حسام طوسی

Tuesday, January 16, 2018

ادامه بی‌خبری و نگرانی خانواده‌های دانشجویان زندانی


گزارش‌ها حاکی از آزادی لیلا حسین‌زاده در روز سه‌شنبه است. تصویر سه دانشجوی بازداشتی. بالا: سهیل آقازاده. پایین از سمت چپ:‌ سینا درویش و احسان محمدی

گزارش‌ها از تهران حاکی از بی‌خبری و نگرانی خانواده‌های شماری از دانشجویان بازداشت‌شده روزهای اخیر در تهران است. در این میان، لیلا حسین‌زاده،‌ یکی از دانشجویان، آزاد شد و سهیل آقازاده با خانواده‌اش تماس تلفنی داشته است.
در این میان، نزدیکان احسان محمدی و احسان درویش در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گویند که خانواده‌های این دانشجویان با توجه به آنکه از زمان بازداشت‌شان تاکنون، هیچ تماس با آنها و یا خبری از وضعیت‌شان نداشته‌اند، به شدت نگرانند.
یکی از فعالان دانشجویی که خواست نامش فاش نشود، به رادیو فردا می‌گوید که اخبار مربوط به کشته شدن دست‌کم دو تن از بازداشت شدگان در زندان‌ها موجب نگرانی خانواده‌ها شده است.
خانواده های بازداشت شدگان در شرایطی از ملاقات با آنها محرومند که ‏ماده ١٨٠ «آيين‌نامه اجرايي سازمان زندان‌ها و اقدامات تامينی و تربيتی كشور» می‌گوید: «تمامی محكومان و متهمان تحت نظارت كامل و طبق مقررات اين آيين‌نامه مجاز به داشتن ارتباط با بستگان و آشنايان خود هستند و اين ارتباط به وسيله ملاقات و مكاتبه‌ها انجام می‌پذيرد».​
احسان محمدی روز ۱۱ دی و سینا درویش روز ۱۴ دی، به دست ماموران امنیتی بازداشت شدند. همراه با آنان، بیش از ۱۰۰ تن نیز بازداشت شدند که تاکنون شماری از آنها با قید وثیقه آزاد شده اند.
یکی دیگر از دانشجویان بازداشتی،‌ سهیل آقازاده است که پدرش، محمد آقازاده روز سه‌شنبه توئیت کرد که تماس تلفنی با خانواده اش داشته است.


بازداشت دانشجویان که انتقادهای زیادی را به همراه داشته است،‌ به گفته فرید موسوی، نماینده مجلس، با هدف «پیشگیری» انجام شدند. او این موضوع را در روز ۱۵ دی اعلام کرد.
این در شرایطی است که برخی از حقوق‌دانان از جمله شیرین عبادی و نسرین ستوده گفته‌اند در ایران، قانونی برای بازداشت پیش از وقوع جرم و به قصد پیشگیری وجود ندارد.
در این میان، یکی از نزدیکان ليلا حسين‌زاده، دانشجوی رشته انسان شناسی دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با رادیو فردا، از خبر آزادی او در روز سه‌شنبه ۲۶ دی، با قید کفالت خبر داد. خانم حسین‌زاده در روز ۱۱ دی در مقابل منزل خود بازداشت شده بود.
وی روز دوشنبه ۲۵ دی، در گفت‌وگو با رادیو فردا، با اشاره به بازداشت این دانشجو در منزلش در روز ۱۱ دی، و بی‌خبری خانواده اش از وضعیت او گفته بود که او «در زندان اوين به‌سر نمی‌برد».
او افزوده بود که بازداشت ليلا حسين‌زاده به دست «وزارت اطلاعات انجام نشده و پرونده بازداشت و نگهداری اش در دست نهاد ديگری است».

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.