Hesam Attarzadeh

Monday, March 10, 2014

کاترین اشتون با نرگس محمدی و گوهر عشقی دیدار کرد


بی بی سی: کاترین اشتون اولین سفر خود به تهران را با دیدار با نرگس محمدی از فعالان حقوق زن و گوهر عشقی مادر ستار بهشتی یکی از زندانیان کشته شده در اوین آغاز کرد.

خانم اشتون در تهران به خبرنگار بی بی سی جهانی گفت ما از ابتدا در طرح موضعمان در خصوص حقوق بشر در ایران خیلی صریح بوده ایم.
خانم اشتون که ۵ فعال زن دیگر را نیز در ابتدای سفر خود به تهران ملاقات کرده است به خبرنگار بی بی سی گفت برای من به طور خاص خیلی مهم بود که هم زمان با روز جهانی زن از این زنان بشنوم از نظر آنها چطور می توان شرایط را تغییر داد.
خانم اشتون همچنین در بیانیه ای که در پایان سفر خود به تهران منتشر کرده به دیدار خود با فعالان زن در ایران اشاره کرده و گفته است: "کسی نباید تعجب کند که در سفر من تمرکز زیادی بر موضوع حقوق بشر بود، با فعالان زن درباره شرایط زنان در ایران گفتگو کردم؛ فعالیت‌هایی که از روزنامه‌نگاری تا کمک به پناهندگان افغان، بخش‌های مختلف جامعه مدنی را در بر می‌گیرد."
ستار بهشتی، کارگر ۲۳ ساله ای بود که به دلیل وبلاگ نویسی بازداشت شد و سپس در جریان بازداشت مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت و جان داد.
خانم اشتون پیشتر نیز درباره وضعیت نرگس محمدی موضع گیری کرده بود.
در مهرماه ۱۳۹۰ هنگامی که نرگس محمدی ، نایب‌رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، به ۱۱ سال زندان محکوم شد کاترین اشتون با صدور بیانیه‌ای ابراز نگرانی کرد و گفت "با توجه به وضعیت سلامتی خانم محمدی او در زندان به امکانات پزشکی لازم دسترسی نخواهد داشت. و حکم زندان علیه نرگس محمدی را نشانه دیگری از تعقیب غیرعادلانه کسانی دانست که شجاعانه و با قاطعیت برای دفاع از حقوق بشر در ایران برخاسته‌اند."
حکم زندان خانم محمدی بعدها در دادگاه تجدید نظر به شش سال کاهش یافت و سرانجام حدود دو سال پیش به دلیل بیماری جدی با قرار وثیقه اجازه مرخصی و درمان خارج از زندان دریافت کرد.

ضبط کتاب مقدس کشیش بهنام ایرانی در زندان ندامتگاه


حفاظت زندان ندامتگاه مرکزی کرج کتاب مقدس (کتاب آسمانی مسیحیان) کشیش بهنام ایرانی در این زندان را ضبط نمود.
 روز چهارشنبه ۱۴ اسفند ماه مسئولین حفاظت زندان ندامتگاه مرکزی کرج وسایل شخصی کشیش بهنام ایرانی زندانی عقیدتی این زندان را بازرسی کرده و چند کتب مذهبی از جمله کتاب مقدس (کتاب آسمانی مسیحیان) را ضبط کرده و با خود بردند.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: “سیدپرویز رضوانیانی معاون حفاظت اطلاعات زندان ندامتگاه به همراه چهار سرباز و یک پاسیار وسایل بهنام ایرانی و هم اتاقی‌هایش را بازرسی کرده و تنها اقدام به ضبط چند کتاب مذهبی بهنام ایرانی و از جمله کتاب مقدس وی نمودند. برخی از کتبی که ضبط شده کتب کتابخانه زندان بوده و خود زندان آنها را در اختیار زندانیان قرار داده است. مسئولین به آقای بهنام ایرانی قول داده بودند که کتاب مقدسش را تا روز دوشنبه (امروز) به وی بر میگردانند که خلف وعده کردند.”
گفتنی است طبق قوانین جهانی زندانیان از هر دینی که باشند حق دارند از کتب مذهبی خود در زندان استفاده نمایند.
بهنام ایرانی در سال ۱۳۸۵ بخاطر فعالیت‌های کلیسایی‌اش به اتهام برگزاری مراسم دعا و پرستش در خانه و بشارت دادن افراد دستگیر و چندین ماه را در بازداشت به سر برد تا اینکه به قید وثیقه از زندان آزاد شد.
در ۴ اسفند ماه ۱۳۸۶، شعبه ۳۰ دادگاه تجدید نظر تهران، وی را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس تعلیقی محکوم نمود.
مأمورین امنیتی پس از آن در ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ به منزل ایشان در کرج هجوم برده و با بدرفتاری و ضرب و شتم وی را بازداشت نمودند.
اینبار در دادگاه بهنام ایرانی را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال حبس تعزیری محکوم نمودند و به همین دلیل ۵ سال حبس تعلیقی قبلی وی نیز به مورد اجرا در آمد.

بازرسی و تفتیش منزل برخی شهروندان در سلماس


طی ماه گذشته مسئولان امنیتی اقدام به بازرسی منازل برخی از شهروندان که عموما کرد هستند در شهر سلماس نموده‌اند.
 نیروهای انتظامی، امنیتی و سپاه پاسداران ایران در سطح شهرستان سلماس و حومه اقدام بازرسی و تفتیش منازل شهروندان کُرد کرده و با این بهانه به آزار و اذیت شهروندان و توقیف خودروهای ایشان‌ می‌پردازند که موجب نارضایتی و ناراحتی‌ اهالی منطقه شده است.
گفتنی است که نیروهای انتظامی، امنیتی و سپاه پاسداران ایران در این شهرستان و روستاهای منتهی به این شهرستان به اتهامات واهی و ساختگی روزانه با یورش و بازرسی و تفتیش منزل چندین شهروند را مورد بازجویی وتهدید قرارمیدهند وهم‌چنین چندین ساعت وسایل نقلیه عمومی ایشان را نیز متوقف و ازشهروندان بازدید بدنی و درخواست مدرک شناسایی به عمل می آورند.
یک منبع محلی به گزارشگر هرانا گفت: “تمامی این اقدامات نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران در این شهرستان بدون حکم قضایی و قانونی صورت میگیرد.

