حسام طوسی

Saturday, June 28, 2014

گزارشی از بازداشت فعالین سیاسی، خبرنگارها و شهروندان در روزهای اخیر

در روزهای اخیر، گزارشات متعددی از بازداشت فعالین سیاسی، خبرنگارها و شهروندان منتشر شده است.

بازداشت شماری از زنان هوادار تیم والیبال ایران

پلیس و ماموران امنیتی روز جمعه از حضور زنان در مسابقه والیبال بین ایران و ایتالیا در ورزشگاه آزادی جلوگیری کرده و گزارشات حاکی از این است که شماری از زنان نیز بازداشت شده اند.
به گزارش خبرآنلاین، نیروهای پلیس ایران زنانی را که برای دیدن مسابقه والیبال ایران – ایتالیا به سالن ۱۲ هزار نفری آزادی رفته بودند را از محل مسابقه بیرون کرده اند.
فاطمه جمال‌ پور خبرنگار روزنامه شرق نیز که برای تهیه گزارش به آن محل رفته بود، در صفحه ی فیس بوک خود از ضرب و شتم و دستگیری چندساعته ی خود خبر داد.
جمال‌ پور در مطلبی که در صفحه ی فیس بوکش منتشر کرده است ضمن شرح ماجرای ضرب و شتم و بازداشت خود، می نویسد: این روایت من است. روایت ۱۶ دختر دیگری که دیروز از جلوی آزادی بازداشت شدند، روایت‌های مشابهی است از کتک خودن و بازداشت، برای حقی که از زنان سلب شده، جرم آن تنها و تنها تقاضای مدنی و مسالمت‌ آمیز برای ورود به ورزشگاه بود و جرم من تهیه گزارش. کلا آقایانِ مسئولان و مدیرانِ حراف هم کلاهشان را بگذارند بالاتر.

بازداشت ریحانه طباطبایی روزنامه نگار اصلاح طلب

ریحانه طباطبایی روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی که صبح روز شنبه به دادسرای اوین احضار شده بود برای اجرای حکم پرونده ی قبلی خود بازداشت شد.
به گزارش کلمه، این روزنامه نگار اصلاح طلب که صبح امروز برای پرونده ی جدید به شعبه دو دادسرای اوین احضار شده بود پس از تفهیم اتهام تبلیغ علیه نظام توسط بازپرس خورشیدی و بازجویی توسط ضابط سپاه با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. اما پس از ارائه ی سند، به خانواده ی وی اعلام شد که توسط اجرای احکام برای حکم دو سال قبل خود راهی بند زنان زندان اوین شده است.
اتهامات پرونده ی جدید ریحانه طباطبایی عضویت در ستاد ملی جوانان در انتخابات سال ۹۲، شرکت در همایش جوانان اصلاح طلب در شهرکرد، سفر به سیستان و بلوچستان و گرگان و همچنین توهین به سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف در فیس بوک خود عنوان شده است.
ریحانه طباطبایی پیش از این نیز در ۲۱ آذر ۱۳۸۹ از سوی سپاه بازداشت و به مدت ۳۶ روز در انفرادی بند ۲ الف سپاه تحت بازجویی قرار گرفت. وی پس از آن در دادگاهی به اتهام فعالیت برای دستیابی به انتخابات آزاد و انتشار اخبار جنبش سبز، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

