Hesam Attarzadeh

Tuesday, September 30, 2025

دادگاه تجدیدنظر؛ پنج نوکیش مسیحی به بیش از ۴۱ سال زندان محکوم شدند

 


دادگاه تجدیدنظر استان تهران، محکومیت پنج نوکیش مسیحی را به اتهامات مرتبط با باورهای مسیحی تأیید کرد. این پنج شهروند در مجموع به ۴۱ سال و ۱۰ ماه حبس محکوم شده‌اند.

دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم اولیه زندان پنج نوکیش مسیحی  را به اتهامات مرتبط با باورهای مسیحی  که  از سوی دادگاه انقلاب اسلامی ورامین صادر گردید، عینا تائید کرد.

در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۴۰۴، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، حکم حبس پنج نوکیش مسیحی به نام‌های  مرتضی (کالوین) فقان‌پور ساسی، ابوالفضل (بنیامین) احمدزاده خاجانی و حسام‌الدین (یحیی) محمد جنیدی و دو تن دیگر  (اسامی محفوظ) را تایید کرد.

بر اساس این حکم، هر یک از این پنج شهروند مسیحی به اتهام «فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی مغایر و مخل شرع اسلام با وصف ارتباط با خارج از کشور» به ۷ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند. علاوه بر این، مرتضی فقان‌پور ساسی به اتهام «توهین به رهبری» نیز به ۱۷ ماه حبس اضافی محکوم شده است. دادگاه تجدیدنظر با تأکید بر «اجرای اشد مجازات»، اعلام کرده است که شدیدترین حکم (۷ سال و ۶ ماه حبس) برای این افراد اجرا خواهد شد.

دادگاه دلایل تائید این حکم را گزارش‌های وزارت اطلاعات، اظهارات متهمان و مستندات پرونده اعلام کرده و به مواردی چون «برگزاری کلیساهای خانگی»، «تبلیغ و ترویج مسیحیت»، «شرکت در دانشگاه مجازی مستقر در خارج از کشور»، «سفر به ترکیه برای شرکت در دوره‌های آموزش مسیحیت» و «جذب افراد به مسیحیت» استناد کرده است.

دادگاه اعلام کرد رأی بدوی از حیث رسیدگی و رعایت تشریفات با مقررات منطبق است و دلایل ارائه‌ شده در تجدیدنظر مشمول شقوق ماده ۴۳۴ قانون آیین دادرسی کیفری نیست؛ لذا ضمن رد تجدید نظرخواهی، رأی را تأیید کرد.

لازم به ذکر است بخش دیگری از پرونده نوکیش مسیحی، مرتضی فقان‌پور ساسی از بابت اتهام توهین به مقدسات به شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری دو شهرستان ورامین، به ریاست قاضی محمدحسین اسمعیل مورینه ارجاع شده است که جلسه دادرسی به این اتهام نیز در تاریخ ۱۵ مهرماه در مرجع قضایی مورد اشاره برگزار خواهد شد.

حکومت ایران کلیساهای فارسی‌زبان را تعطیل کرده و با حمله به منازل مسیحیان و کلیساهای خانگی، مسیحیان را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهد.از جمله اتهامات نوکیشان مسیحی می‌توان از ترویج «مسیحیت صهیونیستی»، «عضویت در گروهای مخالف نظام» برای «برهم زدن امنیت ملی» و «جذب مسلمانان به کلیسای خانگی» نام برد. دادگاه‌های حکومت بارها با ارائه اتهاماتی از این قبیل و بدون ارائه مدرک و مستندات، مسیحیان را روانه زندان کرده‌ است. 

منبع:کلمه

مرتضی فقان‌پور ساسی، نوکیش مسیحی؛ شکنجه در زندان و محکومیت به ۹ سال حبس


 مرتضی (کالوین) فقان‌پور ساسی، یکی از پنج نوکیش مسیحی که اخیراً در مجموع به بیش از ۴۰ سال زندان محکوم شده‌اند، در دوران شش ماه بازداشت پیش از محاکمه تحت شکنجه قرار گرفته است. او نهایتاً به حدود ۹ سال حبس تعزیری محکوم شد.

آقای فقان‌پور ساسی یکی از دست‌کم هفت نوکیش مسیحی بود که خرداد سال گذشته در شهرهای ورامین و پیشوا بازداشت و بین یک تا شش ماه در زندان اوین نگهداری شدند.

در تیرماه ۱۴۰۴، شعبه اول دادگاه انقلاب ورامین پنج نفر از این نوکیشان را محکوم کرد. در مورد کالوین فقان پور ساسی، حکم شامل هشت سال و یازده ماه زندان بود: هفت سال و شش ماه به اتهام «فعالیت تبلیغی مغایر با شرع اسلام به دلیل ارتباط با خارج از کشور» و هفده ماه به اتهام «توهین به رهبر جمهوری اسلامی» از طریق انتشار مطالب در شبکه‌های اجتماعی.

 اتهامات مطرح‌شده علیه آقای فقان‌پور ساسی شامل «توزیع غیرقانونی کتاب‌های مرتبط با مسیحیت»، «شرکت در دانشگاه‌های مجازی خارج از کشور به‌منظور تکمیل دانش دینی و یادگیری نحوه بشارت و تبلیغ مسیحیت»، و همچنین «انتشار یک تصویر کاریکاتوری اهانت‌آمیز از رهبر جمهوری اسلامی در فضای مجازی» بوده است.

