حسام طوسی

Saturday, January 18, 2014

۴۰ اعدام در دو هفته!


سازمان عفو بین الملل گزارش داده که از ابتدای سال میلادی جاری تا کنون ۴۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند. بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل تنها در یک هفته گذشته ۳۳ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

به گزارش بی بی سی به گفته این سازمان، از اول ژانویه ۲۰۱۴ (۱۱ دی ماه) اعدام ۲۱ نفر به‌صورت رسمی توسط حکومت ایران اعلام شده است و گزارش‌های موثق هم اعدام ۱۹ نفر دیگر را تایید می‌کند که در مجموع شمار اعدام‌ها از ابتدای سال جاری میلادی را به ۴۰ مورد می‌رساند.
احکام بیشتر اعدام‌ شدگان در ارتباط با پرونده های مواد مخدر صادر شده بود.
حسیبه حاج صحرایی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل در این‌باره می‌گوید: "شمار زیاد اعدامیان ایران در این ماه نگران کننده است. در حالیکه ایران شمار اعدام ها را افزایش داده، تلاش این کشور برای تغییر وجهه بین المللی خود بی‌معناست."
خانم صحرایی از ایران خواسته است که هرچه سریع‌تر مجازات اعدام را ملغی کند.
سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید از ابتدای سال جاری میلادی دست‌کم یک حکم اعدام در تاریخ ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) در سیرجان، استان کرمان، در ملاء عام اجرا شده است.
براساس اعلام کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران آمار سرانه اعدام سالیانه بیش از هر کشور دیگری در جهان است. در سال ۲۰۱۳ بیش از ۴۰۲ نفر در ایران اعدام شدند که ۵۳ مورد از این اعدام‌ها در ملاء عام بوده است.
براساس آمار سال ۲۰۱۱ این کمپین، جمهوری اسلامی در آن سال ۶۰۰ نفر را اعدام کرد که از نظر کثرت اعدام‌ها در جهان، در رده دوم پس از جمهوری خلق چین با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون جمعیت قرار داشت و گفته شده است که ۸۱ درصد از این اعدام‌ها به جرایم مرتبط با مواد مخدر، از جمله استفاده شخصی از این مواد ارتباط داشته است.

منبع: اخبار روز

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.