حسام طوسی

Monday, January 1, 2018

دونالد ترامپ گفت: از معترضان در ایران حمایت میکنیم و اکنون زمان تغییر فرا رسیده است.

دونالد ترامپ می‌گوید که علاوه بر حقوق بشر، ثروت ایران نیز به یغما رفته، و زمان برای تغییر فرا رسیده است.

رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه ۱۱ دی بار دیگر به اعتراض‌های سراسری اخیر در ایران واکنش نشان داد و گفت که «ایران در همه سطوح شکست خورده است».
دونالد ترامپ در یک پیام توئیتری نوشت که از معترضان در ایران حمایت کرده و اکنون زمان تغییر فرا رسیده است.
او نوشته است: «ایران به رغم توافق بسیار بد اتمی‌ا‌ش با دولت اوباما، در همه سطوح شکست خورده است. مردم بزرگ ایران سال‌ها سرکوب شده‌اند. آنها گرسنه غذایی و آزادی هستند».
آقای ترامپ افزوده است: «علاوه بر حقوق بشر، ثروت ایران نیز به یغما رفته است. زمان برای تغییر فرا رسیده است».
رئیس‌جمهور آمریکا که از زمان آغاز اعتراض‌ها در ایران تقریباً هر روز درباره آن توئیت کرده است، روز یکشنبه نوشته بود: «ایران، دولت حامی شماره یک تروریسم با موارد زیادی از نقض حقوق بشر، اکنون اینترنت را بسته است تا تظاهرکنندگان مسالمت‌جو نتوانند با هم ارتباط داشته باشند. این خوب نیست!»


او روز شنبه نیز در توئیتی گفته بود: «مردم بالاخره دارند متوجه می‌شوند که چگونه پول و ثروت‌شان دزدیده و خرج تروریسم می‌شود. به نظر می‌رسد دیگر چنین نخواهد ماند. حکومت ایران می‌بایست به حقوق مردم از جمله حق بیان و ابراز عقایدشان احترام بگذارد. جهان نظاره‌گر است».
حمایت دونالد ترامپ از اعتراض‌ها در ایران با پشتیبانی سایر مقام‌های آمریکایی از جمله مایک پنس معاون رئیس‌جمهور، پل رایان رئیس مجلس نمایندگان، وزارت امور خارجه، و چندین سناتور آمریکایی از جمله تام کاتن، تد کروز، جان مک‌کین، لیندسی گراهام و برنی سندرز، و نیز هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده، همراه شده است.
پیام‌های توئیتری رئیس‌جمهور آمریکا با واکنش حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش، روبرو شده و او بدون نام بردن از آقای ترامپ گفته است: «این آقایی که امروز در آمریکا می‌خواهد با مردم ما همدردی کند، یادش رفته که چند ماه پیش ملت ایران را تروریست نامید؛ این آدمی که سر تا پایش علیه ملت ایران است؛ حق ندارد برای مردم ایران دلسوزی کند».
وزارت امور خارجه ایران نیز به اظهارات آقای ترامپ اعتراض کرده است.
در ادامه واکنش‌ها به تحولات روزهای اخیر ایران، یسرائیل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد که معترضان ایرانی «موفق» شوند ولی گفت که کشورش در تظاهرات گسترده چند روز گذشته ایران نقشی ندارد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای کاتز در یک مصاحبه رادیویی گفت: اسرائیل «در این زمینه دخالتی نخواهد داشت، ولی قطعاً آرزو می‌کنم که مردم ایران در مبارزه خود برای آزادی و دمکراسی موفق شوند».
اعتراض‌های ایران که روز پنجشنبه از مشهد آغاز شد به سرعت به دیگر شهرهای ایران سرایت کرد و معترضان که در ابتدا علیه گرانی و وضعیت بد معیشت اقتصادی شعار می‌دادند، انگشت اعتراضات خود را متوجه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و سیاست‌های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه کردند.
بر اساس ویدئوهایی که طی روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی از سوی معترضان به اشتراک گذاشته شده است، تصاویر آیت‌الله خامنه‌ای و قاسم سلیمانی از روی بیلبورد‌ها پایین کشیده شده و به آتش کشیده شده‌اند.
معترضان همچنین شعارهایی مانند «مرگ بر خامنه‌ای»، «رفراندوم، رفراندوم، اینه شعار مردم»، «اصلاحگرا، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» سر داده‌اند.
بر اساس آخرین آمار رسمی که مقام‌های جمهوری اسلامی ارائه کرده‌اند، دستکم ۱۰ نفر در اعتراض‌های چند روز گذشته کشته شده‌اند. صد‌ها تن نیز از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند. دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان تلگرام و اینستاگرام مسدود شده و سرعت اینترنت هم کند شده است.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.