این سایت همچنین افزود: «این نوکیش مسیحی در تاریخ ۲۳ خرداد، حین کار در خیابان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. پس از آن، مأموران امنیتی به منزل وی یورش برده و تعدادی کتاب مقدس، کتابچه‌های بشارتی، تلفن همراه و تصاویر عیسی مسیح و صلیب روی دیوار را ضبط کردند.»

آقای فقان‌پور ساسی در مدت ۲۰ روز حضور در بند ۲۰۹ زندان اوین ـ که زیر نظر وزارت اطلاعات اداره می‌شود ـ تحت شکنجه قرار گرفت. پیش از آن یک ماه در بند ۲۴۰ نگهداری شد و سپس به دلیل ناتوانی در تأمین وثیقه، چهار ماه در بند ۸ زندان ماند.

کالوین فقان‌پور ساسی دومین نوکیش مسیحی از این گروه پنج‌نفره است که جزئیات محکومیت او علنی شده است. پیش‌تر، خبر محکومیت حسام‌الدین محمد (یحیی) جنیدی، نوکیش مسیحی ۴۵ ساله، منتشر شد. او در مجموع به هشت سال و یک ماه زندان محکوم گردید: هفت سال و شش ماه به اتهام «فعالیت تبلیغی مغایر با شرع اسلام به دلیل ارتباط با خارج از کشور» و هفت ماه به اتهام «تبلیغ علیه نظام».

منبع: ماده 18


بازداشت یک زن به دلیل آوازخوانی در معابر عمومی شهر آمل


دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان آمل از بازداشت یک زن در این شهر به دلیل آوازخوانی در معابر عمومی خبر داد.
دادستان عمومی و انقلاب آمل، ضمن اعلام این خبر اظهار داشت که این زن در خیابان‌های آمل اقدام به خواندن آواز کرده بود. به گفته وی، این اقدام منجر به تشکیل پرونده قضایی و صدور قرار تامین کیفری برای این شهروند شده است.
پیشتر ویدیویی در شبکه های اجتماعی از آوازخوانی این زن منتشر شده بود.
در این گزارش، به هویت این زن، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه وی اشاره‌ای نشده است.
بازداشت‌های خودسرانه، انتقال افراد بازداشتی به اماکن نامعلوم و محروم ‌کردن خانواده‌ها از اطلاع از وضعیت بازداشت ‌شدگان، از رویه‌ های مستمر نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران، از جمله وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، از آغاز فعالیت آن‌ها تاکنون بوده است. این اقدامات در تضاد صریح با «قواعد حداقل استاندارد رفتار با زندانیان» موسوم به «قواعد نلسون ماندلا» قرار دارد؛ بر اساس این قواعد، “هر زندانی باید از این حق و امکان برخوردار باشد که بی‌درنگ بازداشت، انتقال به بازداشتگاه دیگر، یا ابتلا به بیماری یا جراحت خود را به خانواده یا هر شخص مورد اعتماد اطلاع دهد.

منبع:هرانا


 

Wednesday, September 24, 2025

حکم اعدام پیمان فرح‌آور در دیوان عالی کشور تایید شد

 


حکم اعدام پیمان (امین) فرح‌آور، شاعر اهل گیلان محبوس در زندان لاکان رشت، توسط شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور تایید شد. وی پیشتر در مرحله بدوی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب رشت به اعدام محکوم شده بود.

رامین صفرنیا، وکیل مدافع این زندانی سیاسی، با انتشار مطلبی اعلام کرد که شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور ضمن رد فرجام‌ خواهی، حکم اعدام آقای فرح‌آور را تایید کرده است. این وکیل دادگستری افزود که درخواست اعاده دادرسی به عالی‌ترین مرجع قضایی کشور ارائه خواهد شد.

آقای فرح‌آور پیشتر از بابت اتهامات “بغی” و “محاربه” توسط شعبه اول دادگاه انقلاب رشت، به ریاست قاضی احمد درویش گفتار به اعدام محکوم شده بود.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی ضمن تایید این خبر گفته بود: “این اتهامات بر پایه اشعار و فعالیت‌های اعتراضی‌ آقای فرح‌آور در حوزه عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی، علیه وی مطرح شده‌اند.”

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شاعر اهل گیلان در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری، در شعبه مذکور برگزار شده بود.

آقای فرح‌آور در شهریورماه سال ۱۴۰۳، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شده بود. او پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان لاکان رشت انتقال داده شد.

پیمان (امین) فرح‌آور، شاعر اهل گیلان و پدر یک پسر ۱۰ ساله است. وی پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های خود، سابقه بازداشت را داشته است.

منبع:هرانا

نوکیش مسیحی، حسام‌الدین جنیدی به ۸ سال زندان محکوم شد

 حسام‌الدین محمد جنیدی (یحیی)، از نوکیشان مسیحی ساکن ورامین به اتهاماتی مرتبط با باور مسیحی و فعالیت‌های صلح‌آمیز دینی خود، به هشت سال و یک ماه حبس تعزیری محکوم شد.

