حسام طوسی

Sunday, December 31, 2017

درگیری شدید در سومین روز اعتراض‌های گسترده ایران؛ از کشته‌ها تا حمله به اماکن دولتی



تجمع‌های اعتراضی در ایران در سومین روز خود به خشونت کشیده شد و کشته و زخمی به جای گذاشت.
گزارش‌ها و تصاویر فرستاده شده به صدای آمریکا نشان می‌دهد که تجمع های روز شنبه نهم دی هر چه به پایان روز نزدیک شد شاهد درگیری‌های بیشتری بود تا آنجا که بر اساس ویدئوهای ارسالی دو یا سه نفر در تیراندازی نیروهای بسیج در شهرستان درود استان لرستان کشته شدند. صدای آمریکا هنوز نمی تواند کشته شدن این افراد را مستقلا تایید کند.


گزارش ها حاکی از آن است که تعدادی نیز در درگیری با پلیس در شهرهای دیگر زخمی شده‌اند.
درگیری‌ها روز شنبه دامنه وسیع‌تری پیدا کردو گزارشها حاکی از آن است که در بیش از ۱۰ شهر ایران بجز تهران، از جمله شهرکرد، قم، کرمانشاه، اهواز، قزوین، آمل، ایذه، زنجان، ابهر و رشت تجمع های اعتراضی برگزار شده است.
تصاویری که شامگاه روز شنبه به صدای آمریکا رسید نشان داد که معترضان در تعدادی از شهرها به برخی از بانکها و اماکن دولتی حمله کرده و خساراتی وارد کردند.

اخبار اعتراضات مردمی ایران را در کانال تلگرام صدای آمریکا دنبال کنید

یک ویدئوی فرستاده شده نشان می‌دهد که معترضان به یکی از ساختمان‌های شهرداری منطقه شش تهران حمله کرده و خساراتی به آن وارد کردند. ویدئویی دیگر نیز نشان می‌دهد که به دفتر امام جمعه ملایر در استان همدان، یکی از ادارات دادگستری کرج و دو بانک در زنجان حمله شده است.
برخی گزارشها حاکی از آن است که اینترنت تلفن‌های همراه از سوی مخابرات قطع شده است. از آنجا که بسیاری از تصاویر بلافاصله توسط تلفن‌ های همراه ضبط و به شبکه های خبری فرستاده می شود، قطع اینترنت این تلفن‌ها می‌تواند در جلوگیری از ارسال تصاویر مربوط به اعتراضات موثر باشد.
روز شنبه همچنین در پی تشدید ناآرامی‌ها، خبرگزاری‌‌های داخلی ایران گزارش دادند که مدیر تلگرام در پاسخ به درخواست وزیر ارتباطات ایران کانال تلگرامی آمدنیوز را مسدود کرده است.
ویدئوهای ارسال شده به صدای آمریکا نشان می‌دهد که جمعی از دانشجویان و مردم در دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف و همچنین میدان ولیعصر، شعارهایی در انتقاد از حکومت سر دادند.

اخبار اعتراضات مردمی ایران را در کانال تلگرام صدای آمریکا دنبال کنید

در این تصاویر، معترضان شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «اصلاح‌طلب اصولگرا اینه تموم ماجرا»، «سیدعلی حیا کن مملکت رو رها کن»، «ارتش فدای ملت، ملت فدای ارتش» و «ما تماشاگر نمی‌خواهیم، به ما ملحق شوید» سر داده اند.
گزارش شاهدان عینی حکایت از برخورد با معترضان در غروب جمعه داشت. عکس و فیلم‌هایی از شلیک گاز اشک آور در مقابل سردر دانشگاه تهران برای متفرق کردن معترضان منتشر شده است.
این درگیری ها از سه روز پیش ابتدا در مشهد و برخی از شهرهای خراسان رضوی آغاز شد اما به مرور در دیگر شهرهای ایران گسترش یافت.
در واکنش به اعتراض‌های گسترده در شهرهای ایران، پرزیدنت ترامپ اعلام کرد آمریکا از مردم ایران حمایت می کند و از جمهوری اسلامی ایران خواست به حقوق ملت خود احترام بگذارد.
برخی اعضای ارشد کنگره آمریکا نیز در روز جمعه خواستار حمایت از مردم ایران شدند.
منبع: صدای آمریکا

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.