Hesam Attarzadeh

Monday, May 9, 2022

موج جدید بازداشت‌ نوکیشان در رشت با دخالت سپاه

 


طبق گزارش های رسیده  بهنام اخلاقی، بابک حسین‌زاده، احمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده، روز یکشنبه،۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، در رشت،توسط ماموران اطلاعات سپاه  بازداشت شدند. آقایان اخلاقی و  حسین‌زاده، روز دوشنبه آزاد شدند ولی دو نفر دیگر همچنان در حبس بسر می برند.

مرتضی حاجب مشهود کاری، نوکیش دیگری است که ماموران امنیتی روز یکشنبه قصد دستگیریش را داشتند اما وی در منزلش نبود. به این عضو دیگر «کلیسای خانگی در رشت با تلفن دستور دادند تا خود را به سازمان اطلاعات سپاه معرفی کند. این نوکیش با توصیه وکیلش روز دوشنبه خود را به دادگستری معرفی کرده و به وی گفته شده «فردا بازگردد.»

مأموران اطلاعات سپاه همزمان به منزل دو خانواده دیگر نیز هجوم برده و ضمن بازرسی از این منازل برخی لوازم شخصی از جمله گوشی موبايل، کامپیوتر، و حتی گوشی خط ثابت تلفن را در یکی از این منازل ضبط کرده و با خود بردند.

از محل نگهداری و وضعیت دستگیرشدگان هنوز اطلاعی در دست نیست. امروز صبح به بابک حسین‌زاده اجازه یافت تا تماس کوتاهی با منزل خود داشته باشد. وی در این تماس تلفنی با خانواده نتوانسته توضیح زیادی در مورد محل نگهداری یا دلیل بازداشت خود ارائه بدهد، و فقط آنها را از سلامت خود مطلع ساخته است.

سرکوب زیر سایه ماده ۵۰۰ مکرر

احمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهود کاری سه نوکیش ساکن رشت، ۲۰ فروردین ماه، توسط دادگاه انقلاب این شهر، هر یک به ۵ سال و یک روز حبس و پرداخت یکصد و هشتاد میلیون ریال جزای نقدی محکوم شدند و روز ۲ مرداد ماه به عنوان جلسه دادگاه تجدیدنظر خواهی مقرر شده بود.

هر یک از این شهروندان بابت اتهاماتی از جمله «تشکیل کلیسای خانگی، تبلیغ علیه نظام، ارتباط با عوامل تبشیری صهیونیستی و فرقه برانهامیست در خارج از کشور»، با استناد به ماده ۵۰۰ مکرر به زندان و جزای نقدی محکوم شدند.

در ماده ۵۰۰ مکرر آمده‌است «تأمین مالی یا هر نوع حمایت مادی دیگر از گروه‌های موضوع این ماده با آگاهی از ماهیت آنها موجب محکومیت به حبس درجه پنج یعنی حبس بیش از دو تا پنج سال می‌شود و اموال متعلق به گروه‌های مزبور به نفع بیت المال مصادره می‌گردد.»

ایمان سلیمانی، وکیل این متهمان نوکیش گفته‌است: «روند رسیدگی به این پرونده در یک مسیر غیرقانونی، و با فشار ضابطین، وتحت تأثیر قراردادن قاضی رسیدگی کننده، وایجاد حواشی وغوغا سالاری بود تا ضابطین به هدف خود در محکومیت موکلین برسند.»

سلیمانی همچنین افزود که «مطابق محتویات پرونده، موکلین نه تنها مرتکب جرمی نشده‌اند که مستحق مجازات مطابق ماده ۵۰۰مکرر باشند، بلکه بر اساس اصل آزادی عقیده و منع تفتیش عقاید، و اصل تفسیر مضییق قوانین جزایی، مورد ظلم نیز قرار گرفته‌اند. آنها در یک روند دادرسی عادلانه قطعاً محکوم نخواهند شد.»

ادامه آزار علیرغم تبرئه شدن

آقایان اخلاقی و حسین‌زاده از جمله ۹ نوکیش عضو کلیسای خانگی موسوم به «کلیسای ایران» هستند که به تازگی از زندان آزاد شده ولی سوم اسفند ماه به شعبه ۳۴ دادگاه تجدیدنظر تهران، احضار شدند. آنها بهمن ماه متهم به «تبلیغ علیه نظام» شده و با قرار وثیقه آزاد شدند.

بین روزهای نهم و یازدهم دی ماه سال گذشته براساس حکم «بی‌سابقه» دیوان عالی کشور که «تبلیغ مسیحیت و تشکیل کلیسای خانگی» را جرم ندانسته بود، تمامی این افراد به قید وثیقه و به‌طور موقت آزاد شدند. با وجود تأیید رأی دیوان عالی کشور در دادگاه تجدیدنظر، به نظر می رسد که أزار و اذیت این شهروندان توسط مأموران امنیتی و قضایی، و به خصوص سازمان اطلاعات سپاه همچنان ادامه دارد.