“حسام‌الدین محمد جنیدی” (یحیی) نوکیش مسیحی، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب ورامین به ریاست قاضی اشکان رامش، به دلیل باورهای دینی و فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود به هشت سال و یک ماه حبس تعزیری محکوم شد.


این حکم که در تاریخ ۲۵ تیرماه سال 1404 صادر شده است، آقای جنیدی را بر اساس مواد ۵۰۰، ۵۰۰ مکرر و ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی مجرم شناخته است. وی به اتهام «فعالیت تبلیغی مغایر با شرع اسلام به لحاظ ارتباط با خارج از کشور» به هفت سال و شش ماه حبس و برای اتهام «تبلیغ علیه نظام» به هفت ماه حبس دیگر محکوم شده است.

دستگیری آقای جنیدی به آبان‌ماه سال گذشته بازمی‌گردد، زمانی که او به همراه چهار شهروند مسیحی دیگر (نامها محفوظ) در جریان یورش هم‌ زمان مأموران وزارت اطلاعات به منازل و محل کارشان در شهرستان ورامین بازداشت شدند. در حین بازداشت، مأموران اطلاعاتی وسایل شخصی آقای جنیدی، از جمله کتب مقدس، لپ‌ تاپ، سه دستگاه تلفن همراه و مبلغ پنجاه میلیون تومان پول نقد را ضبط کردند.

نامبرده پس از بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین، بازداشتگاه تحت کنترل وزارت اطلاعات، منتقل شد و به مدت چهل روز تحت بازجویی‌های مکرر و فشرده قرار گرفت. آقای جنیدی سرانجام با تودیع وثیقه یک و نیم میلیارد تومانی به طور موقت از زندان آزاد شد.

بر اساس جزئیات پرونده از دلایل اتهامات این نوکیش مسیحی 45 ساله، شرکت در دوره‌های آموزش مسیحیت در خارج از کشور (ترکیه)، حضور در کلیساهای آنلاین و خانگی و همچنین تبلیغ مسیحیت در فضای مجازی و حقیقی عنوان شده است.

پرونده “حسام‌الدین محمد جنیدی” تنها یکی از ده‌ها نمونه مشابه است که وضعیت بغرنج نوکیشان مسیحی در ایران را آشکار می‌کند. این افراد غالباً به دلیل خروج از دین رسمی کشور و پیوستن به مسیحیت، نه تنها از حق آزادی مذهبی محروم می‌شوند، بلکه با اتهاماتی امنیتی همچون «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» روبه‌رو می‌گردند.

بازداشت، این افراد با فرآیندهای قضایی ناعادلانه و بازجویی‌های سنگین روبرو می‌شوند که هدف اصلی آن، اخذ اعترافات اجباری مبنی بر ارتباط با سازمان‌های خارجی و جاسوسی است. در نهایت، دادگاه‌های انقلاب بسیاری از این نوکیشان را تنها به دلیل انجام آزادانه‌ی مناسک دینی و باورهای شخصی خود به حبس‌های طولانی محکوم می‌کنند.

منبع: محبت نیوز

Tuesday, September 16, 2025

سومین سالگرد زن، زندگی، آزادی؛ در یاد مهسا امینی و صدای ایستاده‌ای که خاموش نشد

 

سه سال از روزی می‌گذرد که نام «مهسا (ژینا) امینی» به نماد مقاومت، بیداری و فریاد آزادی بدل شد. روز ۲۵ شهریور ۱۴۰۱، دختری ۲۲ ساله، بی‌ گناه و بی‌ دفاع، جان خود را در بازداشتگاه گشت ارشاد از دست داد؛ قتلی حکومتی که نه تنها خانواده‌اش، بلکه قلب یک ملت را به درد آورد. آنچه در پی آمد، نه فقط اندوه، که انفجاری از خشم، امید، و اراده برای تغییر بود. مردم، به‌ ویژه زنان، در خیابان‌ها فریاد زدند: زن، زندگی، آزادی.

این شعار، که ریشه در جنبش‌های کُردی دارد، در ایران به ندای ملی برای عدالت، کرامت انسانی، و رهایی از سلطه بدل شد. مفهومی ساده اما ژرف: زن، نه به عنوان ابزار یا موضوع سرکوب، بلکه به عنوان آغازگر تغییر. زندگی، نه در سایه ترس و سانسور، بلکه در نور امید و انتخاب. و آزادی، نه به‌ مثابه امتیاز، بلکه حقی مسلم برای هر انسان.

در این سه سال، با وجود فشارهای شدید، بازداشت‌ها، سانسور، و اعدام‌ها، صدای جنبش زن، زندگی، آزادی خاموش نشد. در خیابان‌ها، در دانشگاه‌ها، در مدارس، در هنر، در ادبیات، و حتی در تبعید، این صدا ادامه دارد. زنان ایران موهایشان را بریدند، حجاب اجباری را به چالش کشیدند، و در مقابل گلوله ایستادند؛ مردان دوشادوششان فریاد زدند، و جامعه جهانی نیز گوش فرا داد.

در سومین سالگرد این جنبش، گرچه بسیاری از فعالان در زندان‌اند، خانواده‌های دادخواه در سوگ، و رسانه‌ها در خفقان، اما بذر آگاهی در دل مردم ریشه دوانده است. این جنبش نشان داد که آزادی را نمی‌توان با سرکوب دفن کرد، و حافظه جمعی را نمی‌توان سانسور نمود.

