حسام طوسی

Tuesday, January 26, 2021

خبرگزاری وابسته به سپاه: بازداشت مسیحیان در چند استان؛ اتهام:«انحراف اخلاقی» و «ترویج دین»








خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه روز شنبه، چهارم بهمن ماه ۹۹، خبر از بازداشت گروهی از شهروندان مسیحی در چند استان کشور داده و آنها را عوامل «متصل» به «سرویس‌های اسرائیل» خوانده‌است.

حکومت ایران دهه‌ها است که بدون ارائه مدرک و سندی مسیحیان به ویژه نوکیشان مسیحی و فعالان مدنی و سیاسی را متهم به جاسوسی و همکاری با سازمان‌های امنیتی کشورهایی از جمله اسرائیل، آمریکا و بریتانیا کرده‌است.

خبرگزاری فارس این بار نیز بدون ارائه مدرک و سندی، مسیحیان بازداشتی را «شبکه» وابسته به «سرویس‌های رژیم صهیونیستی»، و هدف آنها را ایجاد «انحرافات اخلاقی» و همچنین «ترویج دین» در میان هموطنان خواند.

این اتهامات در حالی بیان می‌شود که طبق گزارش‌های متعدد از جمله نظرسنجی آخیر مؤسسه «گمان» در هلند، مسیحیت رشد قابل توجه ای میان ایرانیان، به ویژه جوانان داشته‌است. تعداد مسیحیان ایران بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر تخمین زده می‌شود و اغلب این افراد نوکیشان مسیحی هستند.

مقامات حکومت ایران از جمله رهبر جمهوری اسلامی، بارها در مورد گسترش مسیحیت هشدار داده و آن را از جانب «دشمنان اسلام» خوانده‌اند.

سرکوب سیستماتیک مسیحیان در دهه‌های گذشته ایران ادامه داشته و اخیر گروهی از گزارشگران ویژه سازمان ملل در نامه ای به دولت ایران، در مورد بدرفتاری با زندانیان مسیحی و تحت فشار قرار دادن آنها برای تغییر دین نیز در نامه به دولت ایران ابراز نگرانی شدید کردند. آنها همچنین از وزارت اطلاعات ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان دو نهاد اصلی در سرکوب مسیحیان و یورش به کلیساهای خانگی نام بردند.

مأموران اطلاعات سپاه در تیرماه گذشته همزمان در چند شهر به منازل مسیحیان یورش برده، آنها را مورد بازجویی قرار داده، اموالشان از جمله تلفن همراه و کتاب مقدسشان را توقیف کردند و برخی از این شهروندان مسیحی از جمله ژوزف شهبازیان، رهبر کلیسای خانگی را بازداشت کردند.

فارس افزود «براساس اطلاعات به دست آمده شبکه‌های وابسته به جریان مسیحیت طی دو سال اخیر تلاش‌های گسترده‌ای به نوشته خبرگزاری وابسته به سپاه، برای انجام اقدامات امنیتی در کشور داشته‌اند.»

حکومت جمهوری اسلامی با اتهاماتی از جمله «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام»، بدون ارایه مدرکی، مسیحیان را راهی زندان کرده‌است.

گزارشگران ویژه سازمان ملل در نامه خود با انتشار لیستی از ۲۴ مسیحی محکوم به حبس، از حکومت ایران خواسته‌اند در مورد این اتهامات مبهم و تفسیر آن در دادگاه‌های ایران در زمان محاکمه مسیحیان و چگونگی سازگار بودن این اتهامات با میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی توضیح دهند. طبق این میثاق که ایران نیز از امضا کنندگان ان است، هر فردی حق آزادی اندیشه، عقیده و مذهب داشته، و این حق شامل اختیار و پذیرش مذهب نیز می‌شود.


حکومت ایران در در پاسخ به نامه گزارشگران ویژه، محکومیت ۲۴ مسیحی را رد نمی‌کند ولی علت محکومیت را اتهاماتی از جمله «اقدام علیه امنیت ملی»، ارتباط با «مسیحیت صهیونیستی» و «عضویت در گروه‌های متخاصم» می‌خواند.

در واقع مقامات ایران پرسش‌های گزارشگران ویژه در مورد مبنای حقوقی و قانونی اتهامات را بی پاسخ می‌گذارند. آنها همچنین پاسخی به چگونگی سازگار بودن اتهامات مبهمی مانند «اقدام علیه امنیت ملی» در مورد مسیحیانی که در زمان دعا و کتاب مقدس خواندن با جمع کوچکی از دوستان در منزلشان بازداشت شدند، با میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی نمی‌دهند و فقط اتهامات مبهم را که توجیه ای برای زندانی کردن مسیحیان است، تکرار می‌کنند.

اتهام مبهم ارتباط با «مسیحیت صهیونیستی» یا «مسیحیت تبشیری صهیونیستی»، تلاش حکومت است تا تصویری «عجیب و غریب» و «متخاصم» از زنان و مردان عادی ایرانی ارائه دهد که تنها «گناهشان» این است که به مسیحیت باور دارند و می‌خواهند با یکدیگر مشارکت کنند.

خبرگزاری فارس اشاره ای به تعداد مسیحیان بازداشتی یا محل بازداشت نکرده‌است.

سازمان مسیجی «درهای باز» اخیراً حکومت ایران را هشتمین حکومت مسیحیت ستیز جهان دانست. 

ماده 18

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.