حسام طوسی

Thursday, December 12, 2013

کشیش"ورویر آوانسیان" در دادگاه انقلاب به سه سال و نیم زندان محکوم شد

.
دادگاه انقلاب اسلامی تهران با علم بر اینکه کشیش "ورویر آوانسیان" از کشیشان رسمی کلیساهای ایران به شدت بیمار و نیاز به مراقبت های ویژه دارد وی را به سه سال و نیم حبس محکوم کرد !
به گزارش «محبت نیوز» در راستای مسیحیت ستیزی و ادامه موج تهدید و فشار بر رهبران و کشیشان کلیساهای رسمی ایران، دادگاه انقلاب اسلامی "کشیش ورویر آوانسیان" از مسیحیان ایرانی ارمنی و کشیش رسمی کلیساهای ایران را به سه سال و شش ماه زندان محکوم کرد.
براساس برگه اخطاریه و مدارک این حکم  از سوی دادگستری جمهوری اسلامی در روز پنج شنبه 14 آذرماه 1392 برابر با ( پنجم دسامبر 2013) صادر و  بصورت کتبی به ایشان ابلاغ گردیده؛ دادگاه همچنین  اتهامات وی را " اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران" دانسته و بر همین اساس نامبرده به سه سال و نیم زندان محکوم گردیده است. همچنین به وی مهلت داده شده چنانچه به رای صادره اعتراضی دارد برای اعلام آن ظرف مدت 20 روز به دفتر دادگاه مراجعه کند.
جلسه دادگاهی کشیش "ورویر آوانسیان" صبح روز شنبه 16 شهریور ماه 1392 برابر با (7 سپتامبر 2013) " در شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی تهران بصورت غیر علنی و در پشت درهای بسته برگزار شد . بر اساس این گزارش از سوی دادگاه انقلاب به وی ابلاغ شده بود که تا صدور حکم کیفر خواست و رای نهایی دادگاه، از برگزاری هرگونه جلسه و تماس با سایر مسیحیان خودداری کند.
- وضعیت جسمی وخیم کشیش ورویر 
گفتنی است این کشیش هنرمند مسیحی بیش از 17 سال به عنوان کشیش رسمی در کلیساهای ارامنه و فارسی زبان ایران فعالیت می‌کرده است و در حال حاظر به دلیل کسالت های جسمی و نارسایی شدید قلبی، بیماری دیابت و چندین جراحی که تاکنون انجام داده، خود را از سمت رهبری (کشیش) و خدمت در کلیساها بازنشسته کرده است.
از سوی دیگر وی به دلیل از کارافتادگی کلیه هایش سه روز در هفته نیاز به انجام عمل دیالیز در بیمارستان فوق تخصصی کلیوی هاشمی نژاد دارد که دادگاه با وجود آگاهی از وضعیت جسمی ایشان چنین حکمی را صادر کرده است. گفتنی است پیش از این نیز کشیش ورویربه دلیل مراجعه به بیمارستان و انجام عمل دیالیز قادر به حضور در دادگاه نبوده است.

- واکنش قاضی دادگاه به وضعیت جسمی کشیش آوانسیان
وضعیت جسمی ایشان تا آنجا رو به وخامت گذاشت که پس از پایان نخستین جلسه دادگاه وقتی قاضی از وی خواسته بود که روز یکشنبه نیز مجددن به شعبه 26 دادگاه انقلاب مراجعه کند "کشیش ورویر" به قاضی اعلام کرده به دلیل داشتن وقت قبلی برای انجام مراحل دیالیز در بیمارستان قادر نخواهد بود تا در آن تاریخ به دادگاه مراجعه کند. بر همین اساس دادگاه از وی خواسته تا به منظور صحت گفته ها گواهی و یا مدارک پزشکی خود را ارائه دهد و تهدید شده که در غیر این صورت دادگاه اقدام مقتضی را انجام خواهد داد !
در آستانه عید کریسمس سالروز تولد عیسای مسیح و سال نو میلادی ، حکم سه سال و شش ماه زندان با علم به این امر که این کشیش 61 ساله  به دلیل شرایط نامناسب جسمی و بیماری تحمل این مدت حبس را نخواهد داشت از سوی دادگاه انقلاب اسلامی صادر شده است.
همچنین بازداشت و دستگیری کشیش ورویر آوانسیان نیز در سال گذشته مورخ 7 دی ماه 1391 برابر با ( 27 دسامبر 2012) در اقدامی سازمان یافته از سوی ماموران امنیتی و لباس شخصی در حالی صورت گرفت که وی بهمراه جمعی دیگر از نوکیشان مسیحی فارسی زبان که به مناسبت زاد روز تولد عیسای مسیح - كریسمس- به منظور دعا و شكرگذاری و پرستش در خانه‌ای در تهران گردهم آمده بودند، بازداشت شد .
بنا بر گزارشات مقامات امنیتی رژیم از چندی پیش پروژه بازداشت، تهدید و محدودیت هایی را نیز برای رهبران و کشیشان ارامنه که به گفته آنان در بین فارسی زبانان به تبلیغ مسیحیت می پرداختند آغاز کرده اند. طی ماههای گذشته برخی از رهبران کلیساها و کشیشان ارامنه که در ارتباط با مسیحیان فارسی زبان بوده اند توسط مقامات امنیتی وزارت اطلاعات احضار و از آنان خواسته شده که یا می بایست بطور کامل کلیه فعالیت های مسیحی خود را کنار گذاشته و یا اینکه سه ماه فرصت خواهند داشت که در سکوت کشور را ترک کنند. آغاز این حرکت را می‌توان از تعطیلی کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران که به عنوان بزرگترین کلیسای فارسی زبان در ایران از آن نام برده می‌شود دانست که تحت فشار مقامات امنیتی در خرداد ماه 1392 بدستور مقامات امنیتی نظام تعطیل شد.
- وعده های روحانی که محقق نشد
یکی از مهمترین وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی رئیس جمهور ایران  "بهبود وضعیت اقلیت‌های دینی" در کشور بود، موضوعی که نه تنها تاکنون بهبود نیافته بلکه وضعیت آن رو به وخامت گرائید اکنون بر اساس گزارشات  طی صد روزی که او دستگاه اجرایی کشور را به دست گرفته هیچ تغییری در وضعیت آنان ایجاد نشده است.
 وی همچنین در حالی صحبت از تدوین منشور حقوق شهروندی می‌کند که نوکیشان مسیحی که امروز بیشترین جمعیت مسیحیان ایران هستند، هرگز به عنوان گروه دینی محسوب نشده و تحت سخت ترین شرایط اجتماعی و امنیتی قرار دارند. بر اساس اخبار منتشره بازداشت نوکیشان مسیحی در شهرهای مختلف همچنان ادامه دارد، احکام سنگین قضایی از جمله حبس‌های بلند مدت و تبعید به نقاط دور افتاده در دادگاه‌ها صادر می‌شود، بزرگترین کلیسای فارسی زبان ایران با فشار نیروهای اطلاعاتی همچنان تعطیل و هیچ اقدامی برای بازگشایی مجدد آن صورت نگرفته است، دستور ترک کشور و یا مهاجرت اجباری بسیاری از رهبران (کشیشان) و خادمین مسیحی صادر شده و ممنوعیت چاپ کتاب مقدس ادامه دارد و نگه داشتن آن در منزل جرم محسوب می‌شود./ English

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.