حسام طوسی

Monday, April 14, 2014

گزارشگر ویژه از ایران خواست تا اجرای حکم اعدام ریحانه جباری را متوقف کند

گزارشگر ویژه از ایران خواست تا اجرای حکم اعدام ریحانه جباری را متوقف کند
ژنو (14 آوریل 2014)– گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران امروز از جمهوری اسلامی ایران خواست تا بلافاصله اجرای حکم اعدام ریحانه جباری را که گفته میشود قرار است فردا صورت پذیرد متوقف کند.
خانم جباری، یک معمار داخلی، به اتهام قتل مرتضی عبدالعلی سربندی، کارمند سابق وزارت اطلاعات ایران در محاکمه ای که باعث نگرانی های حقوقی است به اعدام محکوم شده است.
آقای شهید گفت: “مقامات ایرانی باید پروندۀ او را بررسی کنند و برای محاکمۀ مجدد به دادگاه ارسال کنند تا مطمئن شوند که حقوق این متهم نسبت به دسترسی به روند عادلانۀ قضایی که توسط قوانین ایران و قوانین بین المللی تضمین شده است، رعایت شده است.”
منابع موثق گزارش داده اند که در تاریخ 7 ژوئیۀ 2007 آقای سربندی به خانم جباری پیشنهاد کرد تا دفتر کار وی را طراحی کند. آقای سربندی با خانم جباری قرار گذاشت تا وی را به دفتر کارش ببرد، اما به جای آن وی را به یک منزل مسکونی برد و درآنجا به صورت فیزیکی و جنسی به او تعرض کرد. طبق گزارشات خانم جباری در دفاع از خود به شانۀ آقای سربندی چاقو زد، از محل گریخت، و به دلیل نگرانی برای کسی که قصد حمله به وی داشت برای ارسال آمبولانس تماس گرفت.
در طول محاکمه و پس از آن خانم جباری موکدا اعلام کرده است که اقدامات وی در دفاع از خویش و برای جلوگیری از یک تعرض بالقوۀ جدی به شخص وی وقوع یافته است. وی همچنین ادعا کرده است که تحت فشار شدید وادار به اعتراف شده است.
گزارشگر ویژه با تاکید بر این که ادعا میشود اتهام “قتل عمد” برای ریحانه جباری مبتنی بر اعترافاتی که وی تحت فشار و احتمالا زیر شکنجه ارائه کرده است بنا شده است گفت: “پروندۀ خانم جباری ، به ویژه در خصوص بازجویی های وی و بی میلی دادگاه نسبت به بررسی کلیۀ شواهد مرتبط با قضیه، نگرانی های جدی در خصوص طی فرآیند عادلانۀ قضایی را ایجاد میکند.”
آقای شهید گفت: “شواهد این پرونده شامل گزارش پزشکی قانونی مبتنی بر حضور مادۀ خواب آور در یک لیوان آب میوه که در محل جرم کشف شده، که احتمالا قرار بوده در سلب تحرک و آزار جنسی متهم از آن استفاده شود، سئوالات جدی در خصوص اینکه آیا در محکوم کردن این زن جوان کلیۀ موارد حیاتی مرتبط در این پرونده مورد بررسی و قضاوت دادگاه قرار گرفته اند یا خیر را مطرح میکند.”
گزارشگر ویژه تاکید کرد: “اگر ادعاهای خانم جباری حقیقت داشته باشد، او ممکن است قربانی مضاعف این واقعه باشد: اول توسط کسی که به او حمله کرده است و بعد توسط سیستم قضایی که قرار است از قربانیان مورد قصد وواقعی جنسی و فیزیکی حمایت کند.” وی افزود: “خشونت جنسی که غالبا نسبت به زنان صورت میگیرد باید همیشه در همۀ اشکال آن مورد مبارزه قرار گیرد.”
آقای شهید از افزایش تعداد اعدامها در سال جاری ابراز تاسف کرد و از دولت ایران خواست تا بلافاصله اجرای احکام اعدام را متوقف کند. از آغاز سال 2014 تا کنون بیش از 170 نفر، شامل حداقل دو زن، اعدام شده اند و تعداد زیادی از زندانیان محکوم به اعدام در خطر فوری اعدام هستند.
آقای شهید تاکید کرد: “اعمال مجازات اعدام به صورت آشکار برخلاف روند جهانی فعلی تشویق برای توقف اجرای احکام اعدام و لغو همیشگی مجازات اعدام است. ما از مقامات ایران میخواهیم تا به این روند جهانی بپیوندند و احکام اعدام را متوقف کنند و نسبت به لغو مجازات اعدام اقدام کنند.”
بنیاداکبر محمدی

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.