Hesam Attarzadeh

Wednesday, March 16, 2022

از گروگانگیری و دیپلماسی تا تجاوز و عملیات ویژه !

 



با روی کار آمدن رژیم اسلامی و توحش ناشی از آن ادبیات و زبان شورشیان انقلاب 57 هم وارد عرصه جدیدی از تاریخ معاصر ایران زمین شده .که میتوان اشاره داشت به عملیات ویژه بجای تجاوز روسیه به مردمان مظلوم اکراین! وهمچنین معاوضه نازنین زاغری به گروگان گرفته با پول که دستاورد عظیم دیپلماسی در ادبیات رژیم نام نهاده!

نویسنده با تبریک آزادی دو گروگان گرفته شده نازنین زاغری و انوشه عاشوری به آغوش خانواده شان پس از سالها درد دوری و جدایی،امید به آزادی 80 میلیون ایرانی به گروگان گرفته شده توسط رژیم اسلامی و همچنین پایان تجاوز پوتین به انسانهای بی گناه در اکراین را دارد.

حسام عطارزاده


Tuesday, March 8, 2022

روز جهانی زن بر تمامی دختران و زنان ایران زمین شاد باد


 
از بدو به وجود آمدن رژیم اسلامی ایران که یک فضای زن ستیز با ساختار تبعیض گونه پایه ریزی نمود چه زنان مبارز و آزاده ایی به سیاه چالها و طنابهای دار رژیم اسلامی آویزان نشده اند.  این تبعیضات که از شریعت اسلام سرچشمه گرفته شده، میتوان اشاره داشت به قتل های ناموسی،نقص حقوق زنان بر بدن ،حجاب اجباری،حق تحصیل،حقوق فرهنگی و ازدواج و خانواده !


 نویسنده با کمال تاسف درباره اعمال مجازات‌هایی که بر گرفته از شرع و قوانین اسلام  چون سنگ سار،زندان،تجاوز، شکنجه و خشونت بر علیه زنان و دختران  شده با بیان تبریک برای تک تک زنان ایرانی یاد میکند از چند تن از مبارزان زنان گرفتار در بند رژیم اسلامی {یاسمن آریانی ، منیره عربشاهی ،صبا کردافشاری ، راحله احمدی ،عالیه مطلب زاده،ناهید شقاقی، اکرم نصیریان، مریم محمدی ، اسرین درکاله، نجمه واحدی ، هدی عمید و آتسا احمدآئی رفسنجانی} و با آرزوی موفقیت برای زنان و فعالان و کنشگران حقوق زنان این روز زیبا را تبریک گفته و آرزومند جامعه ایی بدون نگاه های تبعیض الود میباشد.

حسام عطارزاده

خودداری ضابطین اطلاعات و بند ۲۰۹ اوین از تحویل وسایل سه تن از مسیحیان ایران

 


شماری از ضابطین اطلاعات و بند ۲۰۹ زندان اوین در رویه‌ای غیرقانونی با زیرپا گذاشتن ابلاغیه و دستور قاضی و بازپرس از تحویل دادن وسایل شخصی تعدادی از مسیحیان پس از روشن شدن وضعیت پرونده آنها خودداری می‌کنند!

تحویل ندادن وسایل توقیف شده مسیحیان ایران که موقع تفتیش منازل یا بازداشت توسط مأموران امنیتی ضبط می‌شود هرچند نقض قانون است اما به رویه‌ای عادی تبدیل شده است.
ایمان سلیمانی وکیل مدافع شماری از مسیحیان ایران در این باره می‌گوید «روز چهارشنبه ۱۱ اسفند که برای پیگیری پرونده موکلین ژوزف شهبازیان و خانم‌ها سمیه (سونیا) صادق ومینا خواجوی قمی به دادگاه مراجعه شد و بحث استرداد وسایل شخصی و تلفن‌های آنها مطرح شد بار دیگر ضابطین از دستور قضایی سرپیچی و از تحویل مدارک مثل پاسپورت وگوشی و لپ‌تاپ خودداری کردند.»
عدم استرداد وسایل شخصی این شهروندان مسیحی درحالیست که بعضی از آنها هیچگونه ارتباطی با پرونده‌ها وجرائم انتسابی ندارند و یا آزاد شدند اما ضابطین و نیروهای اطلاعات این وسایل را تحویل نمی‌دهند.
این درحالیست که بازپرس دستور داده ظرف ۴۸ ساعت ضابطین باید وسایل را به شعبه بازپرسی تحویل دهند!
این حقوقدان می‌گوید «باید دید آیا این دستور جدید به مرحله اجرا در می‌آید یا همچنان ضابطین به رویه خود ادامه می‌دهند!؟»
این رویه به نظر می‌رسد نوعی بازی دادن شهروندان مسیحی یا بهانه‌ای برای ادامه فشارهای روانی به آنهاست.

