حسام طوسی

Thursday, January 16, 2014

یک دانشجوی اخراج شده از دانشگاه: قرار بود ۲۰ روزه پاسخ بدهند، اما پنج ماه است که جوابی نداده اند



یک دانشجویی اخراج شده از دانشگاه در دولت دهم که نخواست نامش ذکر شود به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که علیرغم اظهار نظر مسوولان مبنی بر بازگشت دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه، نزدیک به پنج ماه است که مسوولان درخواست او و بسیاری از دانشجویان اخراجی و ستاره دار را بدون پاسخ گذاشته اند. این دانشجوی اخراج شده که از شهریور ماه امسال تا کنون بارها برای بازگشتش به دانشگاه پپگیری کرده است به کمپین گفت: «تاکنون وزیر علوم  به دلیل بازگشت تعدادی از دانشجویان ستاره دار به دانشگاه  از مجلس کارت زرد گرفته است فکر می کنم اگر او بخواهد برای بازگشت دانشجویان اخراجی در دولت دهم پافشاری کند لابد استیضاح می شود. پنج ماه از ارائه اولین درخواستم به دانشگاه می گذرد اما هنوز پاسخی ندادند در حالیکه قرار بود ۲۰ روزه به من جواب بدهند.»
حکم اخراج این دانشجو در زمانی که زندانی بود و بدون اطلاع او در  سال ۱۳۹۰ صادر شده است در حالیکه او پس از آزادیش در سال ۱۳۹۲، وقتی برای تمام کردن واحدهای باقی مانده اش برای اخذ مدرک لیسانس به دانشگاه مراجعه کرد از اخراجش باخبر شد. این دانشجو، ورودی سال ۱۳۷۸ است و در سال ۱۳۸۸ به دلیل فعالیت های دانشجویی بازداشت و محکوم به ۴ سال حبس شد.
این دانشجوی اخراج شده به کمپین گفت مسولان دانشگاه در دولت قبل به او گفته اند که جایی در دانشگاه ندارد و بهتر است برود جایی که در همان چند سال غیبتش (یعنی زندان) بوده است و در دولت جدید نیز فقط به او وعده بازگشت تا کنون داده اند و گفته اند بهتر است صبر کند.
دانشجویان ستاره دار به افرادی گفته می شود که در آزمون ورودی دانشگاه قبول شده یا حتی مدتی به تحصیل مشغول بوده اند  اما به دلیل فعالیت های سیاسی- مدنی مسالمت آمیز در دانشگاه، از تحصیل محروم شده اند. برخی نیز در دوران دولت دهم به دلیل فعالیت های دانشجویی و اعتراضی به دولت حتی اخراج شده اند.


