حسام طوسی

Monday, April 26, 2021

تفتیش منازل ۱۳ شهروند بهایی و دستگیری ۸ تن در اصفهان

 











پایگاه خبرهای حقوق بشری هرانا از بازداشت دست‌کم هشت تن از شهروندان بهایی و تفتیش خانه ۱۳ نفر از بهائیان در منطقه بهارستان اصفهان خبر می‌دهد. از نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری این افراد خبری در دست نیست.

به گزارش پایگاه خبری هرانا، خبرگزاری وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیروهای امنیتی در اصفهان روز یکشنبه ۵ اردیبهشت خانه دست‌کم ۱۳ شهروند بهایی در منطقه بهارستان را مورد تفتیش قرار داده‌اند. این خبرگزاری می‌نویسد که در جریان این تفتیش‌ها دستکم ۸ شهروند بهایی دستگیر و به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.

در گزارش این خبرگزاری آمده است که مأموران، شماری از وسایل شخصی این شهروندان مرتبط و غیرمرتبط با آیین بهایی را با خود برده‌اند.

نام‌های بازداشت‌شدگان به استناد گزارش هرانا عبارت است از سارا شکیب، ۲۳ ساله، ساناز راسته، آزیتا رضوانی، مژگان پورشفیع، فیروزه راستی‌نژاد، نسرین خادمی، افشین وجدانی و همسرش نوشین همت.

به گزارش منابع مطلع و به نقل از هرانا، ۱۶ نفر که با چهار خودرو برای بازداشت سارا شکیب آمده بودند، پس از بازرسی کامل خانه، حکم جلب سارا شکیب را نشان داده و او را با خود برده‌اند. این منبع مطلع از رفتار تند و خشن مأموران با دیگر اعضای خانواده شکیب، سینا و سمیرا شکیب و درگیری با آنها پیش از ورود به منزل خبر داده‌اند.

به استناد این گزارش، مأموران حکمی هم برای خواهر کوچک‌تر، سمیرا شکیب داشته‌اند و خانواده را تهدید کرده‌اند که به محض تماس باید او را معرفی کنند وگرنه با حکم جلب خواهند آمد.

 به خانواده شکیب گفته شده ک با سند غیرمشاع، روز دوشنبه ساعت شش به دادسرای أصفهان مراجعه کنند.

بر پایه گزارش هرانا، بازرسی منزل دیگر شهروند بهایی در أصفهان نیز از حدود ساعت ۶ صبح روز یکشنبه آغاز و تا حدود یک بعدازظهر طول کشیده است. در یکی از این بازرسی‌ها به نوشته هرانا، به علت عدم حضور صاحبخانه، درب منزل توسط مأموران شکسته شده است.

هویت سایر شهروندان بازداشتی و همچنین نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری آنها به نوشته هرانا در دست بررسی است.

خانواده‌ای که از تحصیل محروم شده است

سارا شکیب، دانشجوی رشته آمار دانشگاه کاشان، در سال ۱۳۹۴ در ترم اول دانشگاه به دلیل اعتقاد به آئین بهایی از دانشگاه اخراج شد. هرانا روز گذشته از اخراج برادر او، سینا شکیب از دانشکده ریاضی و کامپیوتر دانشگاه آزاد خوراسگان (اصفهان) با دلیل مشابه خبر داده بود. خواهر این دو، سمیرا شکیب نیز به گزارش هرانا در کنکور سراسری ۹۷ با دریافت پیغام نقص پرونده، از تحصیل در دانشگاه سراسری محروم شده است. مادر این خانواده نیز سال‌ها پیش به دلیل بهایی بودن از تحصیل محروم شده بود.

در حالی که بر پایه اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، آزادی دین و تغییر دین یا اعتقاد و آزادی بیان و اظهار آن آزاد است، شهروندان بهایی ایران از این آزادی‌ها محروم‌اند.

قانون اساسی ایران که مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد، زمینه نقض سیستماتیک حقوق بهاییان را فراهم کرده است.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.