حسام طوسی

Friday, August 8, 2014

انتقاد کارشناسان سازمان ملل از بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران

احمد شهید
احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر ملل متحد برای ایران، در بیانیه‌ای مشترک با پنج کارشناس حقوق بشر این سازمان، روز جمعه ۱۷ مرداد، در مورد موج تازه بازداشت روزنامه‌نگاران و احکام صادر شده علیه آنها در ایران هشدار داده است.
آقای شهید در این بیانیه گفته است «محاکمه افراد به خاطر بیان عقایدشان، کاملا غیر قابل قبول است».
به گفته این کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، طی دو ماه و نیم گذشته دست‌کم ۳۶ نفر؛ در این میان روزنامه‌نگار، کاربر و فعال اینترنتی، فیلم‌ساز و نویسنده، به دلیل کار روزنامه‌نگاری خود یا ابراز عقیده، در ایران بازداشت، احضار یا محکوم شده‌اند.
در این میان جیسون رضائیان، و یک عکاس، هر دو دارای تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی نیز هستند.
البته دولت ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و مرضیه افخم، سخنگوی وزرات خارجه، نیز ۱۵ مرداد ماه در این مورد گفته بود «ما تابعیت مضاعف نداریم این افراد ایرانی هستند اما آمریکایی‌ها موضوع این افراد را از بعد تابعیت مضاعف مطرح می‌کنند در حالی که ما این موضوع را از زوایه تابعیت ایرانی پیگیری کرده‌ایم».
آمریکا خواستار آزادی این افراد است.
خانم افخم خود گفته بود که از اتهام بازداشت‌شدگان به طور رسمی و مستند اطلاعاتی ندارد.
از دیگر کسانی که در این بیانیه به او اشاره شده، ارژنگ داوودی، زندانی سیاسی و «نویسنده‌ای» است که اخیرا برایش به جرم «محاربه»، در دادگاه بدوی حکم اعدام صادر شده است.
احمد شهید و کارشناسان سازمان ملل می‌گویند «افراد و روزنامه‌نگارانی که از حق خود برای آزادی بیان وعقیده استفاده می‌کنند باید حمایت شوند و نه اینکه مورد تعقیب قرار گیرند».
آنها می‌گویند محکومیت‌های سنگین صادر شده در پی دادگاه‌های ناعادلانه و بدون رویه قانونی، در مورد اتهام‌هایی که اعدام و زندان‌های بلندمدت را در بر نمی‌گیرند، نقض شدید قوانین بین‌المللی در مورد حقوق بشر است»، «با چنین احکام سنگینی نمی‌توان مدارا کرد و باید نقض شوند».
ایران هنوز واکنشی به گزارش تازه کارشناسان سازمان ملل نشان نداده است ولی در مواردی شبیه به این، آنها را رد کرده است.
منبع: رادیو فردا

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.