Saturday, March 8, 2014

بازداشت هشت تن از نوکیشان مسیحی در شوش


یکی از خادمین جمعیت موسوم به  ”کلیسای ایران” به همراه ۷ نفر از مسیحیان فارسی زبان  در کنار یک رودخانه نزدیک شهر شوش بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بعد از ظهر چهارشنبه ساعت ۱۴:۳۰ به وقت محلی هشت تن از نوکیشان مسیحی و از اعضای “کلیسای ایران” که برای پیک نیک به کنار رودخانه‌ای در نزدیکی شهر شوش رفته بودند توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به ستاد خبری وزارت اطلاعات در شهر شوش منتقل شدند.
این ۸ نفر امین خاکی (از خادمین کلیسای ایران)، حسین بارون‌زاده (دانیل)، رحمان بهمنی (ضیاء)، حسین اعتمادی فر (یوناتان)، محمد بهرامی، سلیمه رحیمی (مرتا)، فاطمه باقری و امینه معلا نام داشتند.
این افراد تا ساعت ۲۱:۰۰ شب با چشم بند مورد بازجویی قرار می‌گیرند و در ‌‌‌نهایت با اخذ تعهد که از شهر خارج نشوند ۵ تن از ایشان به نام‌های حسین اعتمادی فر، محمد بهرامی، سلیمه رحیمی، فاطمه باقری و امینه معلا آزاد می‌شوند.
در ‌‌نهایت برای امین خاکی، حسین بارون‌زاده، رحمان بهمنی حکم بازداشت صادر شده و همچنان در بازداشت بسر می‌برند.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «ساعت دو و نیم سه ماشین سواری و یک مینی بوس به کنار رودخانه آمد و این ۸ نفر را که در پیک نیک بسر می‌بردند بعضا با ضرب و شتم بازداشت کردند. اول حکم بازداشت نشان ندادند و وقتی یک از مسیحیان اعتراض کرد حکمی به ایشان نشان دادند که در آن فقط اسامی امین خاکی و حسین بارون‌زاده نوشته شده بود و علت بازداشت را هم در حکم ترویج مسیحیت ذکر کرده بودند.»
وی در ادامه گفت: «مسئولین تمام مدارک شناسایی، تلفن‌های همراه و ماشینهای این ۸ نفر را ضبط کرده‌اند و هنوز تحویل نداده‌اند. هم‌چنین به محمد بهرامی دستور دادند که خود را به ستاد خبری شهر اهواز معرفی کند.»
وی در پایان گفت: «خانواده‌های امین خاکی، حسین بارون‌زاده و رحمان بهمنی که برای پیگیری وضعیت ایشان به ستاد خبری مراجعه کرده‌اند مورد تهدید قرار گرفتند که دیگر مراجعه نکنید تا خودمان خبرتان کنیم و از سرنوشت این سه تن هیچ اطلاعی در دست نیست.»

احضار مهدیه فراهانی به دادسرای اوین


 – مهدیه فراهانی یکی از فعالان حقوق زنان به دادسرای مقدسی  مستقر در زندان اوین احضار شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهدیه فراهانی از فعالان حقوق زنان طی احضاریه‌ای که تصویر آن در زیر می‌آید به شعبه دوم دادسرای موسوم به “شهید مقدس” (اوین) احضار شد.
وی پیش‌تر دوبار احضار و و در خصوص اتهامات تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروه‌هی اپوزسیون و فمنیستی دادگاهی شده بود.
طی احضاریه‌ای که روز پنج‌شنبه بدست مهدیه فراهانی رسیده است نوشته شده: “مقرر است شما به عنوان متهم به اتهامی که سابقا کیفرخواست صادر شده و از دادگاه عودت گردیده است همچنین به اتهام جدید مشابه آن جهت اخذ توضیح در این شعبه حاضر شوید.”
در بهمن ماه سال ۹۱ مهدیه فراهانی برای اولین بار به دادسرای شهید مقدس اوین احضار شد و ماموران با حضور در منزل وی و تفتیش وسایلش احضاریه‌ای کتبی به فراهانی تحویل دادند و مقداری از وسایل شخصی وی و خانواده‌اش را ضبط کرده و به همراه خود بردند. مهدیه فراهانی بعد از این احضاریه کتبی با حضور در دادسرا مورد بازجویی و بعضا تهدید ماموران قرار گرفت.
این فعال حوزه زنان بعد از اینکه در کنکور کار‌شناسی ارشد پذیرفته شد در تاریخ ۱۴ شهریور ماه طی تماس تلفنی به سازمان سنجش جهت گزینش در دانشگاه احضار شد که پس از حضور در این سازمان توسط بازجوهای قبلی بار دیگر مورد بازجویی قرار گرفت.
مهدیه فراهانی در ۱۷مهرماه سال جاری براساس احضاریه قبلی و با شکایت وزارت اطلاعات به دادسرای شهید مقدس اوین رفت و تفهیم اتهام شد.
1798879_490114237761405_1008580797_n

