حسام طوسی

Friday, January 3, 2014

در ۲۵ خرداد، کمر به پائین می زدیم!

فرمانده پایگاه بسیج ناحیه قدس سپاه تهران در ۲۵ خرداد ۸۸، روز برگزاری تظاهرات بزرگ مخالفان، در مصاحبه‌ای گفته است مأموران بسیج تنها از کمر به پایین “آشوبگران” را هدف شلیک‌ “گلوله‌های مشقی” خود قرار می‌دادند ...


رادیو زمانه: فرمانده پایگاه بسیج ناحیه قدس سپاه تهران در ۲۵ خرداد ۸۸، روز برگزاری تظاهرات بزرگ مخالفان، در مصاحبه‌ای گفته است مأموران بسیج در کشتار مردم نقشی نداشتند و تنها از کمر به پایین “آشوبگران” را هدف شلیک‌ “گلوله‌های مشقی” خود قرار می‌دادند.

“بسیج‌پرس”، سایت سپاه پاسداران تهران که با فرمانده وقت پایگاه بسیج ۱۱۷ نینوا گفت‌وگو کرده، نامی از وی نبرده است.
این فرمانده بسیج گفته است از پشت‌بام پایگاه جمعیت تظاهرات‌کننده را “رصد” می‌کرده که متوجه حمله آن‌ها به پایگاه شده است.
وی می‌گوید ابتدا با بلندگوی دستی با جمعیت صحبت کرده تا مانع از حمله آن‌ها به این مقر نظامی شود اما ناگهان با برخورد یک شیء به بلندگوی دستی این بلندگو از دستانش به حیاط می‌افتد و سپس با شلیک “لیدرهای مسلح آشوبگران” مأموران بسیج “مجبور” می‌شوند با “گلوله‌های مشقی چند نفر از آشوبگرانی که داخل حوزه وارد شده بودند را از کمر به پایین هدف قرار دهند”.
تظاهرات اعتراضی ۲۵ خرداد ۱۳۸۸، سه روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران برگزار شد که در آن صدها هزار نفر در تهران و دیگر شهرها به‌شکل مسالمت‌آمیز به‌ خیابان‌ها آمدند تا به نتایج انتخابات اعتراض کنند.
این تظاهرات اعتراضی به‌دلیل حضور گسترده مردم در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی‌سابقه بود.
در پایان تظاهرات این روز نیروهای بسیجی از پشت‌بام یک پایگاه بسیج اقدام به تیراندازی به سمت مردم کردند که موجب کشته‌شدن تعدادی از تظاهرات‌کنندگان شد.
بر اساس اعلام رادیو و تلویزیون دولتی ایران و شورای تأمین استان تهران هفت نفر در این تظاهرات کشته و ۲۹ نفر زخمی شدند.

حکومت ایران تیراندازی مأموران خود به سوی مردم را انکار می‌کند و آن را کار نیروهای دشمن در میان تظاهرکنندگان می‌داند.
فرمانده وقت پایگاه بسیج نیز در گفت‌وگوی خود با “بسیج‌پرس”، ضمن اشاره به این‌که مخالفان “کوکتل مولوتف‌های آلمانی” به سمت بسیجیان پرتاب می‌کردند، گفت: “تعدادی از لیدرها مسلح بودند و به‌صورت نامحسوس از لابه‌لای جمعیت شلیک می‌کردند و بعضی‌ها نیز نامحسوس مردم را می‌زدند که آن‌ها را تحریک کنند.”

به‌گفته وی این درگیری حوالی ساعت شش‌ونیم بعد ازظهر شروع شد و تا ۱۲شب ادامه داشت و نزدیک به ساعت ۹ شب، ۱۶ موتور سوار یگان ویژه نیروی انتظامی برای کمک به این پایگاه در محل حاضر شدند اما ازدیاد جمعیت مانع از کمک آن‌ها به پایگاه بسیج شد.
این فرمانده بسیج با بیان این‌که “حفظ آبروی نظام و بسیج برای ما بسیار مهم بود” افزود: “آن روز امداد غیبی به ما کمک کرد.”
وی در مورد تعداد کشته‌های اعلام شده در این روز گفت: “باید تأکید کنم شلیک به سمت مردم و کشتن جمعیت دروغ محض است و کشته شدن هفت نفر در درگیری‌های آن روز توسط همان آشوبگران و فتنه‌گران بود که مردم را برای حمله به حوزه تحریک می‌کردند.”
این در حالی است که آذرماه ۸۹ پدر رامین رمضانی، یکی از کشته‌شدگان این روز، در گفت‌وگو با تارنمای جنبش راه سبز (جرس) گفته بود پس از کشته شدن پسر ۲۲ ساله‌اش به دیدن ظفرعلی برات‌لو، معاون اجتماعی – امنیتی استانداری تهران رفته و وی گفته است که در آن روز ناچار شده‌اند دستور شلیک بدهند. برات‌لو همچنین افزوده است وقتی شهر شلوغ شد ابتدا به دستور مقامات بالاتر به نیروهای مستقر در میدان گفته است ۴۰ دقیقه با گلوله پلاستیکی و مشقی مردم را پراکنده کنند اما وقتی دیده‌اند که فایده‌ای ندارد دستور رگبار را صادر کرده‌اند.
اردیبهشت ماه سال جاری اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران نیز درباره رویدادهای ۲۵ خرداد ۸۸ گفت: “ما در آن روز خویشتن‌دار بودیم البته آن‌ها حادثه حوزه مقاومت را به‌وجود آوردند که ما باز هم برخوردی نکردیم. به نیروهایم گفتم که مراقب باشید دشمن به دنبال پروژه کشته‌سازی است.”
در رویدادهای پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران ده‌ها نفر کشته شدند اما جمهوری اسلامی همواره کشته شدن این افراد را به “دشمن” و “نیروهای خارجی” نسبت داده است.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.