نویسنده با این بیان که یاد مهسا نه‌ تنها یادآور ظلمی آشکار است، بلکه پیمانی‌ است با آینده‌ای که در آن هیچ زنی به‌ خاطر پوشش‌ اش کشته نمی‌شود، هیچ انسانی به‌ خاطر طلب آزادی به بند کشیده نمی‌شود، و هیچ نسلی در ترس رشد نمی‌کند، سخن خود را به پایان می‌برد؛ با امید به روزی که شعار «زن، زندگی، آزادی» نه فقط فریاد اعتراض، بلکه حقیقت جاری زندگی در ایران باشد.

حسام عطارزراده طوسی

Wednesday, September 10, 2025

به یاد چالری گریک Charlie Kirk ، صدای خاموش شده ایی در تاریکی زمان

 


او را ناجوانمردانه ترور کردند... نه در میدان نبرد ، بلکه در سایه ی ترس ،در تاریکی کینه.

او را کشتند تا خاموش شود،اما نامش فریادی شد در قلبها .

نویسنده با بیان تاسف برای ترور چالری ، این تراژدی را محکوم کرده و باور دارم ترور یک انسان آزاده ، ترور اندیشه ای ست که میتواند آینده ای روشن تر برای بشریت رقم بزند.اما آنها که دست به این جنایت زدند، نمیدانند اندیشه ایی که در دلها ریشه دارد،با گلوله نمی میرد.

حسام عطارزاده 

Thursday, August 28, 2025

افشای نقش جمهوری اسلامی در حمله به کنیسه یهودیان در ملبورن

 

یک روز پس از اعلام تصمیم دولت استرالیا برای اخراج سفیر جمهوری اسلامی، سازمان اطلاعات استرالیا جزئیاتی جدید از این پرونده را فاش کرد. در گزارش این سازمان آمده است که آن‌ها شیوه تامین مالی افرادی که متهم به آتش‌ زدن یک کنیسه در ملبورن هستند را ردگیری کرده بودند و این حمله ضدیهودی با جمهوری اسلامی مرتبط بود.

 به گفته مقامات استرالیایی، سازمان اطلاعات این کشور توانسته است منابع مالی متهمانی را که گفته می‌شود کنیسه‌ای در ملبورن را به آتش کشیده‌اند، ردیابی کند. سازمان اطلاعات استرالیا براین باور است که سرنخ این حمله یهودستیزانه به ایران می‌ رسد هرچند عاملان آن شاید نمی‌ دانستند که ایران صحنه‌ گردان است.

یک مرد ۲۰ ساله و اهل ملبورن به نام یونس علی یونس، روز چهارشنبه در دادگاه بدوی ملبورن حاضر و به آتش‌ افروزی در کنیسه هداس اسرائیل در ۶ دسامبر (۱۶ آذر ۱۴۰۳) و سرقت یک خودرو متهم شد. او هیچ دفاعیه‌ ای ارائه نکرد و درخواست آزادی با وثیقه هم نداد. وکیلش هم از اظهارنظر خودداری کرد.

مایک بورگس، رئیس سازمان اطلاعات استرالیا گفت از واسطه‌هایی برای مخفی کردن نقش ایران در حملات استفاده شده و هشدار داد ایران حملات دیگری را هم برنامه‌ریزی کرده است.

آنتونی آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا روز سه‌شنبه به شبکه استرالیایی ای‌بی‌سی گفت که «نیروهای امنیتی کار بسیار فوق‌العاده‌ای برای ردیابی منبع تامین مالی این عناصر مجرمانه که به عنوان ابزار رژیم ایران استفاده شده‌اند، انجام داده‌اند.»

او روز چهارشنبه در پارلمان استرالیا گفت تحقیقات در خصوص سابقه مسیر پرداخت‌ها در داخل و خارج کشور به «مجرمان کوچک و بعضا نه چندان کوچک» رسید. آلبانیزی روز دوشنبه توسط سازمان اطلاعات امنیتی استرالیا از شواهد این «زنجیره تامین مالی» مطلع شد که به گفته او حملات مذکور را به افراد خارج از کشور و سپاه پاسداران ایران مرتبط می‌کرد. او گفت که همان شب به دیپلمات‌های استرالیا در ایران به طور محرمانه پیام داده شد تا این کشور را ترک کنند.

منبع:محبت نیوز

دادگاه انقلاب رشت تینا دلجو را به حبس محکوم کرد

 

این حکم روز چهارشنبه ۲۹ مرداد ماه توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت صادر و به‌ تازگی به این فعال حقوق زنان ابلاغ شده است. بر اساس رای صادره، خانم دلجو از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل یک سال حبس محکوم شده است.

از مصادیق اتهامی این پرونده که در زمستان سال گذشته علیه تینا دلجو گشوده شد، اطلاعی در دست نیست.

مورخ ۱۲ دی ۱۴۰۳، تینا دلجو به‌ منظور تحمل دوران محکومیت هفت‌ ماه حبس خود در ارتباط با پرونده پیشین، بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شده بود. وی اواسط مردادماه امسال با پایان دوران حبس از این زندان آزاد شد.

تینا دلجو، فعال مدنی و مدافع حقوق زنان، ساکن گیلان است. وی پیش از این نیز از بابت فعالیت های خود سابقه بازداشت و تحمل حبس را داشته است.

