حسام طوسی

Tuesday, December 3, 2013

ازداشت بیش از ۲۰ نفر از فعالان شبکه‌های اجتماعی توسط سپاه پاسداران










منابع خبری نزدیک به مخالفان حکومت ایران می‌گویند سپاه پاسداران بیش از ۲۰ نفر از فعالان مجازی و شبکه‌های اجتماعی را از مدت‌ها پیش بازداشت کرده است.
« محبت نیوز» - نهاد اطلاعات سپاه پاسداران با روى کار آمدن دولت جدید و درحالى که تغییر دولت ساختار وزارت اطلاعات را دستخوش تغییراتى کرده، با تعریف پروژه هاى جدید مى کوشد فضاى جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. این در حالی است که بدنه سپاه همراه مردم هست و بسیاری از سرداران سپاه نیز از شرایط جدید راضی هستند و تنها باندی درون سپاه هنوز در مقابل خواستهای مردمی مقاومت می کند.
به گزارش خبرنگار کلمه، نهاد اطلاعات سپاه طى سالهاى اخیر با به خدمت گرفتن کارشناسان سایبرى و تجهیز خود در این زمینه سناریوهاى امنیتى متعددى را پى گیرى کرده و ده ها نفر را بازداشت کرده است. این نهاد طرح هایى از جمله تشکیل ارتش سایبرى، برخورد با مضلین و ... را از مرحله رصد تا بازداشت و محاکمه به انجام رسانده است.
در ادامه این روند، براساس اطلاعاتی که در اختیار "کلمه" قرار گرفته، اخیرن این نهاد امنیتى دامنه فعالیت هاى خود در شبکه هاى اجتماعى مجازی را گسترش داده و در سکوت خبرى اقدام به دور جدیدى از بازداشت ها کرده است. این بازداشتها محدود به تهران نبوده اما بخش عمده بازداشت شدگان به بازداشتگاه ٢ الف سپاه در زندان اوین منتقل شده و از مدت ها پیش تحت بازجویى قرار گرفته اند.


بر اساس این گزارش، تعداد بازداشت شدگان که از قریب به چهار ماه گذشته تا ماه پیش انجام شده بالغ بر ٢٠ نفر بوده اند که همچنان تعدادى از آنها در بند امنیتى ٢الف نگهدارى شده و تعداد دیگرى به بند ٣۵٠ اوین منتقل شده اند.
گفتنى است که طى این مدت برخى از این افراد نیز با قید وثیقه و یا کفالت آزاد شده اند.
پرونده تحقیق قضایى از این بازداشت شدگان به طور جمعى و فردى در اختیار بازپرس شعبه ششم دادسراى اوین، "بازپرس امین ناصرى" قرار دارد. بازپرس شعبه ششم در بسیارى از موارد برخورد نامناسبى با این افراد و خانواده هایشان داشته و با تمدید مکرر قرار بازداشت و در برخى مواقع عدم اجراى قرار وثیقه عملن با بازجویان سپاه هماهنگ بوده و با بى توجهى به اعتراض خانواده ها و وکلا مانع آزادى ای بازداشت شدگان مى شود.
در مورد حوزه فعالیت بازداشت شدگان اخیر باید گفت مطالب منتشره از سوى آنها عمدتن در نقد سیاسى، اجتماعی و فرهنگی و بازنشر اخبارى از این دست بوده است، در میان بازداشت شدگان برخى داراى صفحاتى با ده ها هزار مخاطب بوده و برخى از آنها نیز تنها با صفحات شخصى و با تعداد نسبتا اندکى از مخاطب، در حوزه مجازى فعال بوده اند.
قریب به اتفاق بازداشت شدگان تحصیلکرده، دانشجو و جوان هستند و در برخى پرونده ها متهم کمتر از ٢٠سال سن دارد.
این بازداشت شدگان مدتى از دو هفته تا بیش از سه ماه را در سلول هاى انفرادى و تحت بازجویى بوده اند، برخى از آنها در دوره هاى بازجویى از حق ملاقات و تماس تلفنى محروم بوده و خانواده هایشان مدتى پس از بازداشت از سرنوشت آنها اطلاع نداشته اند.
منبع: آژانس خبری مسیحیان

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.