حسام طوسی

Sunday, February 19, 2023

گزارش سالانه چهار سازمان مسیحی درباره نقض حقوق «مسیحیان در ایران»

 


گزارش چهار سازمان مسیحی در مورد وضعیت مسیحیان ایران منتشر شده است. این گزارش پنجمین گزارش این چهار سازمان طی سال‌های اخیر است. موسسه “اوپن دور” (Open Door UK and Irland)، سازمان مسیحی جهانی «سی اس دبلیو یا همبستگی مسیحی در سرتاسر جهان»، سازمان «ماده ۱۸» و سازمان «نگرانی برای خاورمیانه یا میدل ایست کانسرن» این گزارش ۲۵ صفحه‌ای را به طور مشترک تهیه کردند.

 تازه‌ترین گزارش سالانه چهار سازمان مسیحی درباره وضعیت مسیحیان در ایران منتشر شده، و این سازمان‌ها تاکید کرده‌اند که بر خلاف ادعاهای جمهوری اسلامی، در ایران آزادی مذهبی وجود ندارد.

در این گزارش که توسط سازمان «ماده ۱۸» و سه سازمان دیگر «درهای باز»، «سی‌اس‌دبلیو» و «ام‌ای‌سی» منتشر شده آمده است که در طول سال میلادی ۲۰۲۲، تعدادی از مسیحیان «فقط به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز دینی خود با آزار،‌ بازداشت و زندان رو‌به‌رو شدند.»

این چهار سازمان مدافع حقوق مسیحیان اعلام کرده‌اند که گزارش خود را هم‌زمان با سالگرد قتل کشیش «ارسطو سیاح» منتشر کرده‌اند.

کشیس ارسطو سیاح، در ۵۱ سالگی و یک هفته پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ در شهر شیراز کشته شد.

این کشیش مسیحی ایرانی توسط دو نفر که خود را نوکیش مسیحی جا زده بودند، با ضربات کارد کشته شده است و روی پیکرش یادداشتی حاکی از اینکه او را به اتهام «ارتداد» کشتند، وجود داشت.

بر اساس گزارش‌ها، دادگاه انقلاب پس از قتل، دارایی‌های کلیسای او را نیز مصادره کرد.

در گزارش سالانه چهار سازمان مسیحی آمده است که حداقل ۳۰ مسیحی در سال ۲۰۲۲ در حال گذراندن حبس یا تبعید بودند، که این رقم مشابه سال قبل است، اما تعداد مسیحیان بازداشت شده نسبت به سال قبل به‌شدت افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۲ دست‌کم ۱۳۴ مسیحی در ایران بازداشت شدند، در حالی که سال قبل آن، ۵۹ نفر بودند.

این گزارش آورده که تعداد مسیحیان محکوم شده هم نسبت به سال قبل دو برابر شده است. فقط در سال گذشته، ۶۱ مسیحی به زندان محکوم شدند.

در این گزارش آمده که دست‌کم ۱۷ مسیحی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام، همچنان تا پایان سال ۲۰۲۲ در زندان بودند.

در بخشی از گزارش این چهار سازمان به اعتراضات اخیر در ایران اشاره شده و آمده که به جز تظاهرات ماه‌های اخیر در طول سال میلادی ۲۰۲۲ تعدادی از مسیحیان «فقط به دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیز دینی خود با آزار،‌ بازداشت و زندان رو به رو شدند.»

نویسندگان این گزارش تاکید کرده‌اند که «عمل به هر نوع اعتقاد مذهبی به‌جز اسلام شیعه در جمهوری اسلامی تهدیدی برای حاکمیت این کشور تلقی می‌شود» و به همین دلیل است که دو مسیحی ارمنی در سال ۲۰۲۲، به دلیل برگزاری مراسم مذهبی در خانه‌های خود، به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

در این گزارش از جمله موارد نقض حقوق مسیحیان به یک مرد ۶۴ ساله اشاره شده که با وجود بیماری پارکینسون، به‌دلیل گرویدن به  مسیحیت، با همسرش در مجموع به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

پیش از این سازمان «درهای باز» هشدار داده بود این نگرانی وجود دارد که با روی کار آمدن «ابراهیم رئیسی»، به‌عنوان رییس دولت، و تغییرات در برخی از مواد قانون مجازات اسلامی، وضعیت مسیحیان ایران وخیم‌تر شود. در گزارش سالانه سازمان جهانی مسیحی «درهای باز» یا «اوپن دورز»، که روز چهارشنبه، ۲۸ دی ماه منتشر شد، جمهوری اسلامی ایران، هشتمین کشور «مسیحیت‌ستیز» در جهان معرفی شد.

گفتنی است ایران در سوم تیر ۱۳۵۴ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR) را امضا کرد. ماده هجدهم این میثاق از حق آزادی دین و عقیده، از جمله حق پذیرش دین یا باوری به انتخاب شخص، و نیز آزادی ابراز باور شخص به دین یا باور عقیدتی خود، حمایت می‌کند. این میثاق از حقوق اقلیت‌ها و اصل عدم تبعیض نیز حمایت کرده است. ایران این میثاق را بدون هیچ‌گونه قید و شرطی پذیرفته و امضا کرده است.

محبت نیوز

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.