برگزاری مراسم هشت مارس در تهران


 - جمعی از فعالان زن به مناست روز جهانی زن در تهران گردهم آمدند.
به گزارش سایت “مدرسه‌ فمینیستی”، زنان برابری خواه در خیابان هدایت تهران گردهم آمدند تا با برگزاری مراسمی به مناسبت هشتم مارس، علیه نابرابری و تبعیض بر زنان، اعتراض کنند.
این مراسم که توسط «کانون شهروندی زنان» و «مؤسسه اسلامی زنان» در روز پنجشنبه پانزدهم اسفند ۱۳۹۲ ترتبب داده شده بود، در دو بخشِ بخش سخنرانی و بخش تجلیل از خانواده های زندانیان سیاسی و عقیدتی به اجرا درآمد.
بدین ترتیب، مراسم پاسداشت روز جهانی زن، به مراسم تجلیل از مقاومت این خانواده ها پیوند خورد و روز خاطره انگیزی را رقم زد. تصاویری از این مراسم را که به همت بهار مفخم تهیه شده، به همراه بخش هایی از سخنرانی هایی که در این مراسم ایراد شد در زیر می بینید:
1
 روز جهانی زن مبارک: مراسم هشتم مارس، روز جهانی زن در بعدازظهر روز پانزدهم اسفند یکهزار و سیصد و نود و دو خورشیدی، با پخش سرود جنبش زنان و همراهی دسته جمعی حاضران، آغاز شد و بدین ترتیب نوای «ای زن، ای حضور زندگی / به سر رسید زمان بندگی» در سالن، طنین افکند.«نرگس محمدی»: رفع موانع بر سر شکل گیری و فعالیت نهادها و تشکل های مدنی یکی از خواسته های عاجل امروز ما زنان است- «نرگس محمدی» فعال حقوق بشر و زنان و از اعضای «کانون شهروندی زنان» سخنرانی خود را با تبریک روز جهانی زن به همه زنان ایران آغاز کرد و پس از برشمردن فعالیت های کانون شهروندی در چند ماهه اخیر در رابطه با «اصلاحیه بر منشور حقوق شهروندی» و برگزاری نشست حول آن و نیز «گردهمایی در اعتراض به آلودگی هوا» به عنوان یکی از حقوق اولیه شهروندان ایرانی، افزود که: «متاسفانه به رغم خواسته های به حق زنان، ما همچنان با گسترش تبعیض ها علیه زنان مواجه هستیم، از جمله طرح جمعیت و تعالی خانواده که امروز در مجلس مطرح است» وی سپس با تاکید بر نقش نهادها و تشکل های مدنی زنان در دستیابی به حقوق برابر برای زنان گفت: «امروز عاجل ترین خواسته زنان، رفع موانع در برابر شکل گیری و فعالیت تشکل ها و نهادهای مدنی زنان است، چرا که تا وقتی جامعه مدنی زنان قوی نشود طبعاَ نمی توانند امیدی به دستیابی حقوق برابر خود داشته باشند»
2
«شهلا لاهیجی»: متاسفانه تاکنون هیچ تغییری در وزارت ارشاد روی نداده و ما همچنان درگیر ممیزی شدید علیه کتاب های زنان هستیم
- «شهلا لاهیجی»، ناشر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان و از پژوهشگران پیشکسوت حوزه مطالعات زنان که به تازگی جلد دوم کتاب پژوهشی «شناخت هویت زن ایرانی» را به اتمام رسانده است در مراسم روز جهانی زن، موانعی را که بر سر راه انتشار کتاب های مربوط به زنان است برشمرد و با نام بردن از برخی از کتاب های مربوط به حوزه زنان که مجوز انتشار نگرفته اند، گفت که متاسفانه بسیاری از مواردی که با نام سانسور اعمال می شود، مغایر قانون اساسی است. وی در انتهای سخنانش خاطر نشام کرد که: «امیدواریم آقای روحانی قدر رأی هایی را که زنان به ایشان داده اند بداند و امیدوارم در آخر هشت سال، آقای روحانی مانند آقای خاتمی نیایند بگویند که ما تدارکچی بودیم و نگذاشتند کار کنیم! چون به نظرم این، اهانت به ۱۹ میلیون رأیی که در عین ناامیدی و نه با عشق، به ایشان داده شده، است.»
3
«گیتی پورفاضل»: ما با قوانین تبعیض آمیزی علیه زنان روبرو هستیم که برای زنان ایرانی بسیار غیرانسانی و بازدارنده است.
- «گیتی پورفاضل»، وکیل باسابقه دادگستری در مراسم روز جهانی زن گفت: زنان ایرانی همواره و حتا پیش از مشروطه هم تلاش کرده اند تا حقوق انسانی خودشان را به دست بیاورند ولی متاسفانه با موانع بسیاری روبرو بوده اند. متاسفانه ما با قوانینی تبعیض آمیزی علیه زنان روبرو هستیم که برای زنان ایرانی بسیار غیرانسانی است. این ولیل دادگستری سپس افزود: قوانین بسیاری در طول این سالها به تصویب رسیده که مغایر قانون اساسی بوده است ولی متاسفانه شورای نگهبان به برخی از این مصوبات خلاف قانون اساسی ایرادی نگرفته است ولی در اکثریت مواقع در مقابل برخی از مصوبات مجلس که اندکی مسائل و حقوق زنان در نظر گرفته شده، به سرعت ایراد گرفته اند که چرا در این مصوبه، خلاف شرع اتفاق افتاده و از این رو جلوی تصویب نهایی آن گرفته شده است. وی سپس گفت: این قوانینی که در رابطه با زنان وجود دارد، قوانینی مبتنی بر روابط قبیله ای است و نه مبتنی بر قوانین مدنی، از این رو این قوانین باید با توجه به استانداردها و حقوق بشر جهانی، تغییر کند.
4
 «شهلا اعزازی»: یکی از ویژگی های «حقوق شهروندی» آن است که افراد یا مشخصا زنان اگر می خواهند شهروند باشند باید بتوانند فعالانه در جهت بهبود شرایط مملکت شان مشارکت داشته باشند.
- «شهلا اعزازی»، جامعه شناس و رییس گروه مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی، در این مراسم به «منشور حقوق شهروندی» که در چندین ماه گذشته در میان فعالان جنبش زنان مطرح بوده و انتقاداتی که در رابطه با نادیده گرفتن حقوق زنان در این منشور وجود دارد پرداخت و گفت: «منشور حقوق شهروندی را بدون در نظر گرفتن ساختار قدرتی که در جامعه وجود دارد و سبب می شود گروه هایی از جمله زنان را به حاشیه براند، نمی توان مورد بررسی قرار داد». وی پس از برشمردن ویژگی های شهروندی و طرح نقدهایی با توجه به این ویژگی ها بر منشور حقوق شهروندی که دولت جدید اخیراَ به نگارش درآورده، گفت: «من در انتهای بحث ام می خواهم دو ویژگی شهروندی را مطرح کنم که به نظر من خیلی مهم و حیاتی هستند که این دو عبارتند از: اولی اخلاق مشارکت است و دومی این که شهروندی، موقعیتی منفعلانه نیست. این دو ویژگی بسیار مهم هستند، هر چند که اینها هم تحت تأثیر ساختار نظام و قدرت قرار می گیرند» شهلا اعزازی در ادامه گفت: «شهروند یک کنشگر دارای عاملیت است و یکی از مسئولیت های شهروندان این است که در سازمان ها و نهادهای مختلف مدنی از انجمن اولیا و مربیان گرفته تا سازمان های صنفی و تشکل های غیردولتی خودشان را سازمان بدهند. در واقع یک فرد اگر می خواهد شهروند باشد باید بتواند فعالانه در جهت بهبود و پیشرفت وضعیت مملکت اش مشارکت داشته باشد و در این امور فعالانه از طریق تشکل ها و نهادهای مختلف دخالت کند. مانند همین اتفاقی که امروز اینجا افتاده است.»
5
«زهره تنکابنی»: من عمیقا معتقدم که جنبش برابری خواهی زنان را امروز نمی توانند سرکوب کنند چون این جنبش در بطن جامعه و در میان مردم وجود دارد.

