حسام طوسی

Tuesday, June 3, 2014

سکوت، اخراج و زندان: گزارش عفو بین الملل از «سرکوب بی رحمانه» دانشجویان در ایران

amnesty
سازمان عفو بین الملل در گزارش تازه خود موضوع سرکوب دانشجویان و اساتید توسط حاکمیت در ایران را مورد بررسی قرار داده است.
در این گزارش با اشاره به اینکه مقامات ایرانی در طول سه دهه گذشته «سرکوب بی رحمانه» ای علیه دانشجویان و اساتید به راه انداخته اند، به آزار، بازداشت ، محرومیت از تحصیل دانشجویان و اخراج اساتید به دلیل فعالیت های صلح آمیز و یاعقاید و دیدگاه هایشان پرداخته شده است.
سازمان عفو بین الملل همچنین می گوید که علی رغم قدم های نخستین دولت حسن روحانی برای بازگشت شماری از دانشجویان محروم از تحصیل و اساتید اخراجی، شرایط همچنان «هولناک» باقی مانده است. صدها دانشجو همچنان محروم از تحصیل و بسیاری در زندان هستند. بازداشت های تازه ای نیز بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور صورت گرفته است.

«صدای مخالف در دانشگاه سرکوب می شود»

عفو بین الملل در گزارش خود تبعیض گسترده به خصوص علیه زنان و اقلیت های مذهبی را نیز برجسته نموده است.
حسیبه حاج صحراوی، معاون خاورمیانه و شمال  آفریقای عفو بین الملل در همین زمینه به سایت این سازمان حقوق بشری گفته است که دانشگاه ها در ایران برای مدت زمان طولانی به عنوان محل بروز اعتراض ها شناخته شده اند و مقامات حکومتی هیچ گاه تحملی برای شنیدن صداهای مخالف در دانشگاه ها نشان نداده اند.
وی می افزاید که برخورد حاکمیت در قبال بیان دیدگاه ها و یا حمایت از فعالین سیاسی مخالف توسط دانشگاهیان، بازداشت، حذف، شکنجه و دستگیری ایشان بوده است.
خانم صحراوی در ادامه به دخالت نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در پروسه های انضباطی اشاره نموده و از تلاش های بی وقفه برای تشدید خفقان و محدود کردن آزادی های اکادمیک نام برده است.
گزارش عفو بین الملل همچنین به افزایش شدت شیوه های سرکوب، به خصوص پس از روی کار امدن محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴، اشاره کرده است. اسلامی کردن محیط های دانشگاهی و محدودیت پذیرش دختران در دانشگاه ها مانند تغییر محتوای دروسی چون مطالعات زنان برای تاکید بر ارزش های اسلامی و حذف پذیرش از رشته های چون مهندسی معدن نمونه ای از این تلاش ها است.
ستاره دار کردن دانشجویان و محرومیت از تحصیل موقت و دائمی شماری از شهروندانی ایرانی بخش دیگری از این گزارش را به خود اختصاص داده است.

«پس از انتخاب حسن روحانی شرایط همچنان وخیم است»


سازمان عفو بین الملل همچنین می گوید که علی رغم قدم های نخستین دولت حسن روحانی برای بازگشت شماری از دانشجویان محروم از تحصیل و اساتید اخراجی، شرایط همچنان «هولناک» باقی مانده است.
صدها دانشجو همچنان محروم از تحصیل و بسیاری در زندان هستند. بازداشت های تازه ای هم بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران رخ داده است.
این سازمان بین المللی حامی حقوق بشر در ادامه می گوید در حالی سال اول روی کار آمدن دولت جدید به پایان می رسد، که بسیاری از محدودیت ها همچنان بر سر جای خود باقی است.
مقامات ایرانی باید اقداماتی برای تضمین ازادی های اکادمیک انجام دهند و برخی شیوه های فاسد زمان محمود احمدی نژاد مانند تفکیک های جنسیتی و آیین نامه های پوششی را کنار بگذارند.

انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی: آموزش زنان را محدود نکنید

این سازمان همچنین از سخنان اخیر آیت الله خامنه ای مبنی بر تاثیر منفی آموزش زنان در بیکاری مردان که افزایش نرخ طلاق و کاهش میزان تولد را در پی خواهد داشت، انتقاد کرده است.
حمایت های اندک از آموزش زنان در سطوح عالی از دیگر موارد انتقادی خانم صحراوی است که ایران را متعهد به تضمین دسترسی برابر به آموزش می داند.
وی می افزاید که تبعیض جنسیتی، سهمیه بندی تبعیض آمیز و ممنوعیت تحصیل زنان در رشته های خاص باید فورا برداشته شود.
محدودیت های تحصیلی بهائیان از دیگر موارد این گزارش است. بسیاری از شهروندان بهائی از ورود به دانشگاه ها منع شده و بسیاری نیز به محض اطلاع حکومت از مذهبشان از دانشگاه اخراج می شوند.
علی رغم مدارک گسترده در این زمینه، مقامات حکومت ایران به تکذیب علنی اخراج و زندانی شدن این افراد به دلیل باورهای مذهبی ادامه می دهند. وضعیت شماری از این شهروندان در گزارش پوشش داده شده است.
بازداشت گسترده دانشجویان، شکنجه و نگهداری شماری از آنان در زندان از دیگر موارد این گزارش است.
 منبع: دانشجو نیوز

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.