حسام طوسی

Sunday, January 21, 2018

سقوط جایگاه «روحانیت» در افکار عمومی سرعت گرفته است



از عوامل اصلی سقوط جایگاه روحانیون در افکار عمومی، موضع‎گیری‎ها منزجر کننده آنها در مورد حوادث و رخدادهای اعتراضی اخیر بوده است.
به گزارش«محبت نیوز» مراجع و روحانیون دست بردارِ زیاده‎ خواهی‎های خود نیستند و با وجود اینکه با اعتراضات گسترده مردم به بودجه‎های کلان نهادهای دینی و فقر و بیکاری افسار گسیخته را می‎بینند، اما عطش «منفعت‎خواهی» آنها حتی موقت و مصلحتی هم خاموش نمی‎شود و باز هم مطالبه پول بیشتر دارند.
“مکارم شیرازی” در دیدار رئیس و هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گفته «برای رفع مشکلات معیشتی طلاب اقدام شود». این در حالیست که در نماز جمعه سرتاسر ایران (۲۹ دی) امامان جمعه هم به صورت سازمان یافته خواستار پول بیشتر برای رسیدگی به وضعیت حوزه‎های علمیه و طلاب شدند.
اما روندی که این روزها دستگاه روحانیت در ایران پیش گرفته، نمایان‎گر آن است که این طبقه هیچ درکی نه از مطالبات مردم دارد و نه از فضای سیاسی، چون در شرایطی که حتی از اخبار و گزارش‎های رسانه‎های داخلی بخوبی قابل تشخیص است که چقدر مردم و حتی بعضی مسوولان جمهوری اسلامی در مقابل زیاده‎خواهی روحانیون موضع گرفتند، آنها کوتاه نمی‎آیند و همچنان مطالبه‎گری می‎کنند و همزمان مرتکب کارهایی می‏شوند که «نفرت» مردم را نسبت به خود بیشتر می‎کنند از جمله رونمایی کشتی طلایی قرآنی به وزن ۷۰ کیلو و فرستادن آن کربلا که با خشم مردم همراه شده است.
در روزهای گذشته در شبکه‎های اجتماعی مردم تصاویر رونمایی از این کشتی طلایی را کنار تصاویر زندگی فلاکت‏بار مردم زلزله‏ زده کرمانشاه قرار می‎دهند و می‎پرسند، چرا این همه بدبختی و گرفتاری در کشور هست، اما روحانیون که مدعی عدالت و انصاف هستند چنین چپاولگری می‎کنند.

از عوامل دیگری سقوط  و زوال جایگاه روحانیون در افکار عمومی در این روزها موضع‎گیری‎ها منزجر کننده آنها در مورد حوادث و رخدادهای اعتراضی اخیر است.


پس از آنکه محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس خواست به وضعیت زندانیان در بازداشتگاه‎ها رسیدگی شود و از جانباختن مشکوک تعداد زیادی از جوانان معترض در زندان‎ها انتقاد کرد. حجت‎الاسلام “حسن نوروزی” سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به وبسایت «زیتون» گفته «ممکن است مرگ بسیاری از این افراد در زندان به دق کردن آن‌ها از غصه به خاطر کارهایی که انجام داده‌اند مربوط باشد. این‌ها در زندان به زشتی کار خود فکر کرده و شاید همین منجر به خودکشی آن‌ها شده است. بسیاری از این زندانیان کارمند بانک بوده و حتی مشکل گرانی و بیکاری نیز نداشتند».
کاظم صدیقی امام جمعه تهران معترضان را «آشغال» نامید، “حسن روحانی” با شعارها و وعده‎های توخالی مردم را به بازی گرفته و دیگر روحانیونی که گویی چشمشان به وضعیت سخت مردم بسته است مشکلات را به گردن آمریکا و اسراییل و انگلیس می‎اندازند.
شعله‎های خشم و نفرت از روحانیون در ایران بالا گرفته و این را می‎شود از اقدامات خشونت‏ بار برخی معترضان متوجه شد. آتش زدن بنرهای “علی خامنه‎ای” و روحانی، حمله به دفاتر نمایندگان ولی فقیه و امامان جمعه و مراجع در شهرهای کوچک و بزرگ، آتش زدن حسینیه‎ها و مساجد و حوزه‎های علمیه و شعار نویسی روی در و دیوار آنها بخشی از این نفرت است که به شدیدترین وجه ممکن خود را بروز داده است.
در واقع اعتراضات معیشتی و اقتصادی مردم حالا به نوعی رویاروی با دم و دستگاه روحانیون مبدل شده و است در این مسیر تکنولوژی سهم زیادی در تخریب این نهاد و برداشته شدن پرده‎ها و افشای حقایق را ایفا می‎کند و ترس و نگرانی روحانیون هم از شبکه‎های اجتماعی برهمین اساس است.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.