گزارش کذب خبرگزاری سپاه پاسداران برعلیه نوکیشان مسیحی ایرانی مقیم نروژ

.
جمعی از نوکیشان مسیحی ایرانی مقیم نروژ نسبت به دروغ‌پردازی‌های خبرگزاری سپاه پاسداران و همینطور اظهارات غیر واقعی یکی از نمایندگان تندروی مجلس شورای اسلامی ضمن واکنش به این جریان بار دیگر دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس گزارش « محبت نیوز» ، روز یکشنبه 9 فوریه 2014 (24 بهمن 92) جمعی از نوکیشان مسیحی و پناهجویان ایرانی مقیم نروژ در حمایت از نوکیشان و زندانیان مسیحی در ایران در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر اسلو دست به تجمع اعتراضی زده و خواستار آزادی زندانیان مسیحی در بند شدند.
پس از انتشار این گزارش (در تاریخ 28 بهمن) خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران در واکنش به این تجمع اعتراضی، آن را استفاده ابزاری صهیونیست‌ها از دانشجویان ایرانی مسیحی نروژ و در راستای تلاش اسرائیل برای ایران‌هراسی و شیعه هراسی در دنیا دانست.
فارس به نقل از یک دانشجو مدعی شد که صهیونیست‌ها با تحریک تعدادی از دانشجویان مسیحی از آنها خواسته‌اند در مقابل سفارت ایران در نروژ واقع در شهر اسلو، تجمعی برپا کنند و با وعده های پوچ و توخالی به این افراد آنها را وارد پروژه ایران هراسی خود کرده‌اند.
این دانشجو که به گفته فارس یک ایرانی ساکن نروژ است گفته غالب فضای دانشگاه های نروژ همراه با ایران است و نسبت به این موضوع آگاهی کامل دارند؛ اما این تعداد اندک دانشجویان با هدف شیعه هراسی و ایران هراسی و همچنین با انگیزه های مادی دست به این کار می زنند.
- تجمع دوباره ایرانیان مسیحی
به دنبال آن جمعی از مسیحیان نروژ نسبت به دروغ‌پردازی‌های این خبرگزاری و همینطور اظهارات غیر واقعی بیژن نوباوه، از نمایندگان تندروی مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه 23 فوریه دست به اعتراض زدند.
سهیلا بختیاری، مسئول برگزاری این گردهمایی در بیان اهداف این حرکت اعتراضی گفت: «جمهوری اسلامی ایران بار دیگر سعی در سرپوش گذاشتن اخبار و کتمان حقیقت کر، ,ولی به لطف خداوندمان عیسی مسیح ما ایمانداران یکبار دیگر اینجا در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران جمع شدیم که به سردمداران رژیم بگوییم "ما صهیونیسم نیستیم، ما مسیحیان ایمانداری هستیم" که خواهان آزادی نوکیشان و ایمانداران مسیحی هستیم که در بند و سیاه چالهای جمهوری اسلامی به نا حق و غیر منصفانه محکوم شده‌اند و اعلام می کنیم که نمی گذاریم این اخبار کذب و تهمت بی اساس مانع از انجام فعالیت ها و اهداف ما بشود و ما نیز خواستار توقف آزار و شکنجه همه اقلیت های مذهبی هستیم و ما خودمان را موظف می دانیم که در اعتراضات پی در پی و گسترده پیام خودمان را به آنها برسانیم.»
در این گردهمایی جمعی از ایمانداران شعارهای از قبیل «ما صهیونیسم نیستیم، ما مسیحی هستیم»، «عسیی مسیح شعار ماست، روح القدوس حافظ ماست» و «روح خدا بر من است، دشمنم اهریمن است» حمایت خود از مسیحیان دربند ایران را اعلام کردند.
محمد حیدری، ناظر گردهمایی هدف خود ازبرگزاری این گردهمایی تاسف عمیق از بازتاب اخبار کذب سایت های وابسته به ایران دانست واعلام کرد که این تجمع در جهت آگاه کردن اقشار مختلف نسبت به فشار های موجود بر مسیحیان و غیر مسیحیان ایران است.
«پیتر داهلن» شبان یکی از کلیساهای نروژ نیز که در این گردهمایی حضور داشت، گفت: «هدف ما از این گردهمایی دفاع از هویت مسیحی ایرانیان است و اعلام کنیم که ما تا پای جان برای دفاع از کسانی که به جرم مسیحی بودن اعدام و مورد ظلم و شکنجه قرار می گیرند هستیم و همچنین صدایی باشیم برای زندانیان سیاسی، عقیدتی و مذهبی.»
رضا کاوری یکی دیگر از شرکت کنندگان در گردهمایی عنوان کرد: «رژیم جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ابزار تبلیغاتی و تریبون روحانیون افراطی همواره در تلاش است که این امر را به جامعه تزریق کند که نوکیشان مسیحی در ارتباط با صهیونیستها هستند تا بتواند وجه مسیحیان به ویژه فارسی زبانان را در میان هموطنانمان در ایران خدشه دار نماید.»
علی یاشار از حاضرین این گردهمایی نیز گفت: «حرف های ناپسند رسانه های وابسته به رژیم جمهوری اسلامی ایران در مورد ما مسیحیان و رجز خوانی دائم با صدای بلند تندروها و حرف های دو پهلوی حکمرانان جمهوری اسلامی نه تنها ما را ساکت نخواهد کرد بلکه به دنیا و دنیویان صدای خود را همچون نور پخش خواهیم کرد ,چون ما مسیحیان نور حیات هستیم و دنیا از نور حیات مسیح درخشان خواهد شد.» در این گردهمایی مردان و زنان و کودکان نروژی حاضر برای آزادی ایران و ایرانی دعا کردند.
- دروغ‌پردازی‌های مجلس ایران
اما این پایان کار نبود و به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس ایران فاز جدیدی از حملات رسانه‌ای و دروغ‌پردازی‌های تبلیغاتی را آغاز کردند. «یوناتن بت‌کلیا» نماینده  (دائمی !) آشوریان در مجلس شورای اسلامی که  همکاری تنگاتنگی به ویژه در سالهای اخیر با وزارت اطلاعات داشته و از عاملین پشت پرده بستن کلیساهای فارسی زبان توسط مقامات امنیتی است،  مدعی شده که «مسیحیان آشوری در ایران با آزادی و آسایش کامل در کنار برادران مسلمان خود زندگی می‌کنند و ضمن آزادی در انجام مراسم مذهبی خود در انجام فعالیت‌های فرهنگی خود نیز آزاد بوده و بودجه کنگره‌های فرهنگی توسط دولت جمهوری اسلامی ایران تأمین می‌شود.»
وی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد که «اقلیت‌های دینی در ایران دارای 5 نماینده در مجلس شورای اسلامی هستند و این در حالیست که جمعیت اقلیت‌های دینی (پیروان مختلف) در مجموع کمتر حد نصابی‌ است که برای داشتن یک نماینده در مجلس در قوانین کشور در نظر گرفته شده است.»
این درحالیست که بنا به گزارش سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری ایران در رده بدترین کشورها از نظر عدم رعایت حقوق اقلیت‌های دینی است.

