حسام طوسی

Thursday, October 24, 2013

تایید حکم 20 سال حبس برای زندانیان نوکیش مسیحی در دادگاه تجدید نظر

.
به گزارش « محبت نیوز»، دادگاه تجدید نظر مجموع حکم 20 سال حبس برای زندانیان نوکیش مسیحی در بند عبرت زندان عادل آباد شیراز را مورد تائید قرار داد.
روز شنبه 20 مهرماه 1392 برابر با (12 اکتبر 2013)، دادگاه تجدید نظرِ 6 تن از نوکیشان مسیحی ساکن شیراز در شعبه 15 دادگستری استان فارس ( شهر شیراز ) به ریاست "قاضی حسینی" و "قاضی براتی" برگزار گردید.
بر اساس این گزارش، چهار ماه پس از برگزاری دادگاه بدوی نوکیشان مسیحی آقایان "مجتبی سیدعلاالدین حسین"، "محمدرضا پرتویی (كوروش)"، "وحید حکانی" و "همایون شکوهی" حکم اولیه قاضی مبنی بر مجموع بیست سال حبس در دادگاه تجدید نظر مورد تایید قرار گرفت.
تائید و اعلام حکم نهایی پس از آن بطور شفاهی به وکیل مدافع این افراد ابلاغ گردید و دیگر جای هیچ اعتراضی نسبت به این حکم وجود ندارد.
.
از راست " محمدرضا پرتویی ، همایون شکوهی و مجتبی سیدعلاالدین حسین" - زندان عادل آباد شیراز
دادگاه بدوی این افراد در روز دوشنبه 20 خرداد 1392 برابر با (10 جون 2013) در شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی شیراز برگزار و هر چهار نفر آنان به اتهام شركت در جلسات خانگی، تبلیغ و ترویج مسیحیت، ارتباط با سازمان‌های مسیحی در خارج از کشور، تبلیغ علیه نظام و برهم زدن امنیت ملی متهم شناخته شدند و قاضی هر یک آنان را به 3 سال و هشت ماه زندان حکم قطعی محکوم کرد.


این دادگاه همچنین خانم " فریبا ناظمیان" و پسر 17 ساله وی " نیما شکوهی" را که پیش از این با قرار وثیقه آزاد شده بودند را نیز هر یک به دو سال حبس تعلیقی محکوم کرد. خانم " فریبا ناظمیان " همسر زندانی مسیحی "همایون شکوهی" با گذراندن بیش از هشت ماه در بازداشت روز پنجشنبه مورخ 27 مهر ماه 1391 برابر با (18 اکتبر 2012) با سپردن وثیقه سند ملکی بطور موقت آزاد شد و فرزندنش نیما نیز پس از ۳۶ روز بازداشت و بلاتكلیفی با سپردن وثیقه (سند) ۱۰۰ میلیون تومانی بطور موقت از زندان آزاد شد.
.
حکم شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی شیراز در ارتباط با زندانیان نوکیش مسیحی
لازم به ذکر است آقایان "مجتبی سید علاالدین حسین" و "همایون شکوهی" جدای از حکم بدوی هر یک به 8 ماه  مجموعن 16 ماه حبس تعلیقی نیز محکوم گردیدند. این دو نوکیش مسیحی در (اردیبهشت سال ۱۳۸۷) برابر با ( ۱۱ مه ۲۰۰۸) به همراه ۸ تن از دیگر نوكیشان مسیحی ساكن شیراز به اتهام ایمان و باورهای مسیحی بازداشت و از سوی دادگاه به ۵ سال حکم تعلیقی محكوم شده بودند.
گفتنی است در مورخ ۱۹بهمن ماه ۱۳۹۰ ( برابر با ۸ فوریه ۲۰۱۲ ) ماموران امنیتی پس از شناسایی و یورش به منزل یكی از نوكیشان مسیحی در شیراز كه از آن مكان بعنوان كلیسای خانگی یاد می شده جمعی از نوكیشان مسیحی كه به منظور دعا و عبادت در آنجا گردهم آمده بودند را با برخورد و توهین بازداشت نمودند.
همچنین این افراد از زمان بازداشت تا کنون که دوران محکومیت خود را در بند عبرت زندان عادل آباد سپری می کنند تاکنون از حق قانونی مرخصی برخوردار نبوده اند.
به دستور مقامات زندان عادل آباد، جمعی از زندانیان عقیدتی این زندان به یک بند تازه تاسیس با عنوان «بند عبرت» منتقل شده‌اند که گفته می شود این بند از کمترین امکانات برای زندانیان برخوردار است . گفته شده « بند عبرت » محلی برای نگهداری زندانیان که دارای جرم و پرونده مشترک هستند می باشد.
شیراز مركز استان فارس، از شهرهای بزرگ كشور است كه عده بیشماری از اقلیت های دینی و بخصوص نو مسیحیان را در خود جای داده است که این افراد بدلیل اعتقادات دینی خود از سوی دستگاه قضایی مورد آزار اذیت و پیگرد قانونی قرار می گیرند.
در روز چهارشنبه اول آبان ماه سالجاری احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل،سومین گزارش خود درباره وضعیت حقوق بشر درایران را به کمیته سوم سازمان ملل ارائه داد. وی در گزارش تازه خود می نویسد وضع حقوق بشر در ایران همچنیان نگران کننده است و نشانی از بهبود ندارد. محدودیت حقوق اقلیت های مذهبی و آزادی بیان و فعالیت های دینی پیروان مسیحیت، بهائیت، مسلمانان سنی، دراویش و دیگر جوامع دینی غیر شیعه از موارد اعتراضی در این گزارش است. شهید همچنین اعلام کرد دست کم ٢٠ مسیحی در ژوئیه ٢٠١٣ روانه زندان شده اند.
منبع: محبت نیوز

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.