حسام طوسی

Monday, December 30, 2013

عیسی سحرخیز دوباره ممنوع الخروج شد

در جریان محدود ساختن فعالیت کنشگران اجتماعی و فعالان سیاسی، عیسی سحرخیز روزنامه نگار اصلاح طلب بار دیگر ممنوع الخروج شد.
به گزارش جرس، یکی از بستگان نزدیک وی خبر ممنوع الخروج شدن او توسط دادستانی تهران را تائید می کند، اما می گوید که این اقدام جدیدی نیست چون او در عمل طی ده سال گذشته هیچ وقت اجازه ی خروج از ایران را نداشته است.
به گفته وی حکم صادره اکنون به صورت غیرقانونی دو سال پس از پایان زمان ممنوع الخروج شدن رسمی اش اعمال می شود، بدون این که دادگاهی تشکیل شده باشد یا او را در جریان این امر قرار دهند.
شعبه ۱۵دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی در جریان احکام سنگین صادره علیه فعالان سیاسی، روزنامه نگاران و وکلا پس از انتخابات سال ۸۸ عیسی سحرخیز را به جز سه سال حبس به اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به رهبری”، به یک سال ممنوع الخروجی نیز محکوم کرد. تاریخ اجرای آن در حکم صادره ۲۵ شهریور سال ۸۹ قید شده است.
اگرچه دوران حبس سه ساله اول و یک سال و نیم اضافه زندان بابت پرونده های روزنامه “اخبار اقتصاد” و ماهنامه “آفتاب” چند هفته ای ست که پایان یافته، اما به نظر می رسد که دستور ممنوع الخروجی جدید پیش از دستور آزادی وی صادر شده باشد.
گفته می شود این حکم به صورت فله ای در اواخر تابستان، زمانی که بحث آزادی زندانیان سیاسی در مورد کسانی که دوران حبس شان به پایان می رسید یا مشمول حکم آزادی مشروط می شدند مطرح بود، صادر شده است. آن تصمیم، در کنار بحث رفع حصر رهبران جنبش سبز اگرچه در عمل به دلیل مخالفت رهبری منتفی شد اما احکام ممنوع الخروجی لغو نگردید.
سحرخیز در سال ۸۳ در شرایطی که برای شرکت در یک کنفرانس بین المللی عازم هلند بود، در فرودگاه تهران توقیف و پاسپورت وی اخذ شد. او تا زمان دستگیری در تیر ماه سال ۸۸ بدون حکم دادگاه ممنوع الخروج بوده است. این ممنوعیت در حال حاضر به صورت گسترده، اما اعلام نشده در مورد بسیاری از زندانیان سیاسی- عقیدتی و بستگان نزدیک آنان اعمال می شود.

خبر ممنوع الخروج شدن سید محمد خاتمی نیز ماه گذشته زمانی که وی قصد داشت برای مراسم خاکسپاری نلسون ماندلا راهی آفریقای جنوبی شود فاش شد.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.