حسام طوسی

Tuesday, June 10, 2014

بازداشت اتوبوسی ۱۲۰ نفر از دانشجویان در بابل با تهدید، تعهد و انتشار اخبار دروغ پایان یافت

آذر ماه سال پیش دانشگاه نوشیروانی صحنه اعتراض گسترده دانشجویان بود
بیش از ۱۲۰ نفر از دانشجویان دانشگاه های بابل که در روز جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۳ قصد رفتن به اردو یک روزه را داشتند به شکل گروهی بازداشت و بازجویی شدند.
به گزارش دانشجونیوز، این ماجرا بازتاب هماهنگ و یکسان در وبلاگ‌ها و برخی سایت‌های وابسته به بسیج و سپاه داشت.
در این گزارش‌ها که از به مقصد نرسیدن و بازداشت برگزارکنندگان و جعلی بودن مجوز دانشگاه خبر داده شده، عکس‌های مجعول بسیاری از اردوی دانشجویان نیز منتشر شده است.
براساس روایت برخی از شرکت کنندگان اتوبوس دانشجویان در آغاز برنامه و مقارن ساعت ۷:۳۰ صبح از سوی نیروهای لباس شخصی متوقف شد و همه دانشجویان بدون ارائه حکمی بازداشت و برای بازرسی و بازجویی به مقر سپاه بابل در ابتدای جاده آمل منتقل شدند.سایت بسیج دانشجویی با انتشار مطلبی تحت عنوان «اردوی مختلط انجمن اسلامی منحله دانشگاه صنعتی بابل به مقصد نرسید»، عکس های جعلی از اردوی دانشجویی منتشر نموده و بابت انتشار این تصاویر از مخاطبانش عذرخواهی کرده است.

انتقال دانشجویان به مقر سپاه بابل و تهدید دانشجویان به دلیل شرکت در اردوی مختلط

به گفته‌ی تعدادی از دانشجویان از همان ابتدای بازداشت نیروهای لباس شخصی با تهدید و استفاده از الفاظ رکیک دانشجویان را متهم به ترویج فحشا و اعمال خلاف اسلام کردند و اردوی مختلط دانشجویان را مصداق رفتار خلاف شرع و قانون خواندند.
این برخورد نهادهای امنیتی به حدی غیر منتظره و نامعقول بود که در همان ساعت نخست بازتاب گسترده ای در استان داشت و بالاترین سطوح مقامات استان در جریان این بازداشت گروهی قرار گرفتند.
یکی از دانشجویان بازداشت شده برخورد نیروهای لباس شخصی را اینگونه توصیف کرد: «همه ما شوکه شدیم. ابتدا همه تلفن‌های همراه ما را ضبط کردند و ما را به داخل مقر سپاه بردند. دائما با توهین ما را متهم به ترویج فساد و فحشا کردند و گفتند با همه شما برخورد خواهیم کرد. گمان کردید دولت روحانی آمده ما اجازه خواهیم‌ داد هرکاری‌در دانشگاه انجام‌ دهید؟»
این دانشجو که خود مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته، افزود: «ما را به ساختمان های مختلف بردند و فعالین دانشجویی شناخته شده را به مکانی دیگر برای بازجویی انتقال دادند. از دانشجویان خواستند به شکل نوشتاری تعهد بدهند که دیگر به اردوهای مختلط نخواهند رفت. همچنین از دانشجویان خواستند علیه برگزار کنندگان اردو نیز مطالبی بنویسند».
ضمن بازرسی کامل وسایل شخصی، تعدادی از دانشجویان را در اتاق‌های جداگانه تهدید کردند که در محتویات کیف آنها مواد مخدر و مشروبات الکی بوده و اگر اعترافاتی که گفتند را ننویسند با پرونده سازی برای آنها مشکلات بسیاری درست خواهندکرد.
این دانشجوی دانشگاه صنعتی بابل تاکید کرد اسامی فعالین دانشجویی دانشگاه را در دست داشتند و به دنبال نام آن ها بودند.
وی افزود پس‌از چندین ساعت بازداشت و بازجویی گروهی و فردی در نهایت گروه زیادی را حوالی ساعت ۱۲:۳۰ آزاد کردند.

«به زودی مهمان اطلاعات سپاه خواهید بود»


بر اساس گفته های دانشجویان، چند نفر از فعالین دانشجویی را برای ساعات بیشتری در آن مکان مورد بازجویی قرار دادند و به بسیاری از فعالین دانشجویی گفتند که «به زودی مهمان اطلاعات سپاه خواهید بود و باید منتظر عواقب کارهای خود باشید».
دانشجویان بازداشت شده، پوشش خبری هماهنگ در وبلاگ ها، سایت ها و رسانه های وابسته به سپاه و بسیج، و نیز چاپ عکس‌های دروغین از مکان اردویی که برگزارنشد و انتساب آنها به دانشجویان نوشیروانی بابل را دلیل آشکاری بر حقانیت خود می دانند.
این دانشجویان می افزایند «اردویی که برگزار نشده و به قول خبر منتشر شده از سوی نهاد امنیتی “به مقصد نرسیده” چگونه می‌تواند چنین عکس هایی داشته باشد؟»

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.