ادامه فشار بر خانواده‌ فعالان رسانه‌ای خارج از کشور

.
با گذشت بیش از نه ماه از روی کار آمدن دولت اعتدال هنوز هم فشار بر خانواده فعالان سیاسی و عقیدتی ادامه دارد.
به گزارش «محبت نیوز» ، روز یکشنبه 11 اسفند ماه، اسدالله چراغی پدر محمد چراغی مستند ساز و کارمند صدای سیمای جمهوری اسلامی که هم اکنون در خارج از کشور بسر می‌برد هنگامی که برای دیدن فرزند خود عازم ترکیه بود در فرودگاه امام خمینی مورد تهدید و ارعاب قرار گرفت و گذرنامه اش ضبط شد.
به نقل از جرس، ماموران فرودگاه دلیل ضبط پاسپورت را ممنوع الخروجی وی بنا به حکم شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی پیر عباسی عنوان کردند.
گفتنی است علاوه بر پاسپورت پدر خانواده، پاسپورت برادر و مادر محمد چراغی نیزتوقیف شده است و آنان نیز ممنوع الخروج شدند.
همچنین 12 اسنفد ماه ماموران امنیتی با یورش به محل کار احمد چراغی، برادر محمد چراغی، بعد از تفتیش محل وسایلی را که متعلق به محمد چراغی بود ضبط کرده و همراه خود بردند.

ممنوعیت برگزاری مراسم « نوروز » در شهر یزد

.
با تصویب شورای اسلامی شهر یزد از بیست و سوم اسفند تا پانزدهم فروردین برگزاری هرگونه جشن و کنسرت موسیقی به دلیل ایام فاطمیه در اماکن متعلق به شهرداری یزد ممنوع شد.
 به گزارش « محبت نیوز» خبرگزاری ایرنا به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر یزد خبر داد، این امر به مناسبت ایام فاطمیه و همزمانی این ایام با روزهای آغازین سال جدید در پنجاهمین نشست علنی شورا، صورت گرفت .

این اماکن شامل پارکها ، میادین ، سالن های آمفی تئاتر و سالن های ورزشی است .

