حسام طوسی

Tuesday, April 22, 2014

خانواده ها خواهان برکناری وزیر دادگستری و رئیس سازمان زندان ها شدند


 خانواده های زندانیان سیاسی روز سه شنبه در برابر دفتر ریاست جمهوری تجمع و نسبت به ضرب و شتم زندانیان سیاسی در زندان اوین و عدم پاسخگویی مسئولین اعتراض کردند. این تجمع با شعارهایی همراه بود. آزادی زندانیان سیاسی، استعفای وزیر دادگستری و اسماعیلی رئیس سازمان زندان ها، از جمله درخواست هایی بود که در شعارهای خانواده ها مطرح می شد.
بنابر گزارش هایی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، تجمع کنندگان چهار نماینده را به نهاد ریاست جمهوری فرستادند و با یکی از مسئولین این نهاد دیدار کردند. در این دیدار خواسته های خانواده ها در پنج ماده به مسئولان اعلام شد. 
برکناری مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، تشکیل کمیته حقیقت یاب از سه قوه، انتقال زندانیان سیاسی بند ۲۴۰ به بند ٣۵۰، درمان زندانیان سیاسی نزد پزشک معتمد خانواده ها و اعطای حقوق اولیه زندانیان شامل مرخصی، تلفن، پزشک و غذای خوب از جمله خواسته های خانواده ها بوده است.
بنابر گزارش ها در جریان این تجمع سه تن از حاضران به نام های ندا صبوری، میلاد پورعیسی و سهراب صالحین، توسط ماموران امنیتی دستگیر شدند. 
بنابر برخی گزارش ها دو نفر از بازداشت شدگان روز سه شنبه آزاد شده اند.

در همین حال گزارش شده است خانواده‌هایی که روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت برای پی گیری ضرب و شتم بستگان زندانی خود تجمع کرده اند، قصد دارند از روز چهارشنبه تا زمان انجام پیگیری‌های لازم در مورد ضرب و شتم زندانیان این بند، "روزه سیاسی" خواهند گرفت. 
مژگان مرادپور، مادر داور حسینی از زندانیان بند ۳۵۰، بعد از ظهر امروز در گفت و گو با بی‌بی‌سی فارسی گفت: "حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از اعضای خانواده زندانیان در مقابل ریاست جمهوری هستیم و درخواستمان را نوشته و امضا کرده‌‌ایم و می‌خواهیم نماینده‌ها را به داخل بفرستیم."
خانم مرادپور با اشاره به اینکه هنوز هیچ مقامی به این خانواده‌ها پاسخ نداده است، گفت: "به ما گفتند باید نامه را بخوانند، کارهای اداری بشود، تا بتوانیم وقت ملاقات بگیریم. به ما گفتند ساکت بنشینید و شعار ندهید، ما پلاکاردها و عکس ها در دستمان است."
مادر آقای حسینی با اشاره به اینکه مقامات "همچنان در حال تکذیب هستند" گفت: "من فکر می‌کنم، منتظرند شکستگی و کبودی آنها [زندانیان بند ۳۵۰] خوب شود، آن وقت دو نفر را بفرستند و بگویند همه چیز آرام است."
به گفته خانم حسینی زندانیان بند ۳۵۰ در اعتراض به این وضعیت در "اعتصابند و منتظر پاسخ قانع کننده هستند."
یک عضو خانواده شجاعی، از دیگر خانواده‌هایی که امروز مقابل ریاست جمهوری تجمع کردند، با اشاره به ملاقات دیروز با برادرش گفت: "خواهرم دیروز توانست برای چند لحظه برادرم را ببیند، او گفت بدن برادرم کبود بود و نای ایستادن نداشت."
پس از درگیری روز پنج‌شنبه، ماموران زندان موهای برخی زندانیان را تراشیده اند. به گفته خانواده‌ها شماری از دیگر زندانیان نیز برای اعتراض به این مساله و همراهی با این عده موی خود را تراشیده‌اند.




گسترش اعتصاب غذا در زندان اوین
روز سه شنبه بیست و یک زندانی دیگر بند ٣۵۰ در اوین اعلام کردند که به اعتصاب غذای دوازده نفری می پیوندند که پیش از این به عنوان اعتراض از خوردن غذا امتناع کرده بودند.
به گزارش کلمه متن اطلاعیه ی این گروه از زندانیان سیاسی به شرح زیر است:

مردم شریف ایران!
همانگونه که اطلاع یافته اید روز پنج شنبه ۲۸ فروردین مردان باتون به دست با یورش به بند ۳۵۰ به بهانه‌های واهی به طور غیرقانونی به مدت چهار ساعت با ایجاد رعب و وحشت به ضرب و شتم زندانیان پرداختند. عده‌ای را به شدت مضروب و روانه بندهای انفرادی کردند و پنج روز پس از آن واقعه از پذیرفتن مسئولیت خود در این زمینه طفره رفته و آن واقعه را یک جنجال تبلیغاتی می خوانند. ماموران و لباس شخصی ها به موارد غیر قانونی و ضد حقوق بشری زیر مبادرت کردند، که مجموعاً از موارد نقض حقوق زندانیان و حقوق انسان محسوب می‌شود.
یک: ضرب و شتم شدید زندانیان
دو: ایجاد صدمات عمدی به عده‌ای از زندانیان
سه: عدم اعزام مصدومان به بیمارستان و مراکز پزشکی
چهار: عدم پیگیری شکایات زندانیان
پنج: تراشیدن موی سر و صورت به اجبار به قصد تحقیر زندانیان
شش: زدن دستبند و چشم‌بند
هفت: تخریب اموال عمومی و شخصی
با عنایت به موارد نقض حقوق زندانیان و موارد متعدد نقص اصول مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقین و همچنین بی توجهی و نقض اصول مندرج در قانون اساسی و آیین نامه سازمان زندان ها ما زندانیان سیاسی خواستار موارد زیر هستیم:

یک: بازگشت همه زندانیان مضروب اعزامی به بند ۲۴۰ انفرادی
دو : رسیدگی به موضوع و تعقیب قانون شکنان
سه: اعزام فوری مجروحین به پزشکی قانونی برای ارزیابی میزان صدمات جسمی
چهار: اعزام مجروحین به بیمارستان برای درمان جراحات
پنج: عذرخواهی رسمی از زندانیان و خانواده‌هایشان
شش: جبران خسارات مادی و معنوی زندانیان
هفت: حضور نمایندگان شریف ملت ایران و هیات حفظ حقوق شهروندی دادگستری استان تهران در محل بند ۳۵۰ زندان اوین و استماع اظهارات زندانیان و تهیه صورت جلسه.
لازم به یادآوریست تا برآورده شدن درخواستها به رغم میل باطنی و با توجه به اینکه ما هیچ راهی برای رساندن پیام خود و پیگیری مطالباتمان باقی نمانده است، دست به اعتصاب غذای نامحدود می زنیم.

افراد امضا کننده:
عبدالفتاح سلطانی
اسماعیل برزگری
وحید اصغری
آرش همپای
مهدی ساجدی فر
امید شاهمرادی
ابراهیم پیروزی
مسعود عرب چوبدار
اسدالله هادی
سهیل عربی
اصغر قطان
امیر درستی
وحید حیدرزاده
رضا شهابی
سعید حائری
امید زارعی نژاد
یاشار دالرشفا
مهدی خدایی
مجید اسدی
علی سلام پور
امیر قاضیانی

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.