لازم به ذکر است ژوزف شهبازیان شهروند ارمنی ۵۷ ساله و عضو پیشین کلیسای جماعت ربانی تهران دهم تیرماه ۱۳۹۹ در یک مراسم عبادتی در منطقه یافت آباد تهران بازداشت شد. به جز آقای شهبازیان، حدود ۳۰ تن از نوکیشان مسیحی دیگر نیز در این جلسه حضور داشتند. نوکیش مسیحی «مینا خواجوی قمی»  نیز در بین بازداشت شدگان بود.
سمیه صادق (سونیا) نیز روز ۱۹ تیرماه ۱۳۹۹ توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد. او از ایمانداران مسیحی عضو «کلیسای زنانه یکدلان» تهران است.
دادگاه برای آزادی موقت شهبازیان وثیقه ۳ میلیارد تومانی صادر کرده بود. وثیقه خانم خواجوی قومی نیز یک میلیارد و دویست میلیون تومان بود. خانم صادق نیز برای آزادی وثیقه ملکی به ارز ۵۰۰ میلیون تومان سپرد.
صدور وثیقه‌های سنگین برای آزادی موقت ایمانداران مسیحی از فشارهای قوه قضائیه به آنان است و با توجه به اینکه اغلب آنها از اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند تأمین این وثیقه‌ها برای آنان مقدور نیست مگر با کمک افراد خیرخواه.

محبت نیوز




سه شهروند بهائی جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شدند

 


صدیقه اقدسی، بهروز فرزندی و قاسم معصومی، شهروندان بهائی ساکن شیراز دوشنبه ۱۶ اسفندماه جهت تحمل دوران محکومیت بازداشت و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شدند. بازداشت این شهروندان پس از احضار به دادگاه انقلاب به بهانه پاره ای از توضیحات و بدون ابلاغ اجرای احکام صورت گرفته است. این شهروندان در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب شیراز هر یک به ۳۹ ماه حبس تعزیری محکوم شدند. حکم آقای فرزندی و معصومی در مرحله تجدیدنظر عینا تایید شده و ۲۵ ماه از حکم خانم اقدسی به حالت تعلیق در آمده است.

 صدیقه اقدسی ، بهروز فرزندی و قاسم معصومی، شهروندان بهائی ساکن شیراز جهت تحمل دوران محکومیت بازداشت و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شدند.

بازداشت این شهروندان پس از احضار به شعبه ۱۴ دادگاه انقلاب شیراز به بهانه پاره ای از توضیحات و بدون ابلاغ اجرای احکام صورت گرفته است.

به گفته یک منبع نزدیک به این شهروندان بهائی، این سه شهروند پس از حضور در دادگاه انقلاب بدون اطلاع همراهان و از درب پشتی دادگاه به زندان عادل آباد شیراز منتقل شدند.

این شهروندان در تاریخ ۱۷ فروردین ماه به همراه عالیه فروتن، سیامک هنرور و سعید اتحاد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به سلول های انفرادی بازداشتگاه های نیروی انتظامی تحت نظر اطلاعات سپاه و بازداشتگاه وزارت اطلاعات شیراز منتقل شدند. آنان نهایتا در اردیبهشت ماه سال جاری با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

این افراد آبان ماه امسال توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیرازهریک از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۷ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری و از بابت اتهام عضویت در گروه های معاند نظام به ۳۱ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم شدند. محکومیت آقای فرزندی و معصومی در مرحله تجدیدنظر عینا تایید شده و ۲۵ ماه از حکم خانم اقدسی و خانم فروتن به حالت تعلیق در آمده است.

اسکایلر تامپسون، مسئول روابط خارجی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در رابطه با این خبر گفت: این سازمان به شدت اعمال تبعیض آمیز علیه اقلیت های مذهبی در ایران را محکوم می کند. ما از ایران می‌خواهیم که گام‌های مشخصی بردارد تا اطمینان حاصل شود که ایرانیان بخصوص شهروندان بهایی می‌توانند از آزادی‌های مذهبی، از جمله انجام آزادانه امور مذهبی مورد نظر خود برخوردار شوند.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

هرانا

Thursday, February 3, 2022

بهمن ماه آمد با مردی به نام روح الله خمینی از جنس خون ، انتقام و کینه

 


از همان روزهای نخست شورش، خمینی شروع به اعدام مخالفان و دگر اندیشان کرد و روند دادرسی های ناعادلانه و اتهامات غالبا بی پایه و مبتنی بر شعارهای انقلابی بود.متهمان از داشتن وکیل محروم بودند و دادگاهی اگر برگزار می شد چند دقیقه ایی بیشتر طول نمی کشید!.با توجه به صحبتهای خمینی که اسلام با خون زنده میماند درطی 43 سال گذشته ،ایران همیشه بیشترین تعداد اعدام نسبت به جمعیت خود داشته است . بر اساس قوانین برخواسته از فقه شیعه و شریعت اسلام ، قاضیان به راحتی حکم بر ستاندن جان انسانها را داده اند و از نتایج این انقلاب بی ارزش شدن جان انسانها بوده است.



