حسام طوسی

Saturday, January 27, 2018

بازتاب حکم ۵ سال زندان شامیرام عیسوی؛ گفتگوی مسئولان سازمان «ماده ۱۸»


رتبه ایران در فهرست موسسه «درهای باز» نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده و در رتبه دهم قرار دارد که با اریتره که رتبه ششم فهرست قرار گرفته تنها یک امتیاز اختلاف دارد.
به گزارش «محبت نیوز» گزارش سالیانه موسسه «درهای باز» (Open Doors) درباره رتبه اسامی کشورهایی که در آنها مسیحیان مورد جفا قرار می‎گیرند و همینطور رتبه ایران در این فهرست در رسانه ‏ها مورد بحث قرار گرفته است.
در این گزارش برآورد شده از هر ۱۲ مسیحی یک نفر در دنیا مورد جفا قرار می‎گیرد. به طور کل ۲۱۵ میلیون مسیحی در سراسر دنیا تحت آزار و اذیت و جفا بسر می برند.
۱۰ کشور نخست این فهرست منتشره در سال ۲۰۱۸ که بیشترین میزان جفا بر مسیحیان در آن‎ها صورت می‎گیرد شامل کره شمالی، افغانستان، سومالی، سودان، پاکستان، اریتره، لیبی، عراق، یمن و جمهوری اسلامی ایران می‏شود.
جمهوری اسلامی سال گذشته در این فهرست در رتبه هشتم بود و امسال دو پله جایگاه آن کاهش پیدا کرد، اما این دو پله سقوط ارتباطی با بهبود وضعیت مسیحیان در ایران نداشت.
منصور برجی، مدیر موسسه حقوق بشری «سازمان ماده ۱۸ در زمینه دفاع از حقوق مسیحیان ایران» در پاسخ به این پرسش «بی‎بی‌سی فارسی» که آیا رتبه ایران در فهرست اذیت و آزار مسیحیان بهتر شده یا خیر گفت: «نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر شده و در این مورد تحلیلگران این مجموعه بیانیه‎ای منتشر کردند و توضیح دادند که ایران در مورد آزار و اذیت مسیحیان امتیازات بالایی گرفته و این که نسبت به سال گذشته جایگاه آن دو پله پایین آمده نشان از بهبودی وضعیت نیست، بلکه مرگ و میر ناشی از آزار و اذیت مسیحیان در کشورهای دیگر دنیا به سبب وجود جنگ و تحولات اجتماعی بیشتر شده و آنها بالاتر از ایران قرار گرفتند.»
او افزود: «رتبه ایران در فهرست موسسه درهای باز نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده و باید توجه کرد ایران که در رتبه دهم قرار دارد با اریتره (در شمال شرقی آفریقا) که رتبه ششم فهرست را دارد تنها یک امتیاز اختلاف دارد.


دولت حسن روحانی مدعی بود که به دنبال بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران به ویژه احقاق حقوق اقلیت‎های دینی و قومی است. اما آنچه از گزارش‎ها و وقایع داخل ایران در مورد برخورد نهادهای امنیتی با مسیحیان (هم نوکیشان مسیحی و هم شهروندان مسیحی‎‎زاده) منتشر می‎شود حاکی از آن است که نه تنها انسداد فعالیت‎های مذهبی و سرکوب فعالین کلیسایی بیشتر از گذشته شده بلکه احکام صادر شده توسط دادگاه انقلاب برای بازداشت‎شدگان مسیحی نیز سنگین‎تر شده است. به علاوه اکثر آنها که در دو سه سال اخیر از دادگاه حکم گرفتند به دستور قاضی پس از پایان مدت محکومیت در زندان دو سال به مناطق بد آب و هوای ایران تبعید می‎شوند که شامل نوکیشان مسیحی است.
اما فشارهای قضایی و امنیتی بر شهروندان مسیحی‎زاده نیز افزایش پیدا کرده است همچنان که بهمن‎ماه امسال خانم «شامیرام عیسوی» مسیحی ایرانی- آشوری (همسر کشیش ویکتور بِت تًمرز) به اتهام اقدام علیه امنیت ملی با تشکیل و اداره کلیساهای خانگی، شرکت در سمینارهای مسیحی در خارج از کشور و همچنین آموزش رهبران مسیحی در ایران جهت جاسوسی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این خبر بازتاب زیادی در رسانه‎ها داشت.
کیارش عالیپور، سخنگوی ماده ۱۸ در این باره به «رادیو فردا» با اشاره به اینکه هنوز معلوم نیست دادگاه تجدید نظر شامیرام عیسوی چه زمانی برگزار شود، گفته، به زودی دادگاه همسر ایشان و چند نوکیش مسیحی که سه سال پیش در جشن میلاد مسیح در منزل “کشیش بت‎تمرز” بازداشت شده بودند برگزار خواهد شد.
وی افزود، اتهام همه این‎ افراد اقدام علیه امنیت ملی است و کشیش ویکتور تا سال ۸۸ از رهبران کلیسانی پنطیکاستی آشوری شهرآراء تهران بوده و با توجه به اینکه مسیحی‎زاده است و شغل وی کشیشی بوده، هیچ کار غیرقانونی انجام نداده و طبق ماده ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی تفتیش عقاید ممنوع است.
منبع:محبت نیوز

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.