همگی افراد بازداشت شده اخیر، عضو کلیسای خانگی موسوم به «کلیسای ایران» در رشت محسوب می‌شوند که خود را «غیرتثلیثی» می دانند. بسیاری از رهبران و اعضای این کلیسای خانگی از جمله یوسف ندرخانی به زندان محکوم شده‌اند.

اخیراً حسن رجبی، بازپرس شعبه چهارم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت، در «قرار نهایی» صادره در مورد آقایان سرپرست، مشهودکاری و پوررضازاده، نوشته بود «بعضاً افراد فوق‌الذکر اقدام به تشکیل، برپایی، اداره و برگزاری جلساتی می‌نمودند که نه تنها مورد تأیید مسیحیت و کلیساهای موجود در ایران و حتی خارج از ایران قرار نگرفته بلکه شدیداً نیز از سوی مراکز اعلامی مورد انکار و طرد نیز قرار گرفته‌اند.»

این سخنان در حالی گفته می‌شود که حکومت ایران در دهههای گذشته، کلیساهای مختلف فارسی‌زبان را تعطیل کرده و مسیحیان را از کلیساهای مختلف از فرق اصلی پروتستان، کاتولیک و ارتدوکس نیز به زندان انداخته یا به مجبور ترک کشور کرده‌است.

سازمان «درهای باز» هم اخیر ایران را در گزارش سالانه خود، نهمین کشور «مسیحیت ستیز» جهان دانست.


 «ماده ۱۸»

ریحانه طراوتی، عکاس و فعال حقوق زنان، از سوی مأموران اطلاعاتی بازداشت شد

 


ریحانه طراوتی، عکاس، فیلمبردار و فعال حقوق زنان صبح دوشنبه ۱۹ اردیبهشت از سوی مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

یکی از نزدیکان خانم طراوتی خاطر نشان کرد: شش یا هفت نفر که خود را مأموران وزارت اطلاعات معرفی کردند در مراجعه به منزل این فعال مدنی، او را با خود بردند.

دلیل این بازداشت اعلام نشده است و خانواده ریحانه طراوتی هم از محل بازداشت او اطلاعی ندارند.

ریحانه طراوتی از امضاکنندگان بیانیه اعتراض به خشونت علیه زنان در عرصه سینما و تئاتر بود. او پیشتر در سال ۱۳۹۳، در پی انتشار نسخه‌ ایرانی آهنگ «هپی» به همراه گروهی بازداشت و پس از چند هفته آزاد شده بود.


رادیو فردا 




محکومیت سنگین برای یک شهروند ارمنی و دو نوکیش مسیحی به اتهام شرکت در کلیسای خانگی

 



گزارش‌ها از ایران حاکیست دادگاه انقلاب تهران ۲۲ فروردین «انوشاوان آودیان» شهروند ۶۰ ساله ارمنی را به اتهام «تشکیل و اداره گروه غیرقانونی برای اقدام علیه امنیت ملی» به ده سال زندان و ده سال محکومیت از حقوق اجتماعی محکوم کرد.
 دو نوکیش مسیحی دیگر به نام‌های «عباس سوری» و «مریم محمدی» نیز متهم به عضویت در «گروه غیرقانونی» شده‌اند و قاضی آنها را نیز هر کدام به ده سال محرومیت از حقوق اجتماعی، ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی و ده سال عدم حق عضویت در گروه‌های اجتماعی و سیاسی محکوم کرد.
در اقدامی کم سابقه دادگاه این دو شهروند مسیحی را به دو سال زندگی خارج از تهران مجبور کرد و در واقع آنها به استان‌های همجوار تبعید شدند. ضمن اینکه هر دو نفر ممنوع‌الخروج شدند.
منابع مطلع می‌گویند قاضی دادگاه در جلسه رسیدگی و در حضور وکلا، به این سه شهروند مسیحی توهین کرده و عقاید آنها را مورد تمسخر قرار داده‌است. این افراد ساعت‌ها مورد تفتیش عقاید قرار گرفتند.

براساس اصل‏ بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی تفتیش‏ عقاید ممنوع‏ است‏ و هیچکس‏ را نمی‌توان‏ به‏ صرف‏ داشتن‏ عقیده‏ ای‏ مورد تعرض‏ و مؤاخذه‏ قرار داد.