منبع:هرانا

ایمان سلیمانی و دلایل خطر ابطال پروانه وکالت و نقص سیستماتیک حقوق وکلا در رژیم اسلامی

 

ایمان سلیمانی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، به دلیل فعالیت‌های حرفه‌ای خود در دفاع از نوکیشان مسیحی و زندانیان عقیدتی، با تهدید جدی ابطال پروانه وکالت روبه‌ روست. این در حالی است که وی پیش‌ تر دو بار در مراجع رسمی کشور تبرئه شده: یک‌ بار در دادگاه عمومی و بار دیگر در دادگاه انتظامی کانون وکلای خوزستان. با وجود این آرا، دادستانی کانون وکلا با بی‌اعتنایی به احکام صادره، پرونده را برای ابطال پروانه وکالت و محرومیت دائم از شغل وکالت به دادگاه عالی انتظامی قضات ارجاع داده است—اقدامی که با انتقادهای جدی در خصوص نقض استقلال نهاد وکالت مواجه شده است.

آغاز پرونده

پرونده از شکایت «حفاظت اطلاعات دادگستری خوزستان» علیه آقای سلیمانی آغاز شد. وی با اتهامات «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» مواجه گردید؛ اما پس از بررسی در دادسرای عمومی و انقلاب، به دلیل نبود مدارک کافی، قرار منع تعقیب صادر و پرونده مختومه اعلام شد.

رأی برائت در دادگاه انتظامی

در ادامه، پرونده‌ای با موضوع «تخلف انتظامی» در شعبه دوم دادگاه انتظامی کانون وکلای خوزستان تشکیل شد. این دادگاه در تاریخ ۹ مهر ۱۴۰۳ با تأکید بر اینکه اتهامات وارده جنبه شخصی داشته و ارتباطی با شغل وکالت ندارد، رأی به برائت کامل وی صادر کرد. در متن حکم نیز صراحتاً آمده که صلاحیت این دادگاه صرفاً محدود به رسیدگی به تخلفات مرتبط با حرفه وکالت است.

اقدام کم‌ سابقه دادستانی کانون

با این حال، دادستانی کانون وکلای خوزستان بدون ارائه دلایل حقوقی قانع‌کننده، به رأی صادره اعتراض کرده و در اقدامی کم‌سابقه، پرونده را به دادگاه عالی انتظامی قضات در تهران ارجاع داده است. این در حالی‌ است که ایمان سلیمانی، به عنوان وکیلی مستقل، خوش‌سابقه و متعهد، بارها وکالت پرونده‌های نوکیشان مسیحی را به صورت رایگان پذیرفته و در دفاع از حقوق موکلان خود، موفقیت‌های چشمگیری به دست آورده است.


فشارهای سیستماتیک علیه وکلای مدافع اقلیت‌های دینی

یکی از چالش‌های اساسی در برخورد با اقلیت‌های دینی در ایران، فشارهای سازمان‌یافته و هدفمند بر وکلای مدافع آن‌هاست. تهدید، پرونده‌سازی و طرح اتهامات فاقد مستندات معتبر باعث شده بسیاری از وکلای مستقل، به‌ دلیل نگرانی از تبعات امنیتی، از پذیرفتن این‌گونه پرونده‌ها خودداری کنند.

نویسنده با بیان اینکه پرونده ایمان سلیمانی نماد روشنی از بحران ساختاری در نظام قضایی رژیم اسلامی است—بحرانی که در آن، وکیل نه‌ تنها مدافع حقوق، بلکه خود به قربانی فشارهای امنیتی و قضایی تبدیل می‌شود. ابطال احتمالی پروانه وکالت وی، نه‌ تنها ضربه‌ ای جبران‌ ناپذیر به استقلال نهاد وکالت است، بلکه نشانه‌ ای نگران‌ کننده از تشدید سرکوب سیستماتیک علیه مدافعان حقوق بشر و اقلیت‌های دینی در ایران به‌ شمار می‌رود.

ایمان سلیمانی از معدود وکلایی‌ ست که با نیت انسانی و بدون چشم‌ داشت مالی، سال‌ها در کنار اقلیت‌های تحت فشار ایستاده است. اکنون، صرفاً به دلیل پایبندی به وظیفه حرفه‌ای خود، با موجی از اتهامات بی‌ پایه و فشارهای سازمان‌ یافته مواجه شده است.

نوشته: حسام عطارزاده طوسی

Tuesday, August 19, 2025

پخش اعترافات اجباری و اتهام‌ زنی امنیتی به نوکیشان مسیحی در صداوسیمای آخوندی جمهوری نکبت اسلامی: نقض حقوق بشر و آزادی مذهب


در سال‌های اخیر، پدیده پخش اعترافات اجباری از متهمان سیاسی، عقیدتی و مذهبی در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به یکی از معضلات جدی حقوق بشری در کشور تبدیل شده است. یکی از گروه‌هایی که به‌ طور فزاینده هدف این سیاست کثیف قرار گرفته‌اند، نوکیشان مسیحی هستند؛ افرادی که از دین اسلام به مسیحیت گرویده‌اند و به‌ دلایل اعتقادی، شخصی یا معنوی تصمیم به این تغییر دین گرفته‌اند. این در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، آزادی دین و عقیده – از جمله حق تغییر دین – به رسمیت شناخته شده است.

