حسام طوسی

Sunday, January 12, 2014

برکناری سخنگوی شورای شهر بهشهر به دلیل انتشار نظراتش در فیس بوک و اظهارات توهین آمیز رئیس شورا


سخنگوی شورای شهر بهشهر به نام اعظم السادات حسینی به دلیل عضویت در فیسبوک روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه از سمت خود برکنار شد. بر اساس گزارش های منتشر شده، اعضای شورای شهر بهشهر این تصمیم را در غیاب این عضو برکنار شده گرفته  و هیچ اطلاعی از قبل به او نداده بودند. آنها از پس برکناری او شخص دیگری را برای این سمت انتخاب کرده اند.
 این خبر برای اولین بار در صفحه فیسبوک یکی از خبرنگاران بهشهر منتشر شد و سخنگوی شورای شهر به این شکل از برکناریش مطلع شده است.
عباس عسگریان رییس شورای شهر بهشهر روز شنبه در گفت وگو با روزنامه شرق گفت: «… خانم حسینی هم هنوز رییس کمیته بانوان شوراست و الان فقط می‌تواند در این زمینه اظهارنظر کند نه به‌عنوان سخنگوی شورا، به نظر من هم بهتر است در این زمینه بیشتر برای بانوان شهر کار کند، مثلا موضوعاتی مثل آشپزی خانم‌ها، جنگ شادی و… نظر من اینهاست ایشان باید دنبال این چیزها باشد.»
او درخصوص ارتباط عزل این عضو شورای شهر از سمت سخنگویی با صفحه فیس بوک او به روزنامه شرق گفت:«عزل او ربطی به «فیس‌بوک» ندارد اما سن خانم حسینی پایین است، او جوان است و من پیرمردی هستم با ۶۰سال سن، تجربه دارم، به او گفتم این چیزها را ننویس، اما نوشت. البته من نه «فیس‌بوک» دارم و نه در خانه‌ام کامپیوتر هست. فقط در شورا گاهی به من نشان می‌دهند، من اصلا در جریان نیستم. چیزهایی که می‌نویسد نظر شخصی‌اش است. همین الان هم مثل خواهر من است، نمی‌خواهم ماجرا را ادامه بدهم، اما او با اینکه عزل شده هنوز پای مطالبش می‌نویسد سخنگوی شورا، در حالی که نیست، من می‌توانم این موضوع را به فرمانداری گزارش بدهم. البته من با این سنم این موارد را کش نمی‌دهم، فقط موضوع را جمع می‌کنم.»
اعظم السادات حسینی عضو شبکه فیسبوک است که عمدتا فعالیت های روزانه اش را در شورای شهر در صفحه فیسبوکش می نوشت. هر کدام از نوشته های او با لایک ها و کامنت هایی از سوی مردم نیز همراه بود که عمدتا از اهالی شهر بهشهر بودند. به نظر می رسد برکناری خانم حسینی از سمت سخنگویی شورای شهر بهشهر فقط به دلیل عضویت در فیسبوک نبوده است و اعضای شورای شهر از داغ بودن تب فیسبوک برای برکناری این سخنگو استفاده کرده اند. به خصوص که ایشان فعالیت مستمر در این شبکه اجتماعی نداشته و نوشته هایش حاوی انتقاد از عملکرد دولت و شورای شهر نبوده است.
در مرداد ماه امسال نیز نینا سیاهکلی مردای، علیرغم کسب آرای لازم برای عضویت در شورای شهر قزوین از این سمت عزل شد. دلیل عزل او از سوی فرماندار شهر قزوین “عدم رعایت شئونات اسلامی” عنوان شد.


