حسام طوسی

Wednesday, January 31, 2018

“کارن وفاداری” به هم ‎کیشان دو تابعیتی خود در مورد بازگشت به ایران هشدار داد




گروه کمپین حقوق بشر ایران می گوید که کارن وفاداری، زرتشتی ایرانی- آمریکایی، در نامه ای از زندان اوین حکم حبس و شلاق و مصادره اموالش را ناعادلانه خوانده و به هم ‎کیشان دو تابعیتی خود در مورد بازگشت به ایران هشدار داده است.
 شعبه ۱۵ دادگاه تهران اخیر کارن وفاداری و همسرش، آفرین نیساری، را بنا بر اتهامات امنیتی به ترتیب به ۲۷ و ۱۶ سال زندان و مصادره اموال محکوم کرده‌ است. کمپین بین‎المللی حقوق بشر می گوید کارن وفاداری همچنین به ۱۲۴ ضربه شلاق محکوم شده است.
وفاداری در این نامه که متن آن توسط کمپین بین‎المللی حقوق بشر در ایران منتشر شده مجازات خود را «ناعادلانه» و «ظالمانه» دانسته و به همکیشان دوتابعیتی خود در مورد بازگشت به ایران هشدار داده است.
او نوشته است: “برای نخستین بار در تاریخ قضایی ایران شخص بنده با ماده ۹۸۹ قانون مدنی که در سال ۱۳۰۳ تدوین شده محکوم شده‌ام. شوربختانه این که به هیچ کس از جمله بنده و وکیل اینجانبان چنین تفهیم اتهامی نشده و از چنین قانونی بی‌اطلاع بودیم.”
وفاداری می‎افزاید: “این موضوع به این معناست که چه برای من، چه برای همسرم و چه برای تک‌تک شما عزیزان دوتابعیتی زرتشتی که به خاطر عشق به میهن و با هدف سرمایه‌گذاری به کشور بازگشته‌اید همواره خطر از دست دادن املاک و دارایی‌ها و اجبار به ترک کشور وجود دارد. در نتیجه دیگر دوتابعیتی بودن نه تنها منزلتی برای شما همکیشان به حساب نمی‌آید بلکه خطر اعمال ماده منسوخ ۹۸۹ را نیز به همراه خواهد داشت.”
بنا بر ماده ۹۸۹ قانون مدنی، هر شهروند ایران که بدون رعایت مقررات قانونی بعداز تاریخ ۱۲۸۰ خورشیدی شهروندی یک کشور دیگر را کسب کرده باشد، آن شهروندی کان لم یکن بوده و فقط تابعیت ایران به رسمیت شناخته می‌شود و در عین حال “کلیه اموال غیرمنقول او با نظارت مدعی العموم محل به فروش رسیده و پس از وضع مخارج فروش قیمت آن به او داده خواهدشد.”
کارن وفاداری در نامه خود خطاب به زرتشتیان ایرانی نوشته است: «نخست اینکه توصیه نمی‌کنم در منزل خود شراب تولید کنید. با وجود اینکه فکر می‌کردم این کار برای اقلیت‌های زرتشتی که بیش از ۵۰۰۰ سال است شراب در فرهنگ‌شان است، بلامانع است. بنده یک سال و نیم حبس، ۷۴ ضربه شلاق و ۱۴۰ میلیون تومان جریمه محکوم شدم.»
او می افزاید: “دوم از دوستان و دیپلمات‌های خارجی مشروبات الکلی را به عنوان هدیه نپذیرید حتی اگر آنها مشروبات الکلی را از مبادی قانونی و رسمی گمرکی وارد کشور کرده باشند. چرا که همچون من برای شما نیز می‌تواند سه سال حبس و جریمه ۶ میلیارد ریالی به همراه داشته باشد.”
“سوم اینکه از همکیشان عزیز خواهش می‌کنم برای خاطر خود و خانواده‌تان در ایام خوش نزدیک به سال نو محتاط باشید چرا که برگزاری مهمانی مختلط (که برای ما یک امر ساده و بدیهی است) حتی بابت جشن‌ها و رویدادهای ملی از جمله چهارشنبه‌سوری، جشن سده و حتی جشن تولد از نظر نظام قضایی کشور، ترویج بی‌بند و باری به حساب آمده و همانند من شما را تحت ‌عنوان «اشاعه فساد و فحشا» با مجازات ۱۵ سال حبس مواجه خواهند کرد.”
«محبت نیوز»

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.