز" از آلمان،  اسلام‌گرایان افراطی بطور هدفمند به اقلیت‌مسیحی در سوریه حمله می‌کنند. این اسلام‌گرایان درصدد برقراری حکومت متکی بر شریعت اسلامی هستند. در این گزارش ذکر شده که کشورهای عربستان سعودی و قطر از این گروه‌های اسلام‌گرا حمایت می‌کنند.
در این فهرست جدید شاخص‌های مختلفی از جمله زندگی خصوصی، زندگی اجتماعی، فعالیت دولتی، فعالیت در کلیسا و میزان خشونت فیزیکی به مسیحیان در نظر گرفته شده است. مجموع امتیازهای منفی، رتبه‌بندی کشورها را مشخص می‌کند. بدترین رتبه مربوط به کره شمالی است که شامل۹۰ امتیاز منفی است. ایران در این فهرست با ۷۷ امتیاز منفی در مکان نهم جا دارد. در سال گذشته ایران با ۷۲ امتیاز منفی رتبه هشتم را دارا بود.
بدتر شدن وضعیت مسیحیان در ایران
حکومت ایران در این لیست مقام نهم را دارد که در ظاهر نسبت به سالهای گذشته پائین آمده است. علت این موضوع نه بهتر شدن وضعیت مسیحیان در ایران،بلکه به خاطر شدت بدتر شدن وضعیت مسیحیان در بقیه جهان به ویژه خاورمیانه می باشد. افزایش امتیاز منفی ایران به خوبی این موضوع را تائید می کند.
طی سال میلادی گذشته، حکومت اسلامی حاکم بر ایران ضمن تعقیب رهبران کلیساهای مسیحی و پرونده سازی برای آنها و همچنین صدور احکام سنگین قضائی زندان برای یازداشت شدگان سال پیشتر از آن، بزرگترین کلیسای مسیحی فارسی زبان ایران یعنی کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران را نیز تعطیل  کرد.
از این رو می توان سال 2013 میلادی را یکی از بدترین سالهای جفا بر مسیحیان بعد از استقرار نظام جمهوری در سی و پنج سال پیش (1979 میلادی) قلمداد کرد. سالی که فرشید فتحی، سعید عابدینی، همایون شکوهی، مجتبی حسینی، وحید هکانی، کوروش پرتوئی و دهها نام دیگر در زندان ماندند. چهار رهبر و خادم کلیسای جماعت ربانی اهواز برای اجرای حکم به زندان رفتند. کلیساهای رسمی و علنی  تحت فشار و استحاله از فارسی زبانان قرار گرفتند و یا به کلی تعطیل شدند.
منبع: شبکه خبری مسیحیان

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.