کمپین یک میلیون امضا: تغییر برای برابری در ایران

کمپین یک میلیون امضا: تغییر برای برابری در ایران
بینش و انگیزه
مشارکت زنان ایرانی در جنبش‌های سیاسی اجتماعی تاریخ طولانی دارد که به قرن‌ها پیش بر می‌‌گردد. مبارزه زنان به همراه مردان علیه دیکتاتوری و مداخله خارجیان طی‌نهضت تنباکو (۱۲۶۸خورشیدی- ۱۳۰۷ قمری) نشان گر حضور زنان در صحنه اجتماعی سیاسی می‌‌باشد.  طی‌انقلاب مشروطه (۱۳۲۴ قمری) نیز جنبش زنان به طور سازمان دهی‌شده‌ای به مبارزات خویش ادامه داد که بالا رفتن آگاهی‌سیاسی و سواد میان زنان از طریق تأسیس مدارس، انجمن‌ها و نشریات زنان از جمله دستاورد‌های جنبش زنان در آن زمان بود.
پس از آن که رژیم پهلوی در سال ۱۳۰۴ خورشیدی به قدرت رسید، تلاش زیادی برای مدرنیزه کردن ایران نمود که از جمله مهم ترین این تلاش‌ها ایجاد نظام آموزشی نوین، افزایش سطح سواد و مشارکت زنان در عرصه عمومی ‌بود. در دوران پهلوی حقوق زنان در زمینه‌های مختلف از مشارکت سیاسی تا حقوق خانواده گسترش یافت. در سال ۱۳۴۱ حق رای به زنان اعطا گردید. در سال ۱۳۴۶ نیز با تصویب قانون حمایت خانواده، تحول بزرگی‌ در قانون خانواده به وقوع پیوست که در منطقه خاور میانه بی‌سابقه بود و طی‌اصلاحات سال ۱۳۵۴ نیز حقوق زنان در خانواده بار دیگر ارتقا یافت. در اموری چون طلاق، حضانت کودکان، تعدد زوجات که تا پیش از این مردان اختیار مطلق داشتند، دادگاه‌ها صلاحیت پیدا کرده و اختیار مردان محدود گردید. همچنین سن ازدواج دختران از ۹ سالگی به ۱۸  وسن ازدواج پسران از ۱۵سالگی  به ۲۰ سال افزایش یافت. [1] علاوه بر حضور در صحنه اجتماعی، زنان مشارکت سیاسی بالایی ‌نیز در حکومت داشتند به طوری که زنان توانستند ۲۴ صندلی ‌در پارلمان را از آن خود کنند و در پست‌های دیگر حکومتی به عنوان شهردار، سفیر، معاون وزیر و اعضای شورای شهر… ایفای نقش نمایند. [2]
اما پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تمامی این دستاوردها یک شبه از دست رفت و وضعیت حقوقی زنان دچار پس رفت شد. بسیاری از مواد قانون حمایت خانواده در عمل ملغی گردید، حجاب اجباری شد و تفکیک جنسیتی در بسیاری از مراکز عمومی‌اعمال گردید به طوری که طی‌۴ سال پس از انقلاب تفکیک جنسیتی در مدارس ابتدایی ‌و راهنمایی‌نیز اعمال گردید.  همچنین حجاب اجباری به صورت قانون درآمد به طوری که تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، مجازات حبس و جزای نقدی را برای بی‌حجابی پیش بینی ‌کرد. به علاوه طبق قانون مجازات اسلامی، دیه زنان نصف مردان گردید. [3] در ارتباط با تصویب چنین قوانینی‌شیرین عبادی اعتقاد دارد این  قوانین ما را به ۱۴۰۰ سال پیش برگرداند، زمانی‌که سنگسار زنان برای زنا و قطع عضو برای سرقت مجازات های مناسبی به حساب می‌‌آمدند. [4]
طی‌سال‌های اول پس از انقلاب، زنان آزادی خواه تظاهرات‌هایی‌را علیه حجاب اجباری، تفکیک جنسیتی برگزار نمودند و همیشه قوانین تبعیض آمیز را مورد نقد قرار می‌‌دادند. اما در این دوران به دلیل سرکوب شدید حکومتی جنبش زنان فاقد نظم سازمان دهی‌شده بود [5]. بسیاری از زنان علی‌رغم میل باطنی خود مجبور به سکوت گشته و گروه‌های چپ نیز زنان را به عقب نشینی از خواسته‌های خود برای رسیدن به اهداف بزرگ تر فرا می‌‌خواندند.در نتیجه بسیاری از زنان تحصیل کرده به انزوا کشیده شده بودند تا این که در سال ۱۳۸۵ با آغاز کمپین یک میلیون امضا، حرکت زنان برای اولین بار به صورت منسجم درآمد. ۳ سال قبل از شروع کمپین، تلاش زنان در سطح بین المللی مطرح شد. پس از آن که در سال ۱۳۸۲ جایزه صلح نوبل به شیرین عبادی تعلق گرفت، فمینیست‌های ایرانی یک سری جلساتی را در خصوص حقوق زنان برگزار کردند که در نهایت منجر به برگزاری تظاهراتی مقابل دانشگاه تهران در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۸۴ گردید. این تظاهرات توانست بیش از ۶۰۰ فعال از زن و مرد را دور یکدیگر جمع‌ کند. یک سال بعد در چنین تاریخی تظاهرات دیگری در میدان هفت تیر تهران برگزار گردید که توانست حمایت بسیاری از فعالان حقوق بشر داخل و خارج از جمله عفو بین الملل را به خود جلب کند. تظاهر کنندگان “خواستاراصلاح قوانین به خصوص قوانین تبعیض آمیز خانواده بودند.” [6] در این حرکت، فعالان جنبش زنان دست به ابتکار زده و جزوه “تاثیر قوانین بر زندگی‌زنان” را در تهران پخش کردند. [7] علی‌رغم  مسالمت آمیز بودن تظاهرات، نیروهای امنیتی با باتوم و گاز اشک آور به شرکت کنندگان حمله کرده و ۷۰ نفر را دستگیر کردند. [8] در خصوص این تظاهرات، یکی‌از مؤسسان کمپین چنین می‌‌گوید: “ما اصلا تصورش را نمی‌‌کردیم که با چنین مقاومتی رو به رو شویم … خواسته‌های ما کاملا ابتدایی‌بود.” [9]
دو ماه بعد یعنی در تاریخ ۵ شهریور ۱۳۸۵ ، ۵۴نفر از فعالان جنبش زنان پشت درهای بسته مؤسسهٔ خیریه رعد، کمپین یک میلیون امضا را آغاز نمودند.[10]در واقع کمپین آغاز حرکتی ‌منسجم بود در اعتراض به قوانین تبعیض آمیز علیه زنان از طریق آموزش و بالا بردن آگاهی‌عمومی‌نسبت به وضعیت حقوقی زنان، جمع آوری امضا و فشار بر قانون گذران برای تغییر این قوانین.

مجید توکلی برنده جایزه حقوق بشری "رها"

majid_tavakoli.jpg
مجيد توکلى، فعال دانشجويى دانشگاه اميرکبير، که دوران محکوميت هشت سال و شش ماه حبس خود را در زندانى رجايى شهر مى گذراند، به عنوان يکى از شش برنده از دوره اول جوايز حقوق بشرى رها، معرفى شد.