 با شورش سال 1357 توسط کمونیستها و اسلام گراین تندرو که باعث روی کار آمدن خمینی انجامید او توانست با وعده های پوچ اقتصادی قشر بزرگی از جامعه را فریب دهد.روح الله خمینی که درک مناسبی از علم اقتصاد نداشت از صحبت معرف او که اقتصاد را مسئله متعلق به خر و الاغ میدانست میتوان اشاره داشت.مرد کینه توز اگر از پایه ترین مناسبات مربوط به اقتصاد و بودجه به صورت علمی آگاه بود هرگز روی یک صندلی در بهشت زهرا نمی شست و وعده آب و نفت مجانی نمیداد!

نویسنده با بیان اینکه شورش ( انقلاب )57 را یک ترادژی هولناک در تاریخ ایرانیان میداند که موجب روی کار آمدن حکومتی فاسد و فاشیستی اسلامی شد که حداقل ها را برای یک زندگی راحت و آسوده از اکثر ایرانیان را سلب کرده است با این پرسشی که با توجه به سوال خبرنگار از خمینی که چه احساسی دارید که بعد از 15 سال به ایران برمیگردید؟ و او پاسخ میدهد : " هیچی " ! به نظر نویسنده ایرانی که چنین نسبت به ایران بی احساس و بی عاطفه بود هرگزنمی توانست جامعه را به سوی آینده و تحولات رو به رشد برای ایران و ملت ایران را رقم بزند .


حسام عطارزاده



Tuesday, February 1, 2022

بازداشت خبات شکیبا توسط نیروهای امنیتی در سنندج

 




روز شنبه ۹ بهمن ماه، خبات شکیبا فعال کارگری اهل شهرستان سنندج، توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 روز شنبه ۹ بهمن ماه ۱۴۰۰، خبات شکیبا فعال کارگری اهل شهرستان سنندج، توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “ساعت یک ظهر روز شنبه در حالی که آقای شکیبا جهت شرکت در مراسم تشیع جنازه یکی از آشنایان به گورستان “بهشت محمدی” رفته بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.”

بر اساس این گزارش، تاکنون پیگیری‌های خانواده آقای شکیبا جهت اطلاع از سرنوشت و محل نگهداری وی بی‌نتیجه بوده است.

تا لحظه انتشار این خبر، از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دسترس نیست.خبات شکیبا پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خودسابقه بازداشت و محکومیت داشته‌ است.


منبع: اتحادیه آزاد کارگران ایران


بازداشت یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در مریوان

 روز یکشنبه ۱۰ بهمن‌، یک شهروند اهل شهرستان مریوان توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به یکی از بازداشتگاه های اطلاعات سپاه منتقل شد.

 روز یکشنبه ۱۰ بهمن‌‌ماه ۱۴۰۰، یک شهروند اهل شهرستان مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

هویت وی خبات ویسی، ٢۴ ساله، فرزند عبدالله و اهل روستای “گلچهره” از توابع شهرستان مریوان عنوان شده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: بازداشت آقای ویسی توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی وی و بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفته است. ماموران در حین بازداشت برخی از لوازم شخصی از جمله گوشی تلفن همراه خبات و پدرش را ضبط و با خود برده اند.

این منبع مطلع از وضعیت آقای ویسی ادامه داد: روز دوشنبه ۱۱ بهمن‌ماه، خبات ویسی طی یک تماس تلفنی کوتاه با خانواده‌اش اعلام کرده که در یکی از بازداشتگاه های اطلاعات سپاه به سر می‌برد.

تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دسترس نیست.

منبع:کردپا

احضار مجدد ده نوکیش مسیحی در دزفول، پس از تبرئه

 


به گفته ایمان سلیمانی، وکیل دادگستری، ۱۰ نفر از نوکیشان مسیحی دزفول که قبلاً تبرئه شده بودند، ساعت ۱۰ شب جمعه، از اطلاعات سپاه با آنها تماس تلفنی گرفته شده و برای توضیح احضار شده‌اند.