صداوسیمای به‌عنوان رسانه‌ای حکومتی و انحصاری، بارها با همکاری نهادهای امنیتی، اقدام به پخش برنامه‌هایی کرده است که در آن‌ها نوکیشان مسیحی به «جاسوسی برای صهیونیست ها»، «اقدام علیه امنیت ملی»، یا «تبلیغ علیه نظام» متهم شده‌اند. در این برنامه‌ها، افراد بازداشت ‌شده در مقابل دوربین، در حالی که اغلب آثار فشار روانی و جسمی در چهره‌شان مشهود است، به «اشتباهات» خود اعتراف می‌کنند و دین جدیدشان را «انحراف» یا «فریب صهیونیستی» توصیف می‌نمایند. شواهد بسیاری حاکی از آن است که این اعترافات تحت فشار، شکنجه، تهدید به آزار خانواده و یا وعده آزادی گرفته می‌شود و فاقد هرگونه ارزش حقوقی و اخلاقی است.

در بسیاری از این مستندها، نوکیشان مسیحی نه به‌عنوان شهروندانی با عقاید متفاوت، بلکه به‌عنوان «عامل دشمن»، «نفوذی بیگانه»، یا «تهدید فرهنگی» معرفی می‌شوند. این رویکرد، تلاش آشکاری است برای امنیتی‌سازی یک موضوع کاملاً فردی و ایمانی. با این روایت‌سازی، حکومت سعی می‌کند افکار عمومی را نسبت به این گروه بدبین کند و در عین حال فشار بر نوکیشان را توجیه‌پذیر نشان دهد. این در حالی است که باور به مسیحیت و فعالیت در کلیساهای خانگی، حتی طبق قوانین داخلی ایران، جرم محسوب نمی‌شود مگر آن‌که با «تبلیغ سازمان‌یافته علیه نظام» همراه باشد – اتهامی که به‌راحتی و بدون سند به افراد منتسب می‌شود.

سازمان‌های حقوق بشری از جمله عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر، و کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی (USCIRF) بارها درباره وضعیت نوکیشان مسیحی در ایران و پخش اعترافات اجباری هشدار داده‌اند. همچنین، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، از جمهوری اسلامی خواسته است که به آزار و پیگرد اقلیت‌های مذهبی از جمله مسیحیان پایان دهد.

نویسنده با اشاره به رویکرد سرکوب‌گرانه جمهوری اسلامی نسبت به نوکیشان مسیحی، تأکید می‌کند که دلیل اصلی این سرکوب، ترس علی خامنه‌ای و حاکمیت فاسد مولاهای کثیف حکومتی از تضعیف هویت ایدئولوژیک نظام و سلطه دینی آن بر جامعه است. ترک اسلام و گرویدن به دینی دیگر، به‌ویژه مسیحیت، در نگاه حاکمان جمهوری اسلامی به‌ منزله نفی مشروعیت دینی و سیاسی نظام تلقی می‌شود؛ چرا که مشروعیت نظام، به‌طور کامل با «اسلام سیاسی شیعه» گره خورده است. در این چارچوب، خروج افراد از این منظومه فکری، نه‌تنها تهدیدی ایدئولوژیک، بلکه تهدیدی امنیتی محسوب می‌شود.

از منظر علی خامنه‌ای، گسترش مسیحیت در ایران می‌تواند ابزار نفوذ فرهنگی غرب تلقی شود؛ امری که به تضعیف پایه‌های فرهنگی و دینی نظام می‌انجامد. بنابراین، نوکیشان مسیحی نه صرفاً مخالفان دینی، بلکه دشمنان سیاسی و امنیتی نظام به شمار می‌آیند و سرکوب آنان توجیه‌پذیر جلوه داده می‌شود .

حسام عطارزاده 

پخش اعترافات اجباری و اتهام‌زنی امنیتی به نوکیشان مسیحی در صداوسیما


 پس از بازداشت گروهی از نوکیشان مسیحی، بخش خبری ۲۰:۳۰ صداوسیما با پخش مستندی تبلیغاتی، اقدام به ایراد اتهامات امنیتی و انتشار اعترافات اجباری برخی بازداشت‌شدگان کرد. این اقدام در ادامه روند پرونده‌سازی و فشار بر شهروندان مسیحی ایران صورت گرفته است.

 در پی اطلاعیه اخیر وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی درباره بازداشت گروهی از شهروندان مسیحی، شبکه دو صداوسیما مستندی تهیه و پخش کرده که تمرکز آن بر پرونده‌سازی امنیتی علیه نوکیشان مسیحی است.

این مستند که با حضور آمنه سادات ذبیح‌پور، چهره شناخته‌شده امنیتی صداوسیما ساخته شده، روایتی امنیتی ارائه می‌دهد و اتهاماتی از جمله ارتباط با نهادهای خارجی، فعالیت در کمپ‌های مذهبی خارج از کشور، همکاری با گروه‌های اپوزیسیون و تلاش برای برهم زدن امنیت کشور را به نوکیشان مسیحی – که در برنامه «اوانجلیست‌ها» خطاب می‌شوند – نسبت می‌دهد.