این سه نفر از جمله ۱۸ شهروند مسیحی بودند که ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ در یک کلیسای خانگی در نارمک در شرق تهران بازداشت شدند. مأموران امنیتی تمام وسایل ارتباطی آنها را مصادره کردند و مشخصات شخصی و پسوورد ایمیل و اکانت‌های آنها در شبکه‌های اجتماعی را گرفتند.
قاضی افشاری در متن رأی از زبان متهمین قید کرده که: «بعد از محدودیت برای کلیسا در سال ۱۳۹۲ و در سال ۱۳۹۷ تصمیم به تشکیل و انسجام گروه با برگزاری دورهمی و جلسات برای برخی [در منزل شخصی خود] نموده‌است.» اشاره قاضی به تعطیلی کلیسای جماعت ربانی است.
مریم و عباس دو روز بعد آزاد شدند هرچند بعد از شش روز دوباره احضار شدند ۲۶ روز در بازداشت بودند و تحت بازجویی قرار گرفتند و مدتی بعد با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون توانی آزاد شدند.
انوشاوان پس از ۳۲ روز بازداشت در سلول انفرادی و با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شد. سایر افراد حاضر در این مراسم در روزها و هفته‌های بعد به دفاتر وزارت اطلاعات احضار شدند. بسیاری از آنها مجبور به امضای تعهد شدند که از شرکت در جلسه کلیسای خانه و تماس با سایر مسیحیان خودداری کنند.
در ایران نهادهای امنیتی به شدت کلیساهای فارسی‌زبان را زیر فشار قرار داد و در نهایت فعالیت آنها را متوقف کرد. برگزاری کلیساهای خانگی نیز در ایران مجازات سنگینی دارد.

 سازمان «ماده ۱۸»

Monday, May 2, 2022

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی سعیده خضوعی، شهروند بهائی در تهران

 



امروز دوشنبه 12 اردیبهشت 1401، سعیده خزوعی شهروند بهایی ساکن تهران با گذشت 21 روز از دستگیری همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می برد
.

 با وجود پیگیری های مکرر خانواده ها، از محل اختفا و فعالیت خانم خزوعی اطلاعی در دست نیست و دادستانی اوین از ارائه هرگونه اطلاعات خودداری کرده است.

 ارسلان یزدانی دختر خانم خدویی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود از تماس روز گذشته مادرش خبر داد. به گفته وی، خانم خدویی به او اجازه نداده است در مورد محل نگهداری خود توضیح دهد.

خانم خودویی روز ۲۱ فروردین ماه پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت شد. این شهروند بهایی در سال اول سال جاری طی احضاریه ای به شعبه ۲ دادگاه اوین احضار و پس از مراجعه به این شعبه از وی خواسته شد روز شنبه مجددا در این شعبه حاضر شود.

 سعیده خودویی، مادر ارسلان یزدانی، شهروند بهایی است که در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۸۵ توسط نیروهای امنیتی در تهران ماندگار شد و به بازداشتگاه امنیتی در زندان اوین منتقل شد. در مدت زمان این شهروند نیروهای امنیتی منزل وی را تفتیش و وسایل شخصی وی را ضبط کردند. سرانجام در 25 اکتبر 1400 به قید وثیقه آزاد شد.

 منزل سعیده خودویی در تاریخ 8 مهر 1393 مورد بازرسی نیروهای امنیتی قرار گرفت و وسایل شخصی آنها شامل لپ تاپ، تلفن همراه، لوازم الکترونیکی، عکس و مدارک ضبط و ضبط شد.

 به به'. جوامع در ایران از آزادی های مرتبط با باورهای دینی محروم هستند، محرومیتی سیستماتیک که بر اساس ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق و ماده 18 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، هرکس حق آزادی مذهب و مذهب را دارد. باور بیان آن باید آزادی فردی یا جمعی و به طور کلی یا پنهانی باشد.

به گفته منابع رسمی، بیش از 300 هزار بهایی در ایران وجود دارد، اما قانون اساسی ایران نه تنها اسلام، غیرت، غیرت و زرتشتی را به رسمیت می شناسد، بلکه بهاییت را نیز به رسمیت می شناسد. به همین دلیل، حقوق بهائیان در ایران همواره در طول سالیان متمادی بدون تغییر بوده است.

  خبرگزاری هرانا


احضار چهار معلم و فعال صنفی سنندج به اداره اطلاعات

روز شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه، مجید کریمی، فاطمه زندکریمی، مختار اسدی و رضا مرادی معلمان و فعالین صنفی سنندج به اداره اطلاعات این شهر احضار شدند.

 روز شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، مجید کریمی، فاطمه زندکریمی، مختار اسدی و رضا مرادی معلمان و فعالین صنفی سنندج به اداره اطلاعات این شهر احضار شدند.