این وکیل دادگستری می افزاید «هرچند این اقدام احضار تلفنی خلاف قانون است ومن به موکلین گفتم نروند و بگویند ما وکیل داریم و قانوناً ما رو احضار کنند واحضار تلفنی خلاف قانون است ولی آنها مضطرب ونگران هستند.»

طبق گزارش‌ها، هشت نوکیش مسیحی، علیرغم توصیه وکیلشان، دچار «اضطراب» و «تردید» شده و به اطلاعات سپاه رفتند. اطلاعی در مورد دو نوکیش مسیحی دیگر در دسترس نیست.

 در آن مکان دو مبلغ اسلامی، این هشت نوکیش مسیحی را متهم کردند که «گروه انحرفی تشکیل داده و جامعه را منحرف می‌کنند.» سپس به آنها گفتند که باید ده جلسه درس با آنها بگذرانند.

این نوکیشان مسیحی در پاسخ گفتند که آنها کار اشتباهی نکرده و از اتهامات نیز تبرئه شده‌اند.

بارها حکومت، نوکیشان مسیحی را مجبور به شرکت در جلسات عقیدتی و اسلامی کرده‌اند. تفتیش عقاید در قانون اساسی ایران ممنوع است ولی نوکیشان مسیحی بارها در مورد عقایدشان در بازجویی و دادگاه تحت فشار بوده‌اند، تا دینشان را تغییر دهند.

پیشتر «ماده ۱۸» گزارشی در مورد هشت نوکیش مسیحی دزفول منتشر کرده بود.

شعبه چهارم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب دزفول، روز نهم آذرماه، حکم منع تعقیب، هشت نوکیش مسیحی را صادر کرد.

در حکم دادسرای عمومی و انقلاب دزفول، آمده بود که «آنها صرفاً اقدام به تغییر مذهب نموده و در این خصوص هیچگونه فعالیت تبلیغی پیرامون گروه‌های مخالف نظام انجام نشده‌است.»

در این حکم همچنین نوشته شده بود «با توجه به اینکه تغییر مذهب در مبانی دینی حکم ارتداد دارد و مجازات شرعی و عقوبت اخروی [آخرت] در پی خواهد داشت اما در قوانین کیفری جرم انگاری نشده و اصل قانونی بودن جرائم و مجازات‌ها مانع از محکومیت آنان به ارتکاب ارتداد خواهد بود.»

پیشتر در ایران، برخی از نوکیشان مسیحی متهم به ارتداد شدند و حتی کشیش حسین سودمند، به این اتهام در مشهد اعدام شد.

این هشت نوکیش مسیحی عبارتند از اسماعیل نریمان‌پور، محمدعلی ترابی شنگری، مسعود نوعی، علیرضا ورک شا، حجت لطفی خلف جوی، محمد کائدگپ، محسن سعادتی‌زاده و علیرضا روشنائی‌زاده.

«ماده ۱۸» گزارش داده بود که علی‌رغم دستور بازپرس پرونده، اداره اطلاعات شهرستان دزفول به مدت دو ماه از تحویل وسایل شخصی علیرضا ورک شاه، اسماعیل نریمان پور، محمدعلی ترابی و محمد کائدگپ، نوکیشان مسیحی، خودداری کرده بود.

اخیراً یکی از شعب دیوان عالی کشور، در آبان ماه ۱۴۰۰، در رای «بی‌سابقه‌ای» در ارتباط با ۹ تن از نوکیشان مسیحیان محبوس در زندان اوین، اعلام کرد که «تبلیغ مسیحیت و تشکیل کلیسای خانگی» نه جرم است و نه «تبانی برای برهم زدن امنیت کشور.» .

سازمان «ماده ۱۸» و سه نهاد جهانی مسیحی این هفته گزارشی از نقض حقوق مسیحیان در سال گذشته میلادی منتشر کردند. سازمان «درهای باز» هم اخیر ایران را در گزارش سالانه خود، نهمین کشور «مسیحیت ستیز» جهان دانست.

بازداشت دستکم ۷ معلم و فعال صنفی در جریان تجمع سراسری معلمان کشور

 


در جریان تجمع سراسری معلمان کشور دستکم ۷ فعال صنفی معلمان و معلم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. امروز به دنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در شهرهای مختلف کشور در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به تجمعات اعتراضی زدند.

محمد حبیبی سحنگوی کانون صنفی معلمان در صفحه شخصی خود تا این لحظه از بازداشت محمد علی زحمتکش، اصغر امیرزادگان و قهرمان کیانی در شیراز، احمد حیدری، احمدی و داودی در تهران و جبار دوستی در مریوان خبر داده است.