شش برنده جايزه، توسط هيات داوران ويژه اى متشکل از شيرين عبادى، برنده جايزه نوبل و وکيل مدافع حقوق بشر به عنوان رييس هيئت ژورى، آرون رودز از بنيانگذاران و محقق اصلى پروژه حقوق آزادى و مدير اجرايى سابق فدراسيون بين المللى هلسينکى براى حقوق بشر و کارولينا يانوزفسکى، وکيل حقوق بشر و عضو هيئت مديره سودويند، انتخاب شدند.

مجيد توکلى، فعال دانشجويى٬ در سال ١٣٨٣ در رشته مهندسى کشتى (موتور) وارد دانشگاه صنعتى اميرکبير شد.

وى که به دليل فعاليت مبارزاتى در دانشگاه و بازداشت‌هاى متعدد، به شرف جنبش دانشجويى معروف شده است، اولين بار در ارديبهشت سال ٨۶، در ماجراى جعل نشريات دانشجويى دانشگاه صنعتى اميرکبير، بيش از ١۵ ماه را در زندان گذراند.

او هم چنين در بهمن ماه سال ٨٧، در مراسم سالگرد درگذشت مهندس بازرگان، در مقابل حسينيه ارشاد مجددا بازداشت شد و ١١۵ روز را در سلول انفرادى گذراند.

اما سخنرانى مجيد توکلى در دانشگاه پلي‌تکنيک در تجمع روز دانشجوى سال ٨٨ در ايران که وى در آن على خامنه‌اى، رهبر جمهورى اسلامى ايران را "ديکتاتور" خوانده و از سياست‌هاى وى انتقاد کرده بود، منجر به صدور محکوميت سنگين هشت سال حبس تعزيرى، پنج سال محروميت از فعاليت سياسى و پنج سال ممنوعيت از خروج از کشور براى وى شد.

اين تجمع و سخنرانى در ادامه اعتراضات مردمى به انتخابات آن سال انجام ميشد و از حساسيت زيادى نزد مسئولان امنيتى برخوردار بود.


روز جهانی زن گرامی باد



 8 مارس، روز جهانی زنبر تمامی زنان و دختران تبریک باد.
با ارزوی شاهد نبودن هیچ خشونت و تبعیض بر علیه شما عزیزان
حسام عطارزاده

Friday, March 7, 2014

نامه سرگشاده محمد ملکی: خمینی فریبمان داد

محمد ملکی: شعار مرگ بر این و آن دادن بس است!
محمد ملکی، نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب، در نامه ای سرگشاده، سیاست های جمهوری اسلامی را جزء به جزء، و موبه مو، به نقدی صریح و بی پروا کشیده است.

محمد ملکی، ۸۰ ساله، و از مدافعان فعال آزادی های مدنی، در این نامه بیسابقه، پس از پرداختن به رویدادهایی که در ایران به انقلاب و قدرت یافتن آیت الله خمینی انجامید، می نویسد:  
 
«گذشته از شعار اصلی انقلاب که استقلال، «آزادی، جمهوری اسلامی» بود، متأسفانه بقیۀ شعارها بوی «مرگ» می داد. از جمله «مرگ بر شاه، مرگ بر شاه، مرگ برشاه»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر امپریالیسم» و انواع و اقسام طلب مرگها.»

«کلمه «مرگ» در ذهنمان جا گرفت و تا امروز که ۳۵ سال از تغییر نظام شاهی به نظام شیخی می گذرد، این کلمۀ منحوس هنوز گریبان ما را رها نکرده است. مگر آن روزها فریاد نمی کردیم «تا شاه کفن نشود، این وطن، وطن نشود؟» ولی دیدیم شاه کفن شد ولی وطن، وطن نشد.»

دکتر ملکی سپس پرسیده است:
«مگر در کشوری که نهال خشونت با خون آبیاری شد و رشد کرد جز «مرگ» ثمر دیگری می توان از آن انتظار داشت؟ ۳۵ سال شعار «مرگ بر...» سردادیم و کمتر از «زنده باد» بهره گرفتیم.»

*«خدعه خمینی و زخم التیام نیافته»

نخستین رئیس دانشگاه تهران در دوران پس از انقلاب، از ایرانیان خواسته است که برای جلوگیری از تکرار آن چه «دوران خون و خشونت» می خواند، خرد پیشه کنند، و از «عقل» بهره گیرند. بنوشته او:
«آقای خمینی با کوله باری از حرفهای قشنگ که خواسته مردم در شعارهای اصلی شان بود، به ایران آمد، و ملتی را با وعده های خود فریب داد یا بقول خودش «خدعه» کرد و پایه های دروغ و نیرنگ را استوار ساخت. باید عاقلانه اندیشید که چرا چنین شد و ما به این وضع گرفتار شدیم؟»

دکتر ملکی به همین پرسش بسنده نکرده، باز می پرسد:

«چرا وقتی آقای خمینی در پاریس زیر درخت سیب با آن منیّت و غرور می نشست و آن شعارهای توخالی را که هرگز به آنها اعتقاد نداشت، می داد، ما سابقۀ خشونت ورزی او را در دوران زندگی اش فراموش کرده بودیم؟ چرا از نوشته ها و گفته هایش پی به افکارش نبرده بودیم؟ چرا عکس او را در ماه دیدیم؟»