بازگشت دانشجویانی که در دولت دهم ستاره دار یا محروم از تحصیل شدند در طی چند ماه گذشته محل اختلاف نمایندگان مجلس و وزیر علوم بوده است. در حال حاضر سه نماینده مجلس، زهره طبیب زاده، جبار کوچکی نژاد و سید محمود تبویان، از رضا فرجی دانا، وزیر علوم شکایت کرده اند به دلیل آنکه با بازگشت ۱۲۵ دانشجوی ستاره دار و محروم از تحصیل به دانشگاه ها موافقت کرده اند. نمایندگان مجلس دلیل شکایت خود  این می دانند که نهادهای امنیتی و نظارتی هنوز نسبت به این دانشجویان نظر منفی دارند. با این حال وزیر علوم، روز سه شنبه ۲۴ دی ماه در واکنش به شکایت نمایندگان مجلس گفت: «بازگشت ستاره دار ها به دانشگاه قانونی است.»
وزیر علوم در واکنش به اعتراض های نمایندگان با اشاره به اینکه برخی “تنها به حاشیه می پردازند”، گفته است: «در مورد بازگشت «دانشجویان ستاره‌دار» و «محروم از تحصیل» یک روال قانونی طی شده و با توجه به مستنداتی که داریم جای هیچ‌گونه نگرانی در رابطه با شکایت نمایندگان وجود ندارد.»
برای اولین بار پس از سال ۸۸ و شدت گرفتن پدیده دانشجویان ستاره دار، محروم از تحصیل و اخراجی، جعفر توقیفی، سرپرست وزارت علوم ۹ شهریور ماه امسال در مصاحبه با روزنامه شرق  گفت مشکلات دانشجویان ستاره دار به زودی رفع خواهد شد تا دوباره آنها به دانشگاهها برگردند. آقای توفیقی به کمیته ویژه ای اشاره کرد که وضعیت دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل را رسیدگی می کند و آنها می توانند با طرح شکایت خود به این کمیته تقاضای ادامه تحصیل خود را ارائه دهند.  پس از این اظهارات، او مجددا در تاریخ ۲۵ شهریور ماه اظهارکرد که تقاضای چندین دانشجو در حال بررسی است و برای تعدادی از دانشجویان نیز پس از بررسی مجوز بازگشت به تحصیل صادر شده است اما او نام هیچکدام از این دانشجویان ستاره دار را که قرار بود به دانشگاه برگردند عنوان نکرد. آنچه سرپرست وزارت علوم گفت، امید بسیاری برای دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل برای بازگشت به دانشگاه ایجاد کرد اما پنج ماه پس از آن وعده‌ها، هنوز عده زیادی از این دانشجویان پشت درهای بسته دانشگاه هستند.
نمایندگان  در تاریخ ۱۱ آذر ماه ۹۲ رضا فرجی دانا، وزیر وقت علوم را برای توضیح درباره اینکه چگونه می خواهد دانشجویان ستاره دار را به دانشگاه برگرداند به مجلس احضار کردند. بسیاری از نمایندگان مجلس با بازگشت دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه ها مخالف هستند.
 این دانشجوی اخراجی  که در سال ۱۳۸۷ برای تحصیل در مقطع لیسانس وارد دانشگاه علامه طباطبایی شد و در سال ۱۳۸۸ به دلیل فعالیت های دانشجویی بازداشت و حکم حبس گرفت، به کمپین گفت: «تعداد زیادی از دانشجویانی که از سال ۹۰ ستاره دار شده یا تعلیق خورده بودند توانستند در دولت جدید به دانشگاه ها در این چند ماه اخیر برگردند. اما دانشجویانی که از سال ۸۴ که جریان ستاره دار شدن  شروع شد و در سال ۸۸ به اوج خود رسید نتوانستند به دانشگاه هنوز برگردند.»
 این دانشجو ادامه داد: «آقای توقیفی چند ماه پیش آماری داد از دانشجویان ستاره داری که به دانشگاه برگشته اند اما آنها همه دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل از سال ۹۰ بودند که کمتر در موردشان سروصدا شده بود. به قولی آنها در سکوت ستاره دار شده بودند و در سکوت هم به دوباره به دانشگاه بازگشتند. اما مشکل دانشجویانی بودند که در جریانات ۸۸ محروم از تحصیل شدند و به خصوص بازداشت شدند و حکم زندان هم گرفته اند. این دسته از دانشجویان برگشت شان به دانشگاه خیلی سخت است.»
این دانشجوی اخراجی گفت: «من بعد حوادث انتخابات ۸۸ بازداشت شدم و حکم اخراجم در سال ۱۳۹۰ صادر شد در حالیکه خودم آنموقع زندان بودم. خبر اخراجم نه به خودم ابلاغ شد و نه به خانواده ام. خیلی از دانشجویان زندانی دیگر مانند مجید توکلی، مجید دری، میلاد اسدی و .. را هم می شناسم که به همین شکل در سکوت اخراج شدند.  طبق قانون باید به دانشجو اخراجش ابلاغ شود تا اگر او توضیحی در این مورد دارد کتبی یا شفاهی ارائه کند. من چند ماه پس از آزادیم از زندان، به دانشگاه رفتم تا ببینم چطور باید واحدهای باقی مانده ام را پاس کنم که آنجا بهم گفتند حکم اخراجم در پرونده است.»
این دانشجوی اخراج شده به کمپین گفت: « من و خیلی از بچه هایی که به این گونه اخراج شده بودیم از مسوولان دانشگاه شکایت کردیم و تقاضا برای بازگشت به دانشگاه دادیم اما در همان زمان دولت احمدی نژاد با پاسخ های بی ادبانه‌ایی مواجه شدیم. به من گفتند بروم همان جایی که در این چند سال بودم، منظورشان همان زندان بود. در دولت جدید اگرچه گفتند که برویم و درخواست هایمان را ارائه کنیم اما علیرغم پیگیری های فراوانم هنوز پاسخی به من ندادند در حالیکه طبق گفته خودشان باید طی ۲۰ روز پاسخ درخواست من داده می شد.»
این دانشجو اخراجی و زندانی سابق به کمپین در خصوص پاسخ مسولان دانشگاه در این چند ماه اخیر گفت: « مسولان تا کنون به من و هیچکدام دیگر از دوستانم نه نگفته اند اما تلویحا به ما فهمانده اند که نشدنی است.»
منبع: کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.