امروز دوشنبه ۱۱ بهمن ماه به دنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در شهرهای مختلف کشور در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به تجمعات اعتراضی زدند.

روز گذشته نیز شعبان محمدی، عضو انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

منبع: خبرگزاری هرانا

بازداشت و بی‌خبری از وضعیت دو «نوکیش مسیحی» در فولاد شهر اصفهان

 


دو تن از نوکیشان مسیحی که در حین برگزاری مراسم جشن میلاد مسیح ( کریسمس ) در یک کلیسای خانگی در فولادشهر اصفهان بازداشت شدند ، با گذشت یک ماه هنوز هیچ اطلاعی از وضعیت سلامت و محل نگهداری آنان در دست نیست.

 گزارش‌ها از ایران حاکیست دو نوکیش مسیحی به نام‌های «منصور مردانی خراجی» و «محمود مردانی خراجی» روز چهارشنبه اول دی ماه ۱۴۰۰ (۲۲ دسامبر ۲۰۲۱) در یورش ماموران امنیتی به یک کلیسا خانگی در فولادشهر اصفهان بازداشت شده‌اند.
یک منبع آگاه به «محبت نیوز» گفت؛ “در این کلیسا حدود ۱۰ ایماندار مسیحی در مراسم زادروز عیسی مسیح دور هم جمع شده بودند که با یورش نیروهای سازمان اطلاعات سپاه که از پیش محل را زیر نظر گرفته بودند، مواجه شدند.
گفته شده دقایقی بعد از شروع مراسم دعا و نیایش مأموران وارد محل شدند و اجازه خروج را به هیچکس ندادند. ماموران امنیتی که لباس شخصی بر تن داشتند پس از بازرسی بدنی حاضرین، تلفن‌های همراه آنها را ضبط و توقیف کردند. سپس اسم و مشخصات تمام افراد را ثبت کرده و شروع به بازجویی از آنها کردند.
مأموران اطلاعاتی دو نفر از خادمان این کلیسای خانگی را که دو برادر بودند، بازداشت و بقیه افراد را آزاد کردند اما تلفن‌های همه اعضای کلیسا را ضبط کرده و با خود بردند.

شغل این دو نفر «گچ‌کاری ساختمان» است و زحمتکشانی هستند که در اصفهان و حومه آن کار می‌کردند.
با گذشت حدود یک ماه از این ماجرا هنوز اطلاعی از سلامت و محل نگهداری این دو برادر بازداشتی در دست نیست و مسئولان نهادهای اطلاعاتی و امنیتی به خانواده‌های آنها که پیگیر وضعیت عزیزان‌شان هستند پاسخ روشنی نمی‌دهند. از زمان بازداشت گه بیش از یک ماه می گذرد تا کنون هیچ تماسی از سوی هیچکدام از آنها با خانواده‌شان صورت نگرفته که باعث نگرانی شدید آنها شده است. سایر نوکیشان مسیحی که نیز در آن جلسه کلیسای خانگی حضور داشتند نگران‌اند که مأموران سراغ آنها بروند.

منبع:محبت نیوز

بازداشت تعدادی از شهروندان بهائی در مارلیک تهران

 


پری کارگریان مروستی، دانیال بنی نژاد، شهروندان بهائی به همراه یک شهروند دیگر، توسط نیروهای امنیتی در منزل خانم کارگریان در مارلیک تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. نیروهای امنیتی ضمن تفتیش منزل پری کارگریان، برخی از لوازم شخصی از جمله موبایل، لوازم الکترونیک، تصاویر، کتب و آثار مربوط به آئین بهائی را ضبط کرده و با خود بردند.

بازداشت این سه شهروند در منزل پری کارگریان در مارلیک تهران صورت گرفته است. نیروهای امنیتی همزمان با بازداشت این شهروندان، ضمن تفتیش منزل، برخی از لوازم شخصی از جمله موبایل، لوازم الکترونیک و تصاویر، کتب و آثار مربوط به آئین بهائی را ضبط کرده و با خود بردند.
تا لحظه تنظیم این خبر، از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروندان اطلاعی در دست نیست.
منطقه مارلیک بخشی از تهران است که به دلیل همجواری با کرج به عنوان مارلیک کرج نیز شناخته می شود.
اسکایلر تامپسون، مسئول روابط خارجی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در رابطه با این خبر گفت: «این سازمان به شدت اعمال تبعیض آمیز علیه اقلیت های مذهبی در ایران را محکوم می کند. ما از ایران می‌خواهیم که گام‌های مشخصی بردارد تا اطمینان حاصل شود که ایرانیان بخصوص شهروندان بهائی می‌توانند از آزادی‌های مذهبی، از جمله انجام آزادانه امور مذهبی مورد نظر خود برخوردار شوند.»
شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