بر اساس این گزارش، این معلمان توسط نیروهای امنیتی در رابطه با برگزاری تجمع روز یازدهم اردیبهشت‌ماه مورد بازجویی قرار گرفتند.

 اتحادیه آزاد کارگران 

مصائب مسیحی بودن در ایران: حکومت امرار معاش مسیحیان را مختل می‌کند

 


بخشی از ابزار حکومت برای فشار به مسیحیان مختل کردن راه‌های امرار معاش آنهاست و با این کار سفره مسیحیان به ویژه نوکیشان را خالی‌تر می‌کند.

 همزمان با روز جهانی کارگر (اول ماه مه) شماری از نوکیشان مسیحی در بیانیه‌ای با اعتراض نسبت به تبعیض علیه مسیحیان ایران در زمینه اشتغال اعلام کردند جمهوری اسلامی با نادیده گرفتن تعهدات بین‌المللی خود سیاست «فقیرسازی» و «ناتوان‌سازی و حذف» مسیحیان را دنبال می‌کند.
در این بیانیه که یکشنبه ۱۱ اردیبهشت توسط پویش «کحما» (کلیسا حق مسیحیان است) منتشر شد آمده «تقسیم نابرابر ثروت همگانی و فقیرسازی یکی از سیاست‌هایی است که با اراده‌ای خاص از جانب جمهوری اسلامی علیه جامعه مسیحی فارسی‌زبان به قصد ناتوان‌سازی و حذف آنان اعمال می‌شود.»
امضاکنندگان این بیانیه تاکید کردند حکومت «در مسیر اشتغال آزاد و خود اشتغالی نیز موانعی جدی» تراشیده و آن را «حتا غیرممکن کرده» است.

به نوشته نوکیشان مسیحی، «نهاد قدرت همواره برای ساقط کردن افراد و گروه‌های نامطلوب دست در جیب نمی‌کند و پول صرف خرید طناب دار و گلوله نمی‌کند. بالعکس، به سفره‌هایشان تجاوز می‌کند و به نانشان دستبرد می‌زند تا جان‌هایشان را بستاند.»

در این بیانیه تاکید شده است که مسیحیان فارسی‌زبان در طول چهار دهه گذشته با تهدیدهای هدفمندی چون «قتل‌های زنجیره‌ای، اعدام، زندان و تخریب و پلمب و مصادره کلیساها و مستغلات» مواجه بوده‌اند و علاوه بر این «از حقوق انسانی، مدنی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی» نیز محروم شده‌اند.
واقعیت آن است که در ایران اشتغال به یک بحران عظیم تبدیل شده است و تقریبن تمام اقشار جامعه با آن درگیرند. در این میان اقلیت‌های دینی با مشکل مضاعف روبرو هستند. آمار نشان می‌دهد شمار زیادی از نوکیشان مسیحی در سال‌های اخیر از محل کار خود اخراج شده اند. نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کارفرمایانی را که پرسنل یا نیروهای کار آنها ایمانداران مسیحی بوند برای اخراج آنان زیر فشار قرار می‌دهند. در بعضی موارد حبس نوکیشان مسیحی آنقدر طولانی است که کارفرمای آنها مجبور به جایگزینی نیرو می‌شود.
اغلب نوکیشان مسیحی از اقشار کم درآمد جامعه هستند. در مواردی کارفرمایان و صاحبان مشاغل حتا مشاغل آزاد از ترس اینکه مبادا با بخش‌های امنیتی نظام درگیر شود اقدام به توقف همکاری با نوکیشان می‌شوند.
نه فقط نوکیشان بلکه ارامنه و آشوریان در ایران با محدودیت‌های گسترده در زمینه اشتغال روبرو هستند و شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی آنها را استخدام نمی‌کنند. این درحالیست که پیش از انقلاب اسلامی در ایران مسیحیان و یهودیان و سایر ادیان فارغ از دین و باورهای مذهبی مثل سایر اقشار می‌توانستند در نهادهای دولتی و حتا ارتش و پلیس (ژاندارمری) مشغول خدمت شوند.

بخشی از ابزار حکومت برای فشار به مسیحیان مختل کردن راه‌های امرارمعاش آنهاست و با این کار سفره مسیحیان به ویژه نوکیشان را خالی‌تر می‌کند. از اصلی‌ترین دلیل کوچ اجباری ارامنه و آشوریان از ایران نبود کار و اشتغال مناسب است. در حالیکه در گذشته بسیاری از آنها از بهترین صنعتگران بودند و یا در حوزه موسیقی و هنر و معماری و صنایع غذایی از اولین ها بودند.

