حسام طوسی

Saturday, January 13, 2018

نیکی هیلی: آمریکا رفتارهای خطرناک ایران را تحمل نخواهد کرد



سفیر آمریکا در سازمان ملل گفته است که نباید اجازه داد از توافق هسته‌ای به عنوان پوششی برای نقض هنجارهای بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل استفاده شود.

نیکی هیلی سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای با اشاره به تصمیم دونالد ترامپ، در تمدید چهار ماهه تعلیق تحریم‌های ایران، تأکید کرد که آمریکا «رفتارهای خطرناک و بی‌ثبات‌کننده ایران» را تحمل نخواهد کرد.
در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن توسط وب‌سایت سفارت مجازی آمریکا در ایران منتشر شده، خانم هیلی یادآور شده که «امروز، رئیس‌جمهور در اقدامی قاطعانه روشن کرد که ایالات متحده همچنان به مفاد توافق هسته‌ای با ایران پایبند می‌ماند، اما رفتار خطرناک و بی‌ثبات‌کننده ایران را تحمل نمی‌کند».
نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد پس از آن تصریح کرده که «انتظار داریم کشورهای دیگر نیز به ما بپوندند».
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه ۲۲ دی، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرد اما همزمان گفت «این آخرین باری است که رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید می‌کند و ایرادهای این توافق باید برطرف شود».
او تأکید کرد که تعلیق تحریم‌های ایران را با هدف دست‌یابی به توافق با متحدان اروپایی آمریکا برای «رفع ایرادهای وحشتناک توافق هسته‌ای» تمدید می‌کند، اما «در غیاب چنین توافقی، ایالات متحده بار دیگر برای ماندن در توافق هسته‌ای معافیت از تحریم‌ها را تمدید نخواهد کرد».
آقای ترامپ افزود که «اگر در هر زمانی تشخیص دهم که چنین توافقی دست یافتنی نیست، فوراً از توافق هسته‌ای خارج می‌شوم».


رئیس‌جمهور آمریکا که از زمان مبارزات انتخاباتی خود از منتقدان جدی برجام بود، معتقد است که ادامه فعالیت‌های موشکی ایران و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی «با روح توافق هسته‌ای» مغایرت دارد.
از زمان به قدرت رسیدن آقای ترامپ، فعالیت‌های موشکی و نیز سیاست‌های منطقه‌ای ایران همواره مورد انتقاد مقام‌های آمریکایی قرار داشته و متحدان اروپایی ایالات متحده نیز به رغم آنکه بر حفظ توافق هسته‌ای ایران تأکید می‌کنند، به نکوهش فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران پرداخته‌اند.
اکنون نیز نیکی هیلی در بیانیه خود گفته است که «اینجا در سازمان ملل، ما مشتاق دریافت همکاری‌های بین‌المللی جدید به منظور تقویت اقدامات علیه فعالیت‌های موشکی ایران، اجرای تحریم‌های تسلیحاتی نقض شده از سوی ایران، محدود کردن حمایت ایران از تروریسم، و ادامه آشکارسازی موارد نقض حقوق بشر توسط ایران، هستیم».
نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد تصریح کرده که «تمام این گام‌ها را می‌توان خارج از توافق هسته‌ای برداشت، اما اگر نتوانیم در مورد آنها به یک توافق بین‌المللی دست یابیم، آن وقت حتی روشن‌تر خواهد شد که توافق هسته‌ای مانعی بر سر راه صلح است».
او افزوده است که «نباید به رژیم ایران اجازه دهیم از توافق هسته‌ای برای فراهم ساختن پوششی به منظور نقض انواع هنجارهای بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل استفاده کند».
روز جمعه همرمان با آنکه آمریکا تعلیق تحریم‌های ایران در چارچوب توافق هسته‌ای را تمدید کرد، تحریم‌های جدیدی را هم علیه چند شخص حقیقی و حقوقی به ویژه به واسطه نقش آنها در برنامه موشکی یا سرکوب اعتراض‌ها در ایران اعلام کرد.
شاخص‌ترین این افراد، صادق لاریجانی رئیس دستگاه قضایی ایران است که آمریکا او را به دلیل نقض حقوق بشر و حقوق شهروندان ایران از جمله «افرادی که تنها به خاطر استفاده از حقشان یعنی آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز زندانی شده‌اند» به فهرست تحریم‌های خود افزود.
همچنین افزون بر اشخاص حقیقی یا حقوقی که به دلیل نقش در برنامه موشکی ایران تحریم شده‌اند، آمریکا شورای عالی فضای مجازی ایران، مرکز دفاع سایبری سپاه پاسداران، و چند نهاد دیگر را به دلیل نقش آنها در محدود کردن دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت و رسانه‌های بین‌المللی تحریم کرد. 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.