منبع: خبرگزاری هرانا




اتهام سه نوکیش مسیحی به «تبلیغ انحرافی»؛ قربانیان جدید ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی

 



شعبه چهار دادسرای انقلاب و عمومی رشت، دوشنبه، پنجم بهمن ماه ۱۴۰۰، برای احمد (یوحنا) سرپرست، مرتضی حاجب مشهودکاری و ایوب (فرزین) پوررضازاده به اتهام «فعالیت و تبلیغ و آموزشی و انحرافی مغایر و مخل شرع مقدس با وصف سردستگی و ارتباط با خارج از کشور» قرار جلب به دادرسی صادر کرده‌است.

دادسرای رشت در «قرار نهایی» اتهام «اقدام امنیت ملی» را در مورد این سه نوکیش مسیحی وارد ندانسته‌است.

 احمد سرپرست، ۲۵ ساله، و ایوب رضازاده، ۲۸ ساله، ۱۴ شهریور ماه، توسط مأموران اطلاعات سپاه، در یورشی به یک کلیسای خانگی در رشت بازداشت شدند. مأموران امنیتی سپاه، همزمان با بازداشت این دو نفر، مرتضی حاجب مشهودکاری، ۳۸ ساله، شهروند مسیحی دیگری را در منزلش در شهر رشت بازداشت کردند. برخی از وسایل و اموال آنها از جمله کتب مسیحی و موبایل توقیف شد. هرکدام از آنها با قرار وثیقه ۴۰۰ میلیون توانی به‌طور موقت آزاد هستند.

  حسین احمدی نیاز، که وکالت زندانیان عقیدتی از جمله ناصر نورد گل تپه، شهروند مسیحی زندانی، را برعهده داشته در مورد قرار نهایی دادسرا به «ماده ۱۸» می‌گوید «دادسرا براساس دستور نهادهای امنیتی، برخی از اتهامات عدیده را مطرج کرده و به دادگاه می‌فرستد. در ضمن طبق ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی، در صورت تعدد جرائم از انواع مختلف در مورد همه آنها حداکثر مجازات صادر می‌شود ولی تنها مجازات اشد اجرا می‌شود؛ بنابراین مجازات سنگینی می‌تواند در انتظار این نوکیشان مسیحی باشد.»

این سه نفر می‌توانند تا ده سال، درصورت محکوم شدن در دادگاه، به حبس محکوم شوند.

در این رای نهایی دادسرا، به مواد متعددی از قانون مجازات اسلامی از جمله‌بند دوم ماده ۵۰۰ مکرر و تبصره دو و سوم آن اشاره شده‌است.

در ماده ۵۰۰ مکرر آمده‌است «تأمین مالی یا هر نوع حمایت مادی دیگر از گروه‌های موضوع این ماده با آگاهی از ماهیت آنها موجب محکومیت به حبس درجه پنج یعنی حبس بیش از دو تا پنج سال می‌شود و اموال متعلق به گروه‌های مزبور به نفع بیت المال مصادره می‌گردد.» سال گذشته، در زمان تصویب این قانون، سازمان حقوق بشری آرتیکل ۱۹ که مقرش در لندن است، این قانون را حمله‌ای تمام‌عیار به حق آزادی دین و عقیده» خواند.

دیری نپایید که سه نوکیش مسیحی در کرج، قربانی تغییرات در ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی شده، و با اتهام «فعالیت تبلیغی و آموزشی انحرافی مغایر شرع مقدس اسلام»، هرکدام به سه سال زندان محکوم شدند.

سازمان «ماده ۱۸» و سه نهاد جهانی مسیحی این هفته گزارشی از نقض حقوق مسیحیان در سال گذشته میلادی منتشر کردند. در این گزارش به همچنین بار دیگر در مورد تغییراتی در موادی (۴۹۹ و ۵۰۰) از قانون مجازات اسلامی ابراز نگرانی شده‌است.

Friday, January 14, 2022

آخرین وضعیت خدیجه مهدی پور در زندان ایلام

 



 خدیجه مهدی پور، زندانی سیاسی دوران محکومیت 20 ماهه خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بند زنان زندان ایلام سپری می‌کند. اخیرا خانم مهدی پور با فشار نهادهای امنیتی مورد آزار و اذیت زندانیان با جرائم عمومی قرار گرفته است.

 خدیجه مهدی پور، زندانی سیاسی دوران محکومیت 20 ماهه خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بند زنان زندان ایلام سپری می‌کند.