مهدی خزعلی برای هفتمین بار بازداشت شد

یکی از نزدیکان مهدی خزعلی خبر از بازداشت مجدد این فعال سیاسی داده است.
به گزارش ندای سبز آزادی روز جمعه مهدی خزعلی در حالی که با خانواده خود بیرون از منزل بود توسط ماموران بازداشت و به اوین منتقل شد. وی به محض بازداشت اعلام کرد اقدام به اعتصاب غذا می کند.
گفتنی است چندی پیش نیزمهدی خزعلی از تشکیل پرونده قضایی جدیدی علیه خود با شکایت دادستانی اصفهان به اتهام اخلال در نظم و اهانت به مسئولان خبر داده بود. خزعلی این پرونده را سیزدهمین پرونده قضایی خود خوانده و گفته بود: پرونده یاد شده، بدون ابلاغ و تحقیقات در مرحله دادسرا، تشکیل و به صورت مستقیم به دادگاه ارسال شده است.
مهدی خزعلی از بعد از انتخابات سال ۸۸ تاکنون شش بار به زندان اوین رفته است. وی در طی حبس خود اقدام به اعتصاب غذای طولانی کرده بود که با وضعیت جسمی بسیار نامساعدی رو به رو شد.

بازداشت نماینده مردم تبریز در مجلس ششم

حجت الاسلام سید حمید سید مهدوی اقدم، نماینده مردم تبریز در مجلس ششم، برای اجرای حکم حبس خود بازداشت شد.
دفتر این مرجع تقلید ونماینده سابق مجلس شورای اسلامی که هم اکنون نماینده آیت الله العظمی بیات زنجانی و وکیل تام الاختیار این مرجع تقلید در استان آذربایجان شرقی است، اعلام کرده است که مهدوی اقدم صبح روز شنبه به دادسرا احضار شده بود و در پی حضور در دادسرا، بازداشت و برای اجرای حکم خود به زندان تبریز منتقل شده است.

بازداشت دو فعال سیاسی در مراسم سالگرد ندا

در پی شرکت جمعی از فعالین مدنی در مراسم ندا آقا سلطان، مجید مقدم و بهنام موسیوند بازداشت شدند.
به گزارش سایت ملی مذهبی در پنجمین سالگرد جان باختن ندا آقا سلطان، جمعی از فعالین مدنی از جمله محمد ملکی بر سر مزار وی حاضر شدند، اما نیروهای امنیتی مستقر در محل اجازه حضور بر سر مزار را ندادند و دو نفر از شرکت کنندگان را بازداشت کردند. هنوز از وضعیت بازداشت شدگان خبری در دست نیست.

بازداشت عبدالحسین هراتی

عبدالحسین هراتی در منزل مسکونی اش دستگیر شد.
به گزارش روز نو، ماموران روز پنجشنبه با مراجعه به منزل عبدالحسین هراتی و ارائه حکم دستگیری، وی را بازداشت کردند.
عبدالحسین هراتی که مدتی را در استرالیا سپری کرده بود پس از بازگشت به ایران، به عنوان سرپرست اداره کل اسناد و مدارک دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شده بود که پس از ماجرای نامه اش به مهدی کروبی از این سمت برکنار شد.
گفته می شود که وی دارای بیماری سرطان ریه است و همین امر موجب نگرانی خانواده اش از سلامتی او در بازداشت شده بود اما هراتی روز جمعه از زندان اوین با خانواده اش تماس گرفته و گفته است که حالش خوب است.

دستگیری یک نفر به اتهام تشویق اذهان عمومی در فیس بوک

فرمانده انتظامی شهرستان آستارا از دستگیری عامل تشویش اذهان عمومی در فیس‌بوک خبر داد.
به گزارش ایسنا، سرهنگ رحیم مهدی‌زاده در تشریح این خبر گفت: ماموران در رصد سایت‌های مختلف، سایتی را شناسایی کرده که فردی در آن اقدام به تشویش اذهان عمومی در فیس‌بوک می‌کرد.
وی با بیان اینکه عامل انتشار شناسایی شده و دستگیری وی با هماهنگی مقام قضایی در دستور کار قرار گرفت، گفت: ماموران پلیس امنیت عمومی، متهم ۲۵ ساله اهل و ساکن آستارا را شناسایی و وی را دستگیر کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان آستارا با بیان اینکه متهم دستگیر شده به پلیس امنیت عمومی انتقال و در تحقیقات اولیه به بزه انتسابی معترف شده، اظهارداشت: متهم با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مقام قضایی معرفی شد.
منبع: دانشجو نیوز

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.