به طور مثال او در یکی از پست هایش در فیسبوک نوشته است: «سلام بر همراهان همیشگی، آرزوی توفیق و سلامتی برای همه عزیزان.. روز پر مشغله ای بود. خبرهای داغ و شنیدنی و بعضا تلخ امروز کم نبود. از خبر فوت یک جوان هنگام بازی بر روی آب بندان یخ زده در هزار جریب بهشهر گرفته تا فیلتر شدن سایت دکتر علی مطهری و صدور قرار وثیقه برای معاون اول احمدی نژاد و البته صعود آبی ها به صدر جدول لیگ برتر..»
خانم حسینی پس از باخبر شدن از برکناریش در صفحه فیسبوکش نوشته است: «یکی از اعضای شورا که سوابق درخشان ایشان روشن است حضور بنده در فیس بوک را دلیل این تصمیم عنوان می دارد. به راستی این همه ترس و واهمه برای چه؟ چون بنده با دوستان خود شفاف و بی پرده سخن می گویم؟ چون مردم را به فرموده رهبر کبیر انقلاب ولی نعمت خود می دانم؟ چون به آنها در اداره امور شهر اعتماد دارم؟ در ثانی آیا ما بالاتر از دکتر ظریف هستیم؟ دکتر ظریف نتیجه توافق با ۵+۱ را قبل از اینکه در هیچ خبرگزاری و سایتی منتشر شود در صفحه فیس بوک خود به اشترک گذاشت.»
برکناری یک سخنگوی شورای شهر در حالی انجام می گیرد که هم اکنون تعدادی از دولتمردان عضو صفحه فیسبوک هستند. جواد ظریف، وزیرامورخارجه ایران یکی از کاربران فعال این شبکه‌ی اجتماعی است که هر کدام از نوشته هایش بالغ بر هزار کامنت و لایک دارد.
استفاده از فیسبوک در ماههای اخیر باعث اظهارات ضد و نقیض از سوی مسولان شده است. حجت‌الاسلام و المسلمین حمید شهریاری معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در تاریخ یکشنبه دهم آذرماه گفت:«ما با شبکۀ فیس بوک از این حیث که شبکۀ فیس بوکه مخالف نیستیم ما با فساد مخالف هستیم. ما با ساماندهی اطلاعات علیه امنیت ملی کشور مخالفیم. اینها اموری هست که ما مخالفت داریم. طبیعتا اگر اون شبکه ها راضی بشن که ملاحظات ما را در نظر بگیرن، کما اینکه در کشورهایی مانند چین ملاحظاتشان را در نظر گرفتند، ما میتونیم آزادنه دسترسی به این شبکه ها را قرار بدیم تا همه استفاده کنند.»
با این حال حمید شهریاری مشخص نکرد که این ملاحضات چه هستند و شبکه های اجتماعی باید چه محدودیت هایی را مطابق با میل مسولان ایرانی ایجاد کنند تا کاربران بتوانند به این شبکه های اجتماعی دسترسی آزاد داشته باشند.
غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه نیز روز ۱۱ آبان ماه گفت: « تا زمانی‌که فیس‌بوک مصادیق مجرمانه‌ مانند فحشا و منکرات داشته باشد؛ استفاده از آن صحیح نیست.» او در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص اختلاف نظر میان نیروی انتظامی و قوه قضاییه در خصوص استفاده کردن یا نکردن از فیس بوک گفت:«اختلافی بین نیروی انتظامی و دستگاه قضائی در این باره وجود ندارد و فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی فیلتر شده موارد مجرمانه ای دارند که این موضوع از سوی کارگروه مربوطه و یا مراجع ذیصلاح دیده شده و درباره آن اقدام شده است. در فضای فیس بوک اقدامات ضدامنیتی، خلاف عفت و فحشاء و آموزش های ناصحیح داده می شود که تا این اقدامات غیرقانونی در آن وجود داشته باشد این روند ادامه خواهد داشت اما اگر مسئولان این شبکه ها مسایل مجرمانه را حذف کنند تصمیم دیگری گرفته خواهد شد.
منبع: کمپین بین‎المللی‏ حقوق بشر در ایران 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.