حسام طوسی

Wednesday, November 2, 2022

کشته شدن حداقل "۱۶ معترض" در شهرهای کردنشین ایران طی پنج روز

 


به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در طی تنها پنج روز حداقل ۱۶ شهروند در شهرهای کردنشین ایران کشته‌ شده‌اند. خبرگزاری فارس تهدید نیروهای بسیجی به بریدن سر زنان و کودکانی که ناموس‌شان هستند را تأیید کرد.

به گزارش سازمان هه‌نگاو، در بازه زمانی چهارم تا هشتم آبان ماه، یعنی تنها در طی تنها پنج روز دست کم ۱۶ شهروند در شهرهای کردنشین واقع در شمال غرب ایران کشته شده‌اند، از جمله فرشته احمدی (ساکن مهاباد) به پنجشنبه ۵ آبان (۲۷ اکتبر) در پی شلیک مستقیم نیروهای امنیتی کشته شد.

این سازمان حقوق بشری گزارش خود در این ارتباط را با تصاویر ۱۶ معترض کشته‌شده منتشر کرده و نوشته است که در بین کشته‌شدگان سه نفر زن و سه نوجوان زیر ۱۸ سال هستند.

به گزارش سازمان هه‌نگاو در روز چهارشنبه گذشته (۴ آبان) دست کم شش نفر از معترضان در شهرهای مهاباد، سنندج و قصر شیرین با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی یا بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور و خفگی ناشی از آن کشته شده‌اند.

مجموعه مطالب:  اعتراضات مردمی ۱۴۰۱

در پی کشته‌شدن شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد به ویژه شهرهای کردنشین ایران صحنه‌ای اعتراضات گسترده بوده و هستند. مهسا امینی اهل سقز بود.

گزارش نهادهای مدافع‌حقوق بشر حاکی از آن است که از ابتدای اعتراضات تاکنون بالغ بر ۲۵۰ نفر از معترضان کشته شده‌اند.

تهدید نیروهای بسیجی به بریدن سر زنان و کودکان

کانال رسمی تلگرام خبرگزاری فارس شامگاه دوشنبه ۹ ابان (۳۱ اکتبر) با انتشار ویدیویی صدایی را که از بلندگویی در شهرک اکباتان پخش شده بود، تایید کرد.

گوینده این پیام در شهرک اکباتان گفته است: «برای مملکت خودمان که جان و خون‌مان را هم می‌دهیم. والله قسم اگر پایش برسد سر ناموس و زن و بچه خودمان را می‌بُریم، اما نمی‌گذاریم به این مملکت آسیبی برسد.»

به نوشته فارس، "گوینده در دفاع از مردم و کشور می‌گوید، ۴۰ تا کشور آمدند به سوریه و هیچ غلطی نتوانستند بکنند. گفتند ایران جلوی‌مان ایستاده".

تهدید به بریدن سر زنان و کودکان در حالی خبرساز شده که در بین کشته‌شدگان اعتراضات مردمی در ایران شمار زیادی زن و کودک بوده‌اند.

شهراک اکباتان دیشب (دوشنبه) نیز مانند شب‌های گذشته صحنه شعارهای شبانه ساکنان علیه حکومت جمهوری اسلامی بود.

هشدار دوباره مولوی عبدالحمید درباره سرکوب‌های حکومتی

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت در زاهدان دیروز دوشنبه (۹ آبان) به جمهوری اسلامی به خاطر سرکوب‌های خشونت‌بار هشدار داد.

او در پیام خود در توییتر به نقش مردم در استمرار حکومت جمهوری اسلامی در بیش از چهار دهه گذشته اشاره و تصریح کرد: «آیا اکنون که مردم از عملکرد مسئولان خسته شده‌اند، باید به سرکوب، زور و سرنیزه متوسل شد؟»

دویچه وله

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.