«محبت نیوز»

Saturday, April 23, 2022

بازداشت رحمت رستمی‌پور درپی یورش مأموران امنیتی به منزل خانواده نوکیش مسیحی

 



مأموران امنیتی ساعت هشت صبح روز دوشنبه، ۲۹ فروردین ماه به منزل یک زوج نوکیش مسیحی در انزلی یورش برده و رحمت رستمی‌پور، ۴۹ ساله، پدر خانواده را بازداشت کردند.

طبق گزارش های رسیده به «ماده ۱۸»، درپی حمله دوازده مأمور امنیتی، به منزل آقای رستمی پور، یکی از دو فرزند نوجوان خانواده دچار تشنج می شود. این امر موجب می شود مأموران امنیتی از دستگیری و به زندان بردن آذر، همسر آقای رستمی‌پور، منصرف شوند ولی وی را برای بازجویی چند ساعته روز بعد احضار کردند.

اتهامات آقای رستمی‌پور که در حال حاضر در بازداشت به سر می برد، تاکنون به وی اعلام نشده است ولی همسر وی در حین بازجویی در روز سه شنبه، به‌طور غیررسمی متهم به «تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در گروه غیرقانونی کلیسای خانگی» شده است.

ماموران امنیتی همچنین وسایل شخصی این خانواده از جمله کتاب مقدس، کتاب های مسیحی، موبایل و  تبلتی که فرزندان خانواده برای آموزش و درس خواندن مورداستفاده قرار می‌دادند، توقیف کردند.

حکومت ایران سال ها است کلیساهای فارسی‌زبان را تعطیل کرده و با حمله به کلیساهای خانگی و منازل مسیحیان، آنها را مورد اذیت و آزار قرار می دهد. دادگاه های انقلاب با اتهاماتی نظیر تبلیغ علیه نظام، بدون ارایه مدرک و سندی، مسیحیان زیادی را راهی زندان کرده است.

فقط در هفته گذشته، دو نوکیش مسیحی، فریبا دلیر و سکینه بهجتی، به دلیل باور مسیحی و فعالیت صلح آمیز دینی، زندانی شدند.

گروهی از گزارشگران ویژه سازمان ملل با انتشار یک نامه به دولت ایران به شدت از سرکوب سیستماتیک مسیحیان، به ویژه نوکیشان مسیحی، و اتهامات «بی‌پایه» ابراز نگرانی شدید کرده اند.

سازمان جهانی مسیحی درهای باز، در گزارش سالانه خود ایران را «نهمین کشور مسیحیت ستیز جهان» می داند.


ماده 18

اجرای مجازات دو سال حبس نوکیش مسیحی فریبا دلیر



 فریبا دلیر، نوکیش مسیحی جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شد. وی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۲ سال حبس محکوم شد.

 گزارش‌ها از ایران حاکیست یک شهروند مسیحی به نام “فریبا دلیر” شنبه ۲۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ برای اجرای حکم دو سال زندان به زندان فراخوانده شد.
فریبا دلیر و پنج نوکیش مسیحی دیگر، در تیرماه سال ۱۴۰۰ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شدند. منابع نزدیک به این نوکیش مسیحی می‌گویند وی ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ در یک آرایشگاه دستگیر شد.
همسر خانم دلیر که در زمان بازداشت با یکدیگر نامزد بودند نیز به همراه یک نوکیش مسیحی دیگر که هویت او مشخص نشده، به صورت جداگانه بازداشت شدند.
دادگاه انقلاب روز ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۰ به تصور داشتن سابقه کیفری قبلی به ۵ سال حبس محکوم کرده بود. این رأی پس از اصلاح به ۲ سال حبس تعزیری کاهش یافت. “سروش” همسر فریبا دلیری نیز به همراه سه نوکیش مسیحی دیگر هر کدام به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شدند که طبق حکم صادر شده به جزای نقدی پنج میلیون تومانی تبدیل و جایگزین شد.

فریبا دلیری پس از گذراندن حدود ۵۰ روز بازداشت در سلول انفرادی به زندان قرچک ورامین منتقل و همسرش سروش نیز به ندامتگاه تهران بزرگ منتقل شد.

این دو شهروند مسیحی دو ماه دیگر را نیز در بازداشت بسر بردند و سپس با قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی برای فریبا و ۳۰۰ میلیون تومان برای همسرش تا تشکیل دادگاه بطور موقت آزاد شدند.

به نظر می‌رسد موج تازه‌ای از فشار علیه ایمانداران مسیحی از سوی نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی به راه افتاده است.
پیش از این سه زن مسیحی که یکی از آنها دختری ۱۷ ساله بود روز ۲۷ تیرماه در منزلشان بازداشت شدند. هویت آنها هنوز مشخص نشده است.

