حسام طوسی

Friday, April 18, 2014

پدر میثم عبادی: حکم دیه را نمی‌پذیریم

به دنبال شناسایی نشدن قاتل میثم عبادی یکی از کشته شدگان بعد از انتخابات ۸۸ دادستان و خانواده وی تقاضای پرداخت دیه کردند که دادگاه رای به پرداخت دیه از بیت ‏المال به خانواده وی داد.

لازم به ذکر است که مصطفی ترک همدانی، وکیل مدافع خانواده عبادی گفت:«این پرونده تا زمان دستگیری متهم واقعی همچنان باز است.»

به گزارش ایسنا، وی در ادامه افزود: « با وجود حساسیت‌های موجود در این پرونده، بازپرسی جنایی با وسواس و دقت زیاد این موضوع را پیگیری می‌کرد که حتی منجر به بازداشت یکی از اعضای بسیج تهران شد.»
اما بسیجی دستگیر شده به عنوان متهم قتل آقای عبادی پس از مدتی آزاد شد و برای وی قرار منع تعقیب صادر شد.

به گفته پدر میثم قاضی پرونده قاضی پرونده گفته بود:« من نمی‌توانم این بسیجی‌ها را دستگیر کنم و با اینکه پرونده‌ شما سه سال باز می‌ماند، من نمی‌توانم کاری کنم.»

خانواده میثم می گویند، او اولین شهروند ایرانی بود که در روز ۲۳ خرداد و تنها یک روز بعد از برگزاری انتخابات جان خود را در درگیری‌های انتخاباتی از دست داد.

اصغر عبادی پدر میثم در باره چگونگی کشته شدن فرزندش می گوید: «ظاهراً یک بسیجی دختری را به شدت با باتوم کتک زده و بعد هم روی زمین می‌کشیده است. میثم که این صحنه را می‌بیند، به شدت عصبانی می‌شود و اعتراض می‌کند و جواب اعتراضش هم گلوله‌ای بود که به شکمش اصابت می‌کند.»

معترضان می‌گویند ده‌ها نفر در جریان سرکوب این اعتراضات کشته شده‌اند و مسئولیت آن را عمدتا به عهده سپاه پاسداران و نیروهای شبه‌نظامی بسیجی نسبت می‌دهند.

اسماعیل احمدی مقدم فرمانده پلیس ایران آبان ماه گذشته با اشاره به حضور نیروهای “لباس شخصی” آنها را کسانی توصیف کرده بود که “احساس تکلیف” کرده‌اند و چون احساس می‌کردند که “حکومت در حال مسامحه است، با این تصور که حکومت نیاز به کمک دارد، به صحنه آمده و البته کار را خراب می‌کنند.

علاوه بر کسانی که در جریان اعتراضات خیابانی کشته شدند، دست کم سه نفر از معترضانی که در بازداشتگاه‌ کهریزک نگهداری می‌شدند جان خود را از دست دادند. یکی از معترضان نیز بعد از آزادی از بازداشت درگذشت که مرگ او را نیز به “شکنجه و بدرفتاری” در کهریزک نسبت می‌دهند.

پرونده کهریزک در دادگاه بررسی و احکامی علیه چند نفر از جمله سعید مرتضوی دادستان وقت تهران صادر شد، ولی گزارشی درباره برگزاری دادگاه دیگر کشته شدگان منتشر نشده است.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.