سید حسین موسوی، فعال دانشجویی دانشگاه یاسوج بازداشت شد

روز گذشته سید حسین موسوی دانشجوی فعال دانشگاه یاسوج  به دلیل خواندن شعری انتقادی در حضور علیرضا قزوه، از سوی اطلاعات سپاه احضار و سپس بازداشت شد.
بر اساس گزارشی که توسط سایت «دانا» منتشر شده است، «سایت های راست» با درج توضیحات قزوه مدعی شدند موسوی در شعر خود به انقلاب توهین کرده است. 
این سایت خبری به نقل از علیرضا قزوه آورده است: در چنین برنامه هایی شاعران و هنرمندان باید اثر خود را ارایه دهند نه این که شب شعر را تبدیل به محفلی سیاسی کنند. قرار نیست به بهانه خوانش شعر خود، متن و بیانیه سیاسی قرائت کنیم.
قزوه در پاسخ به مطلب عنوان شده توسط سید حسین موسوی که «پوینده، سیرجانی و مختاری» را «شهید» خوانده بود ادعا کرد: شهدای واقعی ما افرادی مانند احمدی روشن و یا هزاران شهید دیگری است که جان خود را در راه اعتلای این نظام فدا کردند.
وی در ادامه با اشاره به «هو کردن» عوامل ضد انقلاب در دانشگاه لندن در یکی از سفرهای برون مرزی خود افزود: من آن جا آن عوامل ضد انقلاب را سرجای خود نشاندم این جا که دیگر کشور خودمان است و اجازه نمی دهم با بیان حرف های ضد انقلاب و ساختارشکنانه به نظام توهین شود.
متن شعر موسوی در ادامه آمده است:
کاش باورت بشود
چگونه دوستت بدارد این من و این قافیه های عاشق!
که غرق شود در گریه هات آخرین تلاش های یک قایق!
چگونه دوستت بدارد که تو باورت بشود!،
مثل ملی شدن نفت با فریادهای مصدق!
اخم هات حس آخرین گلوله در آخرین نقطه ی مرزی!
کاش تمام شود سال های سیاه،کاش . . . خسته از دلخوشی های فرضی!
کاش الهام شود به قلبت که باورت شود دوستت دارم!
کاش در بی کرانه حل شوم با “ریاضیاتِ هم ارزی”!
وقتی “والتر بنیامین” برای دوستم از “محمد” مقدس تر است!
وقتی درگیر فرانسه و مصرف تفکرِ کالا شده و ابتر است!
وقتی باورت نشود که باورت نشود که باورت نشود!
وقتی تمامِ کوچه ها برای من حس نوستالژیکِ کوچه ی اختر است!
وقتی غمگینی و همه مرده اند طبقِ آخرین آمار!
وقتی قرار است ما هم عادت کنیم مثلِ همین عادی شدن هایِ بیمار!
که من دوستت داشته باشم و تو باز هم باورت نشود!
وقتی “کتاب” هم وزن میشود با کیسه هایِ بازار میوه و تره بار!
وقتی سمنان مرکز جهان است و تو هنوز هم دوستم داری!
وقتی النگوهایِ مادر به فروش میرسد از روی ناچاری!
وقتی اشک میشوم بر کاغذ تا بالاخره باورت بشود!
وقتی عشق را خلاصه می کنند در تختِ خواب های اجباری!
“سکسکه” میگیرند واژه ها و کبود میشود تنِ داستان!
ترک خورده است قلبم در حوالیِ سکوتِ تو در ایرانِ باستان!
وقتی قطره های اشک برای بغض هایِ فروخفته مراسمِ ختم می گیرند!
۳۵ سالِ تباه شده در گوشم است صدایِ “سمفونیِ مردگان”!
وقتی به جرمِ “نقد به خودی ها” تکفیر میشوی!
وقتی نیستی و در همین نیستی ها تکثیر میشوی!
وقتی تو هم که هنوز باورت نشده است!!!!!
وقتی شکل “هفت گاو لاغری” که تعبیر میشوی!
“وقتی تفاوت خانه با ستادِ خبری،شبیهِ شباهت است!”
وقتی “شریعتی” هم در “انتشاراتِ قلم” مشغولِ تجارت است!
وقتی تمامِ دلخوشیم همین “چشمهای بادمیِ” توست!
وقتی فکرِ این قوم،حول و حوشِ “پرده هایِ بکارت” است!
وقتی مذهب ستیزیِ تو،مُهرِ آوانگاردیسم خورده!
وقتی فرمانده ی سپاه،نان را از سفره های مردم برده!
“وقتی معترضِ حکومت،خودش فاشیستِ چماق دار است!
وقتی همه چیز تمام شده از وقتی که “شریعتی” مرده!
وقتی یک کلبه ی بی روح و متروک است،ملکِ پدری!
وقتی جسدت را تحویلِ مادر میدهند بعد یک عمر بی خبری!
وقتی . . . کاش دوباره بیایی و باورت بشود!
که دوستت دارم قبل از مرگِ آخرین سلولِ خاکستری!
سید حسین موسوی
منبع: دانشجو نیوز

Thursday, March 6, 2014

بازجویی حمید بابایی توسط وکیل تسخیری

ham.ba
دو هفته قبل از برگزارى دادگاه، وکيل تسخيرى، به طور ناگهانى و بدون اطلاع قبلى به ملاقات حمید بابايى در اوين رفته و با زير پا نهادن اصول وکالت، اقدام به بازجويى از حمید بابايى مى کند.”
 این توصیف یک منبع نزدیک به حمید بابایی، دانشجوی دکترای اقتصاد در دانشگاه لی یژ بلژیک که پس از ورود به ايران، با اتهام جاسوسی مواجه شد، در خصوص نقش وکیل تسخیری در حکم ١٠ سال حبس در دادگاه ١٠ دقيقه اى به ریاست قاضى صلواتى، است.
 او می گوید که در حين اين ملاقات، وکيل تسخیری، يک برگ کاغذ سفيد و خودکار مقابل بابايى قرار داده و از وى مى خواهد تا اگر ايشان جرمى مرتکب شده اند و در حين بازجويى نگفته اند به وکيل بگويند.
 حمید بابایی دانشجوی بورسیه، ۳۰ ساله، اهل تکاب، که روز ۵ مرداد ۱۳۹۲، پس از حدود ٣ سال و ۷ ماه تحصيل به همراه همسر خود برای دیدار از خانواده وارد تهران شده بود، به اتهام جاسوسی و ارتباط با دول متخاصم متهم و در دادگاه انقلاب اسلامی، محاکمه شد، در این خصوص گفته است که “با مسامحه به وکيل گفتم من هيچ جرمى مرتکب نشده ام.”
 اما وکيل در ادامه با تفتيش عقايد حميد بابايى، نظر وى را در رابطه با گرايشات سياسى او پرسيده و نيز نظرش را در خصوص عقايد اصلاح طلبان در خصوص شورايى شدن رهبرى و کم شدن اختيارات رهبرى جوبا مى شود.