«محبت نیوز»

زخمی شدن ۳ کولبر بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی و سقوط از ارتفاع

 


امروز شنبه ۳ اردیبهشت‌ماه، در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی پاوه یک کولبر زخمی شد. همچنین دو تن دیگر در پی تعقیب و گریز نیروهای هنگ مرزی از ارتفاعات مرزی شوشمی سقوط کرده و دچار مصدومیت شدند.

 امروز شنبه ۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی پاوه یک کولبر زخمی شد.

هویت این فرد دانا رحمتی، اهل شهرستان جوانرود از توابع استان کرمانشاه عنوان شده است.

همچنین طی روز جاری دو کولبر دیگر به نام های محمد فخری اهل جوانرود و هوشنگ کریمی اهل شهرستان کامیاران، در پی تعقیب و گریز نیروهای هنگ مرزی از ارتفاعات مرزی شوشمی واقع در شهرستان پاوه سقوط کرده و دچار مصدومیت شدند.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

در بخشی از گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در ایران؛ ویژه سال ۲۰۲۱ به شهروندانی که توسط ارگان‌های نظامی کشته و یا زخمی شده‌اند پرداخته شده است.

به غیر خسارت های مادی، قتل حیوانات بارکش و حوادث روی داده از جمله سرمازدگی و بهمن، در این گزارش قتل ۲۳ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۸۱ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده است.

لازم به ذکر است که ۲۸ کولبر دیگر نیز به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی مانند سرمازدگی و سقوط از ارتفاع دچار حادثه شدند که از این تعداد ۱۶ کولبر زخمی شدند و ۱۲ کولبر جان باختند.

منبع:هرانا

اجرای مجازات دو سال حبس «سکینه بهجتی» از اعضای کلیسای غیر تثلیثی رشت

 

 گزارش‌ها از ایران حاکیست “سکینه بهجتی” از اعضای کلیسای غیرتثلیثی رشت که متهم به «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» است روز شنبه ۲۷ فروردین ماه جهت تحمل حبس راهی زندان لاکان رشت شد.

خانم بهجتی مردادماه ۹۹ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل کلیسای خانگی و تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ مسیحیت تبشیری» به دو سال حبس تعزیزی محکوم شده بود.

ایمان سلیمانی، وکیل مدافع این شهروند در این خصوص به محبت نیوز گفت: «موکلم قبل از عید برای تحمل حبس از جانب شعبه یک اجرای احکام دادسرای اوین جهت تحمل حبس احضار شده بود که با تقدیم لایحه دفاعیه مهلت یک ماهه با توجه به سکونت ایشان در رشت و دارا بودن فرزند خردسال از شعبه اجرای احکام درخواست شد و با موافقت اجرای احکام نهایتا در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ مجدداً جهت اجرای مجازات حبس احضار شدند که با پیگیری های اینجانب، درخواست انتقالی ایشان از زندان اوین به زندان رشت تایید شد.»

سکینه بهجتی پیشتر به همراه سه مسیحی دیگر در بهمن‌ماه ۹۸ در پی حضور ماموران امنیتی در منزل از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» مورد بازجویی قرار گرفته و پس از توقیف وسایل و مدارک شخصی به وی گفته شده بود که به زودی به دادگاه احضار خواهد شد.

خانم بهجتی اردیبهشت‌ماه ۹۹ طی یک تماس تلفنی به شعبه ۱۰ دادگاه انقلاب رشت احضار شده و پس از تفهیم اتهام قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای او صادر شد. وی در تاریخ ۲۵ اردیبهشت‌ماه، به دلیل عدم توانایی مالی در تودیع قرار وثیقه، به زندان لاکان رشت منتقل شده و در تاریخ ۳۱ اردیبهشت با کاهش قرار وثیقه به ۲۰۰ میلیون تومان به صورت ‌موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

سکینه بهجتی در نهایت مردادماه ۹۹ از سوی دادگاه به ۲ سال حبس تعزیری به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل کلیسای خانگی و تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ مسیحیت تبشیری” محکوم شد.

او در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ طی ابلاغیه ای جهت اجرای حکم حبس به شعبه ۱ واحد اجرای احکام کیفری دادسرای اوین احضار شده بود.

منبع :محبت نیوز

Monday, April 11, 2022

 


 سعیده خودویی شهروند بهایی ساکن تهران پس از حضور در شعبه دوم دادسرای اوین بازداشت شد.

 امروز دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، سعیده خزوعی شهروند بهایی ساکن تهران پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت شد.

خانم خدویی در نخستین روزهای سال جاری به شعبه ۲ بازپرسی اوین احضار و پس از مراجعه به این شعبه از وی درخواست شد تا امروز مجددا در این شعبه حضور یابد.