اخیرا خانم مهدی پور با فشار نهادهای امنیتی مورد آزار و اذیت زندانیان با جرائم عمومی قرار گرفته است. یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: «پس از رسانه ای شدن وضعیت نگهداری او و مطرح شدن شرایط نامساعدش، خانم مهدی پور تحت آزار و اذیت قرار گرفته است. مسئولان زندان به بهانه این مساله دسترسی تمامی ساکنین بند را به فروشگاه زندان قطع کرده اند که باعث ایجاد تنش و آزار و اذیت وی توسط سایرین شده است.»

این منبع در خصوص بند زنان زندان ایلام افزود: «در این بند آشپزخانه یا کتابخانه ای وجود دارد حتی از اواسط مهرماه تا تاریخ 18 آذرماه زندانیان از هواخوری هم محروم بودند. حالا هم در صورت خوب بودن هوا هفته ای یکبار یا دو هفته یکبار به هواخوری دسترسی دارند. کیفیت غذای زندان بسیار بد است و غذا چیزی جز آب و روعن یا سویا پلو نیست. آن هم خانم مهدی پور به دلیل مشکلات معده نمیتواند بخورد و کاهش وزن شدیدی داشته است.

این زندانی که تاکنون علیرغم سردردهای مداوم و بروز یک لکه سیاه در چشم تاکنون از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده بود، در تاریخ 14 دیماه به بیمارستان خارج از زندان اعزام شده و پس از دریافت عینک، قطره چشمی و رسیدگی پزشکی به زندان ایلام بازگردانده شد.

خانم مهدی پور در تاریخ ۱۸ مهرماه امسال توسط ماموران اطلاعات سپاه در منزل عموی خود بازداشت و پس از ۲ روز به زندان ایلام منتقل شد.

پیشتر یک منبع مطلع در خصوص شرایط این شهروند به هرانا گفته بود: «در روزهای نخست نیروهای امنیتی قصد داشتند با انتقال خانم مهدی پور به پزشکی قانونی و‌ انجام آزمایشات و تست‌های اعصاب و روان او را فاقد سلامت روان نشان دهند که با مقاومت و مخالفت شدید او مواجه شدند. همچنین بارها از او خواسته شده توبه نامه بنویسد اما خانم مهدی پور با رد اتهامات این امر را هم نپذیرفته است.»

به گفته این منبع خدیجه مهدی پور پیشتر در تماس با خانواده خود عنوان کرده بود که به مدت دو‌ هفته در قرنطینه زندان نگهداری شده و به دلیل خیس بودن زمین و دیوارهای سلول دچار عفونت کلیه شده است.

وی نهایتا توسط شعبه 2 دادگاه انقلاب ایلام به ریاست قاضی پروانه از بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و توهین به رهبری” محاکمه شده و با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۲۰ ماه حبس در خصوص او قابل اجرا است.

خانم مهدی پور همچنین از اتهام “هواداری از گروه‌های مخالف نظام” تبرئه شد. به گفته یک منبع مطلع به خانم مهدی پور عنوان شده است که به دلیل توبه نکردن مشمول آزادی مشروط و آزادی زودهنگام نخواهد شد.

وی پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. او در تاریخ ۱۲ مهرماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی در ایلام بازداشت و نهایتا توسط دادگاه انقلاب ایلام به پرداخت سه میلیون تومان جزای نقدی بدل از حبس محکوم شده بود.

خدیجه مهدی پور، ۳۴ ساله و ساکن ایلام است.

 هرانا

Sunday, January 9, 2022

بازداشت یاشار تبریزی فعال مدنی توسط نیروهای امنیتی در تهران

 


یاشار تبریزی، فعال مدنی ساکن تهران صبح امروز شنبه ۱۸ دیماه توسط ماموران پلیس امنیت بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد در رباط کریم منتقل شد. وی صبح امروز با انتشار ویدئویی در شبکه های اجتماعی از حضور خود در محل سرنگونی هواپیمای اوکراینی و ادای احترام به جان باختگان خبر داده بود.

 ساعت ۶ بامداد امروز شنبه ۱۸ دیماه ۱۴۰۰، یاشار تبریزی، فعال مدنی ساکن تهران توسط ماموران پلیس امنیت بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد در رباط کریم منتقل شد.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: «آقای تبریزی ساعت هفت بامداد با خانواده اش تماس گرفت و گفت در پلیس امنیت رباط کریم است و به دستور دادستان بازداشت شده است و چند ساعت دیگر آزاد خواهد شد. ساعت یازده امروز نیز همسرش به پلیس امنیت رباط کریم مراجعه کرده و تایید کردند که در این مکان است.»


