حسام طوسی

Thursday, October 10, 2013

رنجنامه کشیش فرشید فتحی درباره شکنجه های روحی در بازداشتگاه

.
"فرشید فتحی" از نوكیشان مسیحی که توسط دادگاه انقلاب تهران به شش سال حبس محكوم شده است در یادداشتی که به تازه گی از وی منتشر شده از شکنجه های شدید روحی و تحت فشار بودن خود توسط ماموران و بازجویان خبر داد.
 "فرشید فتحی" از نوکیشان و فعالین مسیحی است که دوران محکومیت 6 ساله خود را در زندان اوین می گذارند، وی در رنج نامه خود خبر داده که در زندان با شکنجه‌های شدید روحی قرار گرفته و برای تحت فشارقرار دادن وی درباره بازداشت همسر و سکته پدرش اخبار دروغ به او گفته شده است.
این زندانی عقیدتی، که فارغ‌التحصیل در رشته الهیات مسیحی است در پنجم دی ماه سال 1389 ( ۲۶ دسامبر ۲۰۱۰) توسط وزارت اطلاعات بازداشت و به بند 209 وزارت اطلاعات منتقل گردید. " فرشید" یک سال از دوران بازداشت خود را بلاتکلیف در بند 209 وزارت اطلاعات گذارند و نزدیک به 5 ماه نیز در سلول انفرادی بود.
"فرشید" متولد ۱۳۵۸ ( ۱۹۷۹میلادی) دارای دو فرزند می باشد وی در تاریخ 15 بهمن  1390 به اتهام « برعهده داشتن سمت مسئول ارشد سازمان های خارجی در ایران و تهیه وجه مالی برای این سازمان ها» در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه و مجموعن به 6 سال حبس تعزیری محکوم می گردد. اگر چه با وجوداعتراضات از سوی گروه های مدافع حقوق مسیحیان و گروه های کلیسایی اما حکم شش سال زندان در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شد.


این کشیش مسیحی در رنج نامه خود افشاء کرده که در دوران بازداشت به شدت مورد شکنجه روحی و توهین و تحقیر و افتراء قرار گرفته است. وی در بخشی از رنجنامه خود که سایت «جرس»  نیز آن را منتشر کرده ، نوشته: « به دروغ به بنده گفته می شد همسرم نیز بازداشت شده و از من می خواستند که سرپرستی موقتی برای فرزندانم "رزانا و بردیا" معرفی کنم ؛ یا به دروغ به بنده گفته می شد که پدرم سکته کرده و در بیمارستان است و حتا در مورد زنده یا مرده بودن وی به من اطلاعی داده نمی شد ، در حالیکه ایشان اصلن سکته نکرده بودند.»
این مطلب کوتاه تنها بخشی کوچکی از آن چیزی است که از زمان بازداشت وی تاکنون در زندان مخوف اوین برسر این نوکیش مسیحی آمده است .
پیش از این نیز دل نوشته ایی از فرشید منتشر شده  که  در بخشی از این نامه از داخل زندان خطاب به پدرش نوشت : " اغلب اوقات بعضی چیزها موجب تاثرم میشوند ولی هیجگاه به خود اجازه نداده ام که مغلوب غم و یاس شوم. خیلی وقت ها اینجا مرا مورد توهین و تحقیر و آزار قرار میدهند ولی هیچگاه به وجود مسیح درونم شک نکرده ام. بعضی ها تنهایم گذاشتند و بعضی دیگر از من فرار کردند، ولی من آنها را مطمئنن قضاوت و توبیخ نخواهم کرد، زیرا که خدا هیچگاه مرا تنها نگذاشته است."
مرداد ماه سال 1390 همسر و فرزندان "فرشید فتحی" به دلیل فشارهای زیاد وزارت اطلاعات مجبور به ترک ایران می شوند، آنان از ایران به ترکیه و در نهایت پس از طی مراحل پناهندگی در بهمن 1391 رهسپار کانادا شدند و به دور از وطن و عزیزان در آنجا ساکن شدند.
"گفتنی است مهدی خزعلی"، از منتقدان دولت و فرزند آیت الله خزعلی، از روحانیون محافظه‌کار و عضو مجلس خبرگان رهبری که در سال گذشته از هم بندی های "فرشید فتحی" بوده در خصوص شخصیت وی در مصاحبه با برخی رسانه‌ها درباره او می گوید: « فرشید جوانی مودب و بااخلاق و با لبخندی گرم و شیرین همیشگی بود و همه بچه ها در بند 350 اوین خاطره ای که از فرشید به یاد دارند اخلاق خوب اوست. اخلاقی مثال زدنی و دوست داشتنی است. کسی از او یک تندی و غیراخلاقی ندید. اوساخته شده و انسانی مهربان است.»
این فعال مسیحی با وجود اینکه نزدیک به سه سال از دوران محکومیت خود را در بند 350 زندان اوین و ماههای متمادی را در سلول انفرادی  گذرانده، اما تاکنون اجازه مرخصی به وی داده نشده است.
منبع: آژانس خبری مسیحیان ایران

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.