حسام طوسی

Thursday, September 22, 2022

احضار و بازجویی «ایمان سلیمانی» وکیل شماری از زندانیان مسیحی

 



بنابر اطلاعات موثق “ایمان سلیمانی” حقوقدان و از وکلای شماری از متهمان عقیدتی و سیاسی پس از چند نوبت مصاحبه با رسانه‌‌ها که به انتقاد از عملکرد نهادهای نظارتی و امنیتی در مورد متهمان پرداخت، احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است.

 همزمان با آغاز موج تازه‌ای از اعتراضات در ایران شماری از فعالان سیاسی و حقوق‌دانان احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.
در همین ارتباط آقای «ایمان سلیمانی» وکیل مدافع شماری از مسیحیان ایران و همچنین معترضان «آبان ۹۸» در خوزستان برای چندمین بار متوالی توسط ضابطین احضار شده است.
بنابر اطلاعات موثق، آقای ایمان سلیمانی که از وکلای فعال در زمینه حقوق بشر و وکیل مدافع شماری از متهمان سیاسی و امنیتی است در روزهای اخیر پس از بارها تهدید از سوی نهادهای نظارتی و امنیتی به خاطر وکالت در پرونده‌های خاص و مصاحبه با رسانه‌های مستقل احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.
این اقدام درحالی صورت گرفته که این حقوقدان در هفته‌های اخیر برای دفاع از موکلین خود با استناد به مواد حقوقی و قانونی چند نوبت در مورد وضعیت دستگاه قضایی انتقاداتی را مطرح کرده بود.
همچنین سلیمانی بارها نسبت به ادامه بازداشت غیرقانونی نوکیشان مسیحی و نیز کشته شدن مهسا امینی در مقرّ «گشت ارشاد» اعتراض کرده است. پس از این رویدادها بود که ضابطین خاص حفاظت اطلاعات قوه قضاییه در خوزستان و همچنین ضابطین وزارت اطلاعات رشت برای احضار و بازجویی وی اقدام کردند.

ایمان سلیمانی به همراه تعدادی از موکلین نوکیش مسیحی‌ در خوزستان

منابع مطلع می‌گویند او در این بازجویی‌ها نه فقط در مورد مسائل کاری بلکه در مورد امور شخصی حتا سفرهای تفریحی هم مورد تفتیش قرار گرفته است. او همچنین تهدید شده در صورت ادامه فعالیت در فضای مجازی و همچنین خبر رسانی پرونده‌های نوکیشان مسیحی با اتهام اقدام علیه امنیت ملی و اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی، برایش پرونده سازی خواهد شد.
گفتنی است ضابطین وزارت اطلاعات رشت که پرونده نوکیشان مسیحی در اختیار آنهاست آشکارا او را تهدید کردند که بخاطر اطلاع رسانی پرونده آقایان «مرتضی مشهود کاری» و«ایوب پوررضازاده» از اعضای کلیسای غیر تثلیثی رشت و سایرین، علیه او شکایتی به اتهام افترا و نشر اکاذیب مطرح خواهند کرد. او اکنون تهدید شده که ممکن است به اتهام «برهم زدن امنیت ملی» دادگاهی شود.

ایمان سلیمانی در کنار مرتضی مشهود کاری و ایوب پوررضازاده

همین منبع گفته:«آقای سلیمانی در پی پیگیری پرونده نوکیشان مسیحی توسط دو بازجوی مسیحیان رشت به نام آقایان رضایی و مصباح در یک جلسه بازجویی سه ساعته به شدت تهدید شده است.» مشابه همین اتفاق برای این حقوقدان در حفاظت اطلاعات قوه قضائیه خوزستان نیز تکرار شده و آقای “باوی” از ماموران حفاظت اطلاعات قوه قضاییه خوزستان ایشان را طی ۳ ساعت مورد بازجویی در مورد اعتراضات آبان ۹۸، اعتراضات تیرماه ۱۴۰۰ و دفاع از نوکیشان مسیحی قرار داده و در این جلسه در خصوص مسائل شخصی و کاری نیز بازجویی نموده وخواستار منع انتشار اخبار مربوط به پرونده‌های موکلین امنیتی شده و وی را تحت فشار قرار داده است که این موضوع احضار را رسانه ای نکند و به وی تذکر داده اند در صورت رسانه ای شدن بازداشت می شود.
گفتنی است فشار بر وکیل یاد شده طی ماه‌های اخیر به دلیل وکالت در پرونده‌های سیاسی و امنیتی وعقیدتی همزمان با فشار بر اقلیت های دینی تشدید شده است.

محبت نیوز

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.