گزارشگر برنامه با استناد به سفر به ترکیه، حضور در «کمپ آرمانیا»، ارتباط با صهیونیست‌ها و برنامه‌ریزی برای حمله به «نقاط حساس» ایران، تلاش کرده تا فعالیت‌های مذهبی و شخصی این افراد را به عنوان تهدیدی امنیتی معرفی کند.

در بخش پایانی مستند، تصاویری از افراد بازداشت‌شده به عنوان متهم نشان داده شد که در شرایطی نامعلوم اقدام به اعترافاتی کرده‌اند و این اعترافات تحت فشار یا تهدید نهادهای امنیتی ضبط و پخش شده است. همچنین تصاویری از آنچه «محموله تسلیحاتی» خوانده شده، بدون ارائه اسناد یا مدارک مستقل برای اثبات این ادعا نمایش داده شد.

استفاده جمهوری اسلامی از اعترافات اجباری و تولید مستندهای تلویزیونی برای مشروعیت‌بخشی به سرکوب اقلیت‌های دینی و دگراندیشان، همواره مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری بوده است. پخش اینگونه اعترافات نقض آشکار حقوق متهمان، از جمله حق برخورداری از دادرسی عادلانه، محسوب می‌شود.

انتشار این مستند در چارچوب افزایش فشار امنیتی و روانی بر جامعه مسیحیان ایران و ایجاد فضای رعب و ارعاب صورت گرفته است. بسیاری از نوکیشان مسیحی در سال‌های اخیر با اتهامات مشابه، به احکام سنگین حبس، تبعید یا محرومیت‌های اجتماعی محکوم شده‌اند.

پیشتر وزارت اطلاعات با انتشار بیانیه‌ای از بازداشت دست‌کم ۵۳ نوکیش مسیحی در جریان «جنگ ۱۲ روزه» خبر داده بود.

منبع:هرانا

Tuesday, August 5, 2025

قربانیان خاموش: احمدرضا جلالی و ایویاتار داوید در چنگال رژیم‌های واپسگرا اسلامی


در جهانی که باید علم، گفت‌ وگو و حقوق بشر محور تعاملات باشد، هنوز هم انسان‌هایی تنها به ‌دلیل ملیت، عقیده یا حرفه‌ شان قربانی سیاست‌های سرکوب‌گر می‌شوند. احمدرضا جلالی و ایویاتار داوید، دو قربانی شناخته ‌شده‌ی نقض حقوق بشر، در سال‌های اخیر به نمادهایی از قربانیان رژیم‌های دینی افراطی بدل شده‌اند.

احمدرضا جلالی Ahmadreza Jalali: دانشمند در بند

احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر برجسته ایرانی-سوئدی، در سال ۲۰۱۶ هنگام سفر علمی به ایران بازداشت شد. او به اتهامات بی‌اساس «جاسوسی» محاکمه و به اعدام محکوم شد؛ در حالی‌که شواهد نشان می‌دهد این اتهام‌ها بیشتر سیاسی  ابزار فشار بر دولت‌های غربی بوده‌اند.

او سال‌هاست در زندان به سر می‌برد، در شرایطی غیرانسانی، بدون دسترسی مناسب به درمان یا وکیل مستقل. جامعه جهانی، به‌ویژه نهادهای علمی و حقوق بشری، خواستار آزادی فوری او شده‌اند.

ایویاتار داوید Evyatar David: گروگان سیاسی

ایویاتار داوید، تبعه اسرائیلی، نیز یکی دیگر از چهره‌هایی‌ ست که قربانی بازی‌های سیاسی رژیم جمهوری اسلامی و گروه تروریستی حماس شده است. ایویاتار داوید که از جشنواره موسیقی ربوده شد. در ویدئویی وحشتناک که تروریست‌های حماس دیروز منتشر کردند، ایویاتار نحیف و ضعیف به نظر می‌رسد و قربانی گرسنگی و آزار و اذیت.

این نوع برخوردها نه‌ تنها ناقض قوانین بین‌المللی است، بلکه نشانه‌ای آشکار از استفاده ابزاری از انسان‌ها در سیاست ‌ورزی‌های واپسگرا و بی‌رحمانه اسلامی و دینی است.

نقطه‌ی مشترک در این دو پرونده، حضور رژیمی های است که با تکیه بر تفسیر بسته و ایدئولوژیک از دین، هر صدای منتقد یا متفاوتی را تهدید تلقی می‌کنند. در چنین ساختارهایی، نه فقط فعالان سیاسی، بلکه دانشمندان، گردشگران و حتی شهروندان عادی نیز ممکن است هدف قرار گیرند.

نویسنده با بیان این‌ که احمدرضا جلالی و ایویاتار داوید تنها دو نام از فهرست طولانی قربانیان رژیم‌های استبدادی با پوشش دینی هستند، تأکید می‌کند که دفاع از آن‌ها، صرفاً دفاع از دو انسان نیست؛ بلکه دفاع از حقیقت، دانش، کرامت انسانی و آینده‌ای روشن‌تر برای جهانی بدون تبعیض و سرکوب است.رسانه‌ای کردن، حمایت از کارزارهای حقوق بشری، و فشار بر نهادهای بین‌المللی، تنها راه جلوگیری از تکرار این فجایع است.

حسام عطارزاده

 

وزارت اطلاعات: ۵۳ نفر از عناصر آموزش‌دیده مسیحیت صهیونیستی دستگیر شدند!

