حسام طوسی

Friday, April 4, 2014

جزئیات بیشتر از بازداشت 'شهروند بریتانیایی - ایرانی به اتهام اهانت به اسلام

.
بنا به گزارش چند روزنامه بریتانیایی، یک شهروند این کشور به اتهام "اهانت به اسلام" در ایران بازداشت و زندانی شده است.

به گزارش « محبت نیوز» منابع خبری بریتانیا گزارش کرده‌اند که رویا صابری نژاد نوبخت، تبعه ایرانی تبار بریتانیا که به منظور دیدار با خانواده خود به ایران سفر کرده بود توسط تشکیلات امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده و در زندان اوین تهران زندانی است.
این منابع به نقل از داریوش تقی پور، همسر خانم صابری نژاد گفته‌اند که همسر چهل و هفت ساله او در مهرماه سال گذشته به ایران سفر کرد اما در شیراز بازداشت شد و به زندان اوین در تهران انتقال یافت.
براساس این گزارش‌ها، آقای تقی پور، که در حال حاضر در تهران است، در تماس با یکی از دوستان خود در بریتانیا گفته است که همسرش با اتهام توطئه علیه امنیت جمهوری اسلامی و اهانت به اسلام مواجه است و در شرایط خطرناکی قرار دارد.
روزنامه بریتانیایی ایندپندنت، که خبر مربوط به بازداشت خانم صابری نژاد را در صفحه اول شماره روز پنجشنبه، ٣ آوریل (١٤ فروردین) خود منتشر کرده، به نقل از وزارت خارجه بریتانیا نوشته است که این وزارتخانه از این موضوع آگاه است و آن را در دست رسیدگی دارد اما به دلیل بسته بودن سفارتخانه بریتانیا در تهران، مذاکرات در این زمینه با دشواری مواجه است.
ایندیپندنت نوشته است که رویا صابری هنگام سفر به شیراز در ماه اکتبر بازداشت شد و براساس نسخه‌ای از شرح اتهامات او که در اختیار این روزنامه قرار گرفته، به "گردآوری اطلاعات به منظور اقدام علیه امنیت ملی" و همچنین "توهین به مقدسات اسلام" متهم شده است.
روزنامه هافینگتون پست نیز در گزارشی در این مورد نوشته است که اتهامات علیه خانم صابری مبتنی بر نوشته‌هایی در فیس بوک اوست که از نظر دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی، توهین به نظام محسوب شده است.
رویا صابری و همسرش از شش سال پیش در استاکپورت واقع در حومه شهر منچستر زندگی کرده‌اند و دارای تابعیت دوگانه بریتانیایی و ایرانی هستند. ظاهرا خانم صابری در کالج استاکپورت تحصیل می‌کند.
به نوشته روزنامه منچستر ایونینگ نیوز، آقای تقی پور گفته است که همسرش در شرایط جسمی و روحی خوبی نیست، وزن کم کرده و نگران آن است که دولت ایران در صدد قتل او باشد.
اگرچه رویا صابری از ماه مهر سال گذشته در بازداشت بوده، اما این خبر زمانی رسانه‌ای شد که همسرش موضوع را با یکی از دوستان و همچنین کارفرمای خود در استاکپورت مطرح کرد و آنان نیز این موضوع را برای پیگیری به آگاهی نماینده مجلس از این حوزه انتخاباتی رساندند.
آندرو استانول، نماینده هیزل گروو در مجلس عوام بریتانیا که این مساله را پیگیری می‌کند، نسبت به بازداشت خانم صابری ابراز نگرانی عمیق کرده و گفته است که از وزارت خارجه خواسته این موضوع را به طور جدی دنبال کند. وی گفته است که بنا به شواهدی، مطمئن است که اظهارات آقای تقی پور صحت دارد.
برخی رسانه‌های بریتانیایی با یادآوری سرنوشت برخی از ایرانیان مقیم خارج که در سفر به کشورشان، توسط مقامات امنیتی بازداشت و به زندان اوین مننقل شدند، نسبت به وضعیت رویا صابری نژاد نوبخت ابراز نگرانی کرده‌اند.


جمهوری اسلامی تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و با ایرانیانی که با گذرنامه ایرانی به کشورشان سفر می‌کنند، برخوردی همانند شهروندان جمهوری اسلامی دارد.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.