سعیده خودویی، مادر ارسلان یزدانی، شهروند بهایی است که در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۸۹ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بازداشتگاه امنیتی در زندان اوین منتقل شد. در جریان دستگیری این شهروند، نیروهای امنیتی با تفتیش منزل تعدادی از وسایل شخصی وی را ضبط کردند. سرانجام در 25 اکتبر 1400 به قید وثیقه آزاد شد.

خانه سعیده خودویی در تاریخ 8 مهر 1393 توسط نیروهای امنیتی مورد بازرسی قرار گرفت و تعدادی از وسایل شخصی وی از جمله لپ تاپ، تلفن همراه، لوازم الکترونیکی، عکس و مدارک ضبط شد.

هرانا

محکومیت سه نوکیش مسیحی مجموعاً به ۱۵ سال حبس

 


احمد (یوحنازین) سرپرست، ایوب (فر) پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهود کاری سه نوکیش مسیحی ساکن رشت، روز شنبه، ۲۰ فروردین ماه، توسط دادگاه انقلاب این شهر، هر یک به ۵ سال و یک روز حبس و پرداخت یکصد و هشتاد میلیون. ریال جزای نقدی محکوم شدند.

هر یک از این افراد بابتاتی از مجموعه تشکیل کلیسای خانگی، تبلیغ علیه نظام، ارتباط با عوامل تبشیری و فرقه برانهامیست در خارج از کشور، به زندان و جزای نقدی به استناد ماده ۵۰۰ مکرر محکوم شدند.

در ماده 500 مکرر آمده است «تأمین مالی یا هر نوع حمایت مادی دیگر گروه‌های موضوعی این ماده از ماهیت آنها باعث می‌شود که حبس درجه پنج باشد یعنی حبس بیش از دو تا پنج سال می‌شود و اموال متعلق به گروه نفع بیت المال مصادره است. می‌گردد.»

اعلامیه صادر شده توسط قا محمدحسین حسین‌پور در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ صادر شده است، روز شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ به وکیل این نوکیشان منتشر شد.

در جلسه اجرای متن پروژه های سه نوکیش که در 28 بهمن 1400 تشکیل شد، ایراد جدی به طرح، کیفرخواست، و روند روند ارائه شده بود. با توجه به ايرادات وارده، رئيس دادگاه به دليل «وجود نقايص تحقيقاتي» پرونده را جهت رفع نقايص به دادسرا فرستاد. اما روند قانونی، رسیدگی بدون رسیدگی مجدد، و با همان نقایص اقدام به رای صادر کرد.

ایمان سلیمانی، وکیل این متهمان نوکیش‌است: «روند گفته به این پرونده در یک مسیر غیرقانونی، و با فشار ضابطین، وایجاد حواشی وغوغا سالاری بود تا ضابطین به هدف خود در موکلین برسند محکوم شود.»

سلیمانی همچنین می‌افزاید که «مطابق محتویات پرونده، موکلین نه تنها مرتکب جرمی نشده‌اند که مستحق مجازات ماده ۵۰۰مکرر باشد، بلکه بر اساس اصل آزادی عقیده و منع تفتیش عقاید، و اصل تفسیر مضیق قوانین جزایی، موارد ظلم نیز قرار گرفته‌اند. آنها در یک روند دادرسی عادلانه قطعاً نخواهند شد.»

مقامات جمهوری اسلامی بارها در گفتگو با رسانه‌های بین‌المللی از استقلال قوه قضاییه و قضاوت آن سخن گفته‌اند، اما گزارشات متعدد نشان دهنده تسلط نهادهای امنیتی بر این قوه، و اظهار قضاوت به ویژه در خصوص پرونده‌های سیاسی و امنیتی است.

در این گواهینامه نوکیشان برای اثبات گواهینامه صادر نشده و حکم پرونده پرونده های اطلاعات سپاه که درج شده، صادر شده است. طبق گزارش رسیده به سازمان ماده ۱۸، قاضی پرونده اذعان داشته که «از سوی ضابطین تحت فشار» است. ایمان سلیمانی، وکیل این سه نوکیش مسیحی نیز به این موضوع در توییتی پرداخته‌است.

حکومت ایران بارها، نوکیشان مسیحی را با چنین اقدامی راهی زندان کرده‌است. این امر سال گذشته منجر به اعتراض گروهی از گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل شد که در نامه ای به دولت ایران سرکوب سیستماتیک مسیحیان از نگرانی شدید کردند.

بعد از صدور رای نیز مقامات قضایی از درخواستین تسلیم به رای دادن و در ازای محکومیت، سکوت اختیار کنند. به اخطار می شود تا آنها بتوانند از هر گونه ارفاقات قانونی «حاشیه درست نکنند و سکوت کنند».

