حسام طوسی

Wednesday, November 2, 2022

اتهام “افساد فی‌الارض”؛ گزارش خبرگزاری دولت در خصوص جزییات و آخرین وضعیت پرونده محمد قبادلو

 

 روز جاری ایرنا گزارشی در خصوص جزییات محاکمه محمد قبادلو، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات که به “افساد فی‌الارض” متهم شده، منتشر کرده است. بر اساس این گزارش محاکمه آقای قبادلو ادامه دارد و پرونده منجر به صدور رای نشده است. جلسه دادگاه این شهروند بازداشتی در حالی برگزار شد که وی از دسترسی به وکیل انتخابی و محاکمه عادلانه محروم بود.

 محمد قبادلو، ۲۲ ساله، یکی از شهروندانی بازداشتی است که روز شنبه ۷ آبان در دادگاه عمومی و انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی محاکمه شد.

براساس کیفرخواست صادر شده، محمد قبادلو، در پی اصابت خودروی سواری پیکان سفید رنگ با موتورسواران نیروهای انتظامی که منجر به جان باختن استوار وحید کرم پور حسنوند و مجروح شدن ۵ مامور پلیس شده است، با اتهام “افساد فی‌الارض” مواجه شد.

در این گزارش آمده است، پس از برگزاری جلسه دادگاه مادر محمد قبادلو با انتشار ویدیویی عنوان کرد که در همان جلسه اول دادگاه حکم اعدام وی صادر شده است. این در حالیست که روز شنبه جلسه دادگاه مرتبط با این پرونده برگزار شد و پرونده هنوز در مرحله دادگاه است و منجر به صدور رای نشده است.

پیشتر امیر رئیسیان وکیل دادگستری، با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود به ایراداتی در پرونده و نحوه برگزاری دادگاه این شهروند پرداخت. آقای رئیسیان با اشاره به عدم توجه پزشکی قانونی به نامه های پزشک زندان تهران بزرگ و سرپرست زندان به بازپرس پرونده مبنی بر “مخاطره آمیز بودن سلامت روان” متهم، عنوان کرد: “پزشکی قانونی فقط بر اساس اظهارات متهم تایید کرده که سلامت روان دارد”.

ایرنا نیز در گزارش خود مدعی شده که پزشکی قانونی درباره وضعیت روحی و روانی محمد قبادلو اعلام کرده است: «معاینه روانپزشکی انجام شد با توجه به معاینه و شرح حال نامبرده سوابقی از تشخیص و درمان اختلالات خلقی را ذکر می‌کند در حال حاضر علائم و شواهد از اختلال عمده‌ روانپزشکی که باعث فقدان قوه تمییز و کنترل ارائه شو، در زمان وقوع جرم در نامبرده مشاهده نمی‌شود و مسئول اعمال و رفتار خود بوده است».

این در حالی است که بر اساس آنچه که ایرنا منتشر کرده با صحبت های امیر رئیسیان همخوانی داشته و پزشکی قانونی بر اساس اظهارات متهم وضعیت سلامت او را تایید کرده است.

بر اساس این گزارش، به غیر از اتهام افساد فی‌الارض که رسیدگی آن بر عهده دادگاه انقلاب است سایر اتهامات محمد قبادلو در دادگاه کیفری یک رسیدگی می‌شود. به همین دلیل طبق قانون محمد قبادلو باید در ۲ دادگاه مجزا پاسخگوی اتهامات خود باشد.

ایرنا تایید کرده که با توجه به ابعاد امنیتی این پرونده و اجرای تبصره ماده ۴۸ (انتخاب وکلای مورد تایید رئیس قوه قضاییه) وکلای معرفی شده  توسط خانواده قبادلو، (مهدخت دامغان‌پور و امیر رئیسیان) صلاحیت دفاع از وی در پرونده افساد فی الارض را که در دادگاه انقلاب رسیدگی می شود را ندارند اما حضور آنها در پرونده کیفری محمد قبادلو مانعی ندارد و وکلای تعیینی می‌توانند از اتهامات انتصابی وی در دادگاه کیفری یک دفاع کنند.

امیر رئیسیان وکیل دادگستری، پیشتر گفته بود: “هیچ تصویری از محل وقوع جرم، وضعیت تصادف و حتی در زمان بستری شدن در بیمارستان و همچنین در زمان معاینات پزشکی قانونی در پرونده موجود نیست” و “بر اساس گزارشات اولیه شش نیروی امنیتی مجروح شده‌اند و هیچ اشاره ای به آسیب به سر یکی از نیروها نشده ولی مرحوم در اثر ضربه مغزی و شکستگی استخوان آهیانه سر فوت کرده است و حتی در پرونده، درصد تاثیر ضربه و درصد تاثیر اقدامات بیمارستانی در فوت مشخص نشده است.”

وی از نواقصی در مستندات بیمارستانی نیروی امنیتی جان باخته و عدم دسترسی متهم به وکیل انتخابی خبر داد و نوشت: “در مراسم تشییع مرحوم نیز روایتی توسط مقامات گفته شد که هیچ تناسبی با روایت فوت در تصادف موضوع پرونده ندارد.”

امیر رئیسیان در پایان با انتشار تصویر نامه معاون نظارت بر دادسراها خطاب به دادستان شهرستان رباط کریم، نوشت: “این مکاتبه تکلیف را از ابتدا تا انتهای پرونده مشخص کرده است و به عبارتی به منزله این است که نتیجه تحقیقات مقدماتی دادسرا پیشاپیش مشخص است.”

 خبرگزاری هرانا

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.