 

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بدون اشاره به ناکامی‌های اطلاعاتی خود در جریان جنگ اخیر با اسرائیل، باز هم انگشت اتهام را به سمت مسیحیان ایران نشانه رفت و آن‌ها را به فعالیت در راستای اهداف اسرائیل متهم کرد.

 وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای به بررسی ابعاد آنچه "نبرد خاموش با ناتوی اطلاعاتی در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه" خوانده، پرداخت و مدعی شد آنچه در ناآرامی‌های اخیر رخ داده، "یک طرح جنگی با برنامه‌ریزی و بهره‌گیری توأمان و تمام‌عیار از مؤلفه‌های داخلی، امنیت، اطلاعات، جنگ، آشوب‌های خرابکارانه و تروریستی" با هدف "به انقیاد و تسلیم واداشتن کشور" بوده است.

این وزارتخانه که در بیانیه خود به شکست مفتضحانه اطلاعاتی‌اش در جریان درگیری نظامی با اسرائیل اشاره‌ای نکرده، بخشی از اتهامات را متوجه مسیحیان ایران کرد و اعلام نمود: "در حالیکه به گواه تاریخ، مسیحیان ایرانی همیشه بهترین همزیستی را با هم‌وطنان مسلمان خود داشته و حامیان وفادار ایران عزیز بوده‌اند و شهدای متعددی در دفاع از کشور تقدیم کرده‌اند، اما رژیم صهیونیستی همین وفاق مقدس را نیز هدف قرار داده است."

وزارت اطلاعات در ادامه مدعی شد: “شاخه‌ای از مزدوران موساد در پوشش جریانِ به اصطلاح تبشیر (ترویج) مسیحیت صهیونیستی، متصل به کلیسای نجاتِ سیاتل آمریکا و کلیسای شکوفان در سرزمین اشغالی نیز در آن مقطع به اقدامات مختلف ضدامنیتی مبادرت ورزید. در این راستا با شناسایی کامل و بازداشت ۵۳ نفر از عناصر آموزش دیده در خارج از کشور و بازرسی از اماکن تشکیلاتی آن‌ها و کشف مقادیری سلاح، تحرکات این تشکیلات نیز خنثی شد.”

اما نکته حائز اهمیت در این بیانیه، خبر "کشف مقادیری سلاح" در اماکن مرتبط با مسیحیان است؛ اتهامی بی‌سابقه و بی‌اساس که به نظر می‌رسد زمینه‌ساز صدور احکام به مراتب سنگین‌تری برای نوکیشان مسیحی در آینده باشد.

پیشتر سازمان  «ماده ۱۸» گزارش داده  بود که موج جدیدی از دستگیری نوکیشان مسیحی در ایران از سوم تیرماه، یعنی تنها یک روز پس از اعلام آتش‌بس میان جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل، آغاز شده است که برخی از این نوکیشان مسیحی در مراحل بازجویی با اتهاماتی مرتبط با مصوبه جدید مجلس، یعنی «تشدید مجازات جاسوسان و همکاران با رژیم صهیونیستی»، روبه‌رو شده‌اند.

 این اتهامات در حالی مطرح می‌شود که ارتباط دادن مسیحیان با صهیونیست‌ها به پرونده‌سازی علیه نوکیشان مسیحی کمک می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که قضات دادگاه‌های انقلاب، ایمانداران مسیحی را به بهانه شرکت در کلیساهای خانگی یا داشتن کتاب مقدس و جزوات آموزشی بازداشت و به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ مسیحیت صهیونیستی یا جاسوسی برای اسرائیل" به حبس‌های سنگین محکوم می‌کنند. اما در حقیقت، جلسات کلیساهای خانگی اجتماعات دینی هستند آنها ابزارهای سیاسی نیستند و به هیچ وجه با صهیونیسم، برانداز یا تهدیدی برای امنیت مرتبط نیستند.

منبع:کلمه

ادامه بازداشت و بی‌خبری از وضعیت آرمان نیک‌آئین، شهروند بهائی

 


آرمان نیک‌آئین، شهروند بهائی، علیرغم گذشت ۴۴ روز از زمان بازداشت، کماکان در بلاتکلیفی به سر‌‎ می‌برد. از زمان دستگیری وی، هیچ اطلاعی از وضعیت یا محل نگهداری‌اش در دست نیست.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تأیید این خبر گفت: «علیرغم گذشت ۴۴ روز از بازداشت موقت آقای نیک‌آئین، وی همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد. مرجع رسیدگی به پرونده او با خودداری از تعیین وثیقه جهت آزادی موقت، قرار بازداشت آقای نیک‌آئین را تمدید کرده است. همچنان از محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست و آقای نیک‌آئین از ملاقات با خانواده و دسترسی به وکیل محروم مانده است.»

تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه، علیه این شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است.

آقای نیک آئین در تاریخ ۲ تیرماه، توسط نیروهای اطلاعات سپاه در منزل خانواده ممتازیان، از بهائیان شیراز بازداشت شد. همزمان محل دستگیری وی توسط ماموران مورد تفتیش قرار گرفت و شماری از وسایل او و حاضران در محل ضبط شد.

آرمان نیک آئین، شهروند بهائی ساکن قشم، آهنگساز و مدرس موسیقی است.

منبع:هرانا