این سه نوکیش مسیحی به این درخواست پاسخ می دهد و می دهد که آنها خلاف و غیرقانونی مرتکب شده اند.

این سه نفر عضو کلیسای خانگی موسوم به «کلیسای ایران» در رشت هستند. بسیاری از رهبران و اعضای این کلیسا به زندان محکوم شده اند. «کلیسای ایران» از جمله گروه‌های مسیحی «غیر تثلیثی» است که تحت تأثیر موعظه‌های ویلیام ماریون برانهام، واعظ آمریکایی است که در سال ۱۹۶۵ درگذشت.

احمد سرپرست، ۲۵ ساله، و ایوب رضازاده، ۲۸ ساله، ۱۴ شهریور ماه، توسط مأموران اطلاعات سپاه، در یورشی به یک کلیسای خانگی در رشت دستگیر شدند. ماموران امنیتی سپاه، همزمان با این دو نفر، مرتضی حاجب مشهودکاری، ۳۸ ساله، شهروند مسیحی دیگری را در منزلش در شهر رشت بازداشتند. برخی از وسایل و اموال آنها از جمله کتب مسیحی و موبایل توقیف شد. هرکدام از آنها با قرار وثیقه ۴۰۰ میلیون توانی به‌طور موقت آزاد هستند.

ماده 18

Wednesday, March 30, 2022

نقص حقوق زنان و دختران توسط نیروهای سرکوبگر رژیم جمهوری اسلامی برای ممانعت ورود به استادیم مشهد

 


چهره داعشی و طالبانی رژیم اسلامی ایران برای ممانعت ورود زنان و دختران مشهدی به استادیم مشهد جهانی شد. 

ننگ بر شما رژیم اسلامی که با اسپری فلفل بر سر و صورت زنان و دختران ایران زمین پاشیدید و مانع از ورود آنان به ورزشگاه شدید.  

حسام عطارزاده

 


باز هم نقص حقوق زنان : کنسرت حمید آرام زاده به دلیل حضور نوازنده زن لغو شد!

 


 کنسرت حمید آرام زاده خواننده ۱۸ ساله موسیقی سنتی، در اردکان یزد یک ساعت قبل از اجرا و در حالی که مردم در سالن نشسته اند، با دستور اماکن به دلیل حضور نوازندگان زن لغو شد.

 یک ساعت قبل از اجرا کنسرت حمید آرام زاده خواننده ۱۸ ساله موسیقی سنتی در اردکان یزد با دستور اماکن لغو شد.

در ویدئویی که روز سه‌شنبهٰ، ۹ فروردین، از این موضوع منتشر شد، آقای آرام زاده قبل از اجرا بر روی صحنه حضور یافت و دلیل لغو کنسرت را حضور نوازنده زن عنوان کرد.

این خواننده جوان با بغض روی صحنه آمده و بابت این لغو عذرخواهی کرد.

منبع: هرنا

ضرب و شتم و اعتصاب غذای سهیلا حجاب در بند زنان کرمانشاه


 سهیلا حجاب، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه، طی نامه ای از اعتصاب غذای خود خبر داد. این زندانی سیاسی همچنین روز دوشنبه ۸ فروردین‌ماه، توسط زندانبانان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از ملاقات او با خانواده‌اش جلوگیری شد.

 سهیلا حجاب زندانی سیاسی بند زنان کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه طی نامه ای از اعتصاب غذای خود خبر داد.

او در بخشی از نامه خود دلایل اعتصاب غذای خود را اعمال نفوذ نهادهای امنیتی، جلوگیری از اعزام وی به مرخصی و عدم رسیدگی پزشکی عنوان کرده و گفته است “راهی جز اعتصاب غذای مجدد سراغ ندارم”.

همچنین به گفته یک منبع نزدیک به خانواده خانم حجاب، روز دوشنبه ۸ فروردین ماه، وی توسط زندانبانان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته و علیرغم حضور خانواده، از ملاقات با آنان محروم مانده است.

متن کامل نامه سهیلا حجاب که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته در ادامه می آید:

“همه ما به عدالت محتاج هستیم، در هر سن، دوره و در هر مقامی، آیا تابحال شنیده اید که بگویند یک کشور به عدالت نیاز ندارد! عدالت مفهومی است که بشر از آغاز تمدن برای استقلال آن کوشیده و یکی از موضوعات برای وضع قوانین در روابط اجتماعی انسانها، نهاد دادگستری است که به عنوان بخش اساسی میراث اساسی کشور، ارتباط مستقیمی با حقوق اجتماعی و شهروندی مردم دارد.