وی صبح امروز با انتشار ویدئویی در شبکه های اجتماعی از حضور خود در محل سرنگونی هواپیمای اوکراینی و ادای احترام به جان باختگان خبر داده بود.

یاشار تبریزی پیشنر نیز سابقه بازداشت توسط نهادهای امنیتی را داشته است. وی در تاریخ ۱۸ فروردین ماه امسال همراه با خانواده برخی از کشته شدگان اعتراضات مردمی و تعدادی از فعالان مدنی در اصفهان بازداشت و یک روز بعد آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا

بکتاش آبتین، نویسنده زندانی، جان باخت؛ کانون نویسندگان: جمهوری اسلامی مسئول است

 


کانون نویسندگان ایران روز شنبه، ۱۸ دی‌ماه، در بیانیه‌ای کوتاه خبر داد که بکتاش آبتین، نویسنده و شاعر زندانی، در بیمارستان ساسان تهران جان باخته است.

کانون در بیانیه خود نوشته است: «بکتاش آبتین (۱۴۰۰- ۱۳۵۳)، شاعر، فیلمساز و عضو پایدار و برجسته‌ کانون نویسندگان ایران که جان شیرین خود را فدای آزادی کرد، از میان ما رفت.»

بکتاش آبتین با اتهاماتی چون عضویت در کانون نویسندگان ایران و حضور بر مزار جان‌باختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای به شش سال زندان محکوم و از پنجم مهر ۱۳۹۹ و در اوج بحران شیوع کووید ۱۹ برای اجرای حکم خود به زندان اوین منتقل شد.

بکتاش آبتین، متولد شهر ری، از اواسط دهه ۱۳۷۰ چند مجموعه شعر منتشر کرده بود که از این میان می‌توان به مجموعه‌های «مژه‌ها، چشم‌هایم را بخیه کرده‌اند»، «و پای من که قلم شد نوشت برگردیم»، «خلوت»، «پتک» و «در میمون خودم پدربزرگم» اشاره کرد.

او همچنین ساخت چند فیلم مستند را در کارنامه دارد، از جمله فیلم‌هایی چون «۱۳ اکتبر ۱۹۳۷» مستندی درباره لوریس چکناواریان، رهبر ارکستر و آهنگساز سرشناس ایرانی، و «همایون خرم»، مستندی درباره این آهنگساز نامی ایران و «آنسور» که بخشی از آن درباره زندگی علیشاه مولوی، شاعر فقید عضو کانون نویسندگان ایران، است.‎

آقای آبتین در طول یک سال گذشته دو بار به کرونا مبتلا شد و خانواده او سرانجام موفق شدند در روز ۲۲ آذر امسال با دریافت مرخصی او را از زندان به بیمارستان منتقل کنند.

وضعیت سلامتی آقای آبتین روز ۱۱ دی به وخامت گذاشت و در پی انجام «آزمایش گازهای خونی و اسیدوز تنفسی»، پزشکان تصمیم گرفتند او را به کمای مصنوعی ببرند.

کانون نویسندگان پیشتر در بیانیه‌ای گفته بود که وضعیت جسمانی بکتاش آبتین به دلیل عدم رسیدگی و دسترسی به‌موقع به مراقبت‌های پزشکی و همچنین اعزام دیرهنگام به بیمارستان توسط مسئولان زندان، به این مرحله «سخت نگران‌کننده» رسیده است.

در دو هفته گذشته همزمان با وخامت حال این نویسنده فیلمساز، بر تلاش‌ها و خواسته‌ها برای آزادی و رسیدگی بهتر به وضعیت سلامتی او افزوده شده بود.

از جمله انجمن قلم (پِن) آمریکا روز جمعه به‌ همراه ۱۸ نهاد مدافع آزادی بیان و حقوق بشر در نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی با تاکید بر وضعیت جسمی وخیم بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز ایرانی، خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط او و دیگر زندانیان سیاسی شدند.

در این نامه سرگشاده همچنین از حکومت ایران به دلیل انتقال آقای آبتین و رضا خندان مهابادی و کیوان باژن، دو عضو دیگر کانون نویسندگان، به زندان در شرایط همه‌گیری کرونا به‌شدت انتقاد شده بود.

انجمن قلم آمریکا شهریورماه امسال جایزه «آزادی نگارش/باربی» خود را به طور مشترک به این سه عضو زندانی کانون اهدا کرد.

کانون نویسندگان ایران پیشتر بارها تاکید کرده است که مسئولیت جان آقای آبتین و دیگر نویسندگان زندانی، مستقیماً متوجه حکومت جمهوری اسلامی و برخی نهادهای وابسته به آن است.


منبع:رادیو فردا