حسام طوسی

Friday, April 11, 2014

نشست عفو بین الملل نروژ در همبستگی با مجید توکلی: نگاهی به نقض حقوق بشر در ایران

دفتر سازمان عفوبین الملل در نروژ هفته گذشته جلسه ای با موضوع «درباره ایران» و با عنوان «در همبستگی با برنده جایزه صلح دانشجویی در سال ۲۰۱۳: مجید توکلی» برگزار کرد.
به گزارش دانشجونیوز، در این جلسه ضمن پخش پوسترهایی از مجید توکلی، سابقه فعالیت ها و بازداشت های وی به حاضرین توضیح داده شد. از مجید توکلی به عنوان «عضو انجمن اسلامی دانشجویان» یاد شد که در دسامبر ۲۰۰۹ پس از «انتقاد از رژیم ایران» دستگیر شد. عفو بین الملل در معرفی مجید توکلی نوشت: «وی در یک تجمع مسالمت آمیز به مناسبت روز دانشجو در ایران بازداشت شد. تجمعی که یکی از چند تظاهراتی بود که بعد از انتخابات ریاست جمهوری در آن سال اتفاق افتاد. سازمان او را یک زندانی عقیدتی در نظر میگیرد که صرفا به خاطر سخنرانی خود بازداشت شده است.»
این جلسه با سخنرانی محمود امیری مقدم، مسول سازمان حقوق بشر ایران، درباره «روش هایی که دیکتاتوری ایران به مردم احساس ناتوانی می دهد» ادامه یافت. وی در این جلسه پرسشی مطرح کرد که چه گونه تعداد کمی از رهبران سرکوبگر میتوانند یک کشور با جمعیت ۷۹ ملیون نفر را کنترل کنند؟ «پاسخ ترس است». امیری مقدم برای مثال از اعدام ۲ پسر در ملا عام به خاطره دزدیدن ۲۵ دلار یاد کرد. وی افزود: «اعدام یک راه موثر است برای مقامات ایران برای ایجاد ترس و این که نشان دهند که تصمیم گیرنده کیست».
نشست همبستگی با مجید توکلی در عفو بین الملل نروژ
نشست همبستگی با مجید توکلی در عفو بین الملل نروژ
وی با اشاره به افزایش چشم گیر اعدام در ایران طی سال گذشته گفت: «در ایران اینها اعدام ها با شکنجه همراه است. در طول اعدام قربانیان را حلق آویز میکنند تا به آهستگی خفه شوند. در این روش مرگ قربانیان تا ۱۲ تا ۱۷ دقیقه پس از حلق آویز کردن تایید نمیشود. وی همچنین خاطر نشان کرد ضعیفترین گروه در جامعه ایران آنهایی هستند که به مرگ محکوم میشوند، از جمله این افراد در ایران، افغانها هستند. مقدار زیادی مواد مخدر از افغانستان به ایران قاچاق میشود و افغان های فقیر اغلب در آن نقش دارند.
در ایران حمل ۳۰ گرم مواد مخدر میتواند مجازات اعدام به همراه داشته باشد. همچنین شواهدی وجود دارد که افراد زیر سن قانونی محکوم شده و تا سن ۱۸سالگی در زندان نگهداری و سپس اعدام میشوند.
بدین ترتیب، ضعیف‌ترین گروه‌های جامعه، قربانیان سیاست اعدام و ایجاد ارعاب می‌‌باشند. زیرا اعدام این افراد هزینه سیاسی بالایی ندارد، ولی‌ در عین حال تاثیرش که همانا ناتوان جلوه دادن مردم و قدرتمند جلوه دادن حاکمان است، سر جایش باقی‌ خواهد ماند.
در چنین شرایطی، تاثیر سخنان مجید توکلی و واکنش شدید حکومت به این سخنان قابل درک تر است. حکومتی که روزانه به مردم یاد آور میشود که “قدرت گرفتن حیات هر کسی‌ را دارد”، و در مقابلش یک جوان ۲۳ ساله در قلب پایتخت رهبر نظام را به چالش می‌کشد، و پیامش توانمند بودن مردم و ناتوانی‌ حاکمان است که بدون سرکوب و زندان و اعدام قادر به ادامه بقای خود نیستند.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.