حسام طوسی

Wednesday, December 4, 2013

آزادی کشیش و یک تن از خادمین کلیسا از زندان اهواز

.
دو تن از زندانیان مسیحی پس از گذراندن 214 روز حبس در زندان سپیدار اهواز بدون اعلام قبلی آزاد شدند. 
به گزارش « محبت نیوز»  دو تن از زندانیان مسیحی به نامهای " فرهاد سبکروح" كشیش كلیسای جماعت ربانی اهواز، و "ناصر ضامن دزفولی" یکی از خادمین این کلیسا پس از تحمل 214 روز حبس در زندان سپیدار اهواز، صبح امروز چهارشنبه 13 آذر برابر با (4 دسامبر 2013) آزاد شدند.
بر اساس این گزارش در آستانه عید سال نو و کریسمس، روز جمعه دوم دی 1390 برابر با ( 23 دسامبر 2011) ماموران امنیتی در اقدامی از قبل سازماندهی شده با یورش گسترده به کلیسای جماعت ربانی اهواز كلیه اعضا و افراد شرکت كننده در مراسم هفتگی كلیسا را بازداشت و با دو دستگاه اتوبوس به مكان نامعلومی منتقل كردند.


كلیه بازداشت شدگان در مراسم پس از تهدید و بازجویی و ثبت مشخصات و آدرس آنان پس از ساعاتی آزاد شدند اما فرهاد سبکروح و همسرش شهناز جیزان به همراه دو تن دیگر از خادمین کلیسای ربانی اهواز به نام های ناصر ضامن دزفولی و داود علیجانی با اتهام " گرایش به آئین مسیحیت ، دعوت از افراد مسلمان به تغییر دین ، و همچنین فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق ترویج مسیحیت تبشیری " بازداشت شدند.
این چهار تن با حکم دادگاه انقلاب اهواز هر یک به یکسال حبس تعزیری محکوم، که "داود علیجانی" روز چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 برابر با (اول می 2013) با مراجعه به دادگاه بازداشت و سه تن دیگر نیز در روز شنبه 14 اردیبهشت، ( 4 می 2013) پس از اطلاع از احضاریه دادگاه، با مراجعه به دادسرای دادگاه انقلاب اهواز بازداشت و به زندان سپیدار منتقل گردیدند.
در حالی خبر آزادی این دو تن منتشر میشود که هنوز مدتی از محکومیت آنان باقی مانده و دلیل این آزادی زود هنگام از سوی مراجع قضایی ایران منتشر نشده است و هنوز معلوم نیست که این آزادی شامل همسر کشیش سبکروح و دیگر خادم کلیسا هم خواهد گردید یا خیر.
گفتنی است این افراد در طی دوران محکومیت خود از حق مرخصی محروم بوده اند زیرا که در ادامه فشار و آزار و اذیت زندانیان عقیدتی و سیاسی در داخل زندان‌های جمهوری اسلامی و بر اساس دستورالعملی که به دادگاههای انقلاب ابلاغ گردیده است محکومین مسیحی از هر گونه حق مرخصی محروم هستند.
کلیسای رسمی خانگی اهواز که از آن به عنوان کلیسای جماعت ربانی اهواز نام برده می شود تحت نظارت مقامات امنیتی جمهوری اسلامی بوده اما در راستای فشار بر مسیحیان دستگیری‌های بدون علت یکی از اقداماتی است که توسط نیروهای امنیتی به انجام می‌رسد.
اخبار مربوط به بازداشت و ایجاد محدودیت های شدید در قبال نوکیشان مسیحی در ایران چیز تازه‌ای نیست و حاکمیت تحت ولایت فقیه به روشهای گوناگون آزادی‌های مردم را سلب کرده و با آزار و اذیت و اعمال تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی هر روز برگ تازه‌ای بر دفتر جنایات خود می افزاید.
آزار و اذیت و اعمال تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی در سه دهه گذشته همواره یكی از موارد عمده نقض حقوق بشر توسط حاكمیت بوده است.
منبع: هرانا

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.