حسام طوسی

Monday, October 28, 2013

تلاش مجدد مجتبی خامنه ای برای جانشینی؟

.
انتشار عکسی از مجتبی خامنه ای در سایت پارسینه، که وی را در حال تدریس درس "خارج فقه"، یعنی بالاترین سطح یا همان مرحله استادی فقه نشان می دهد، پر بازدید ترین عکس خبری ایران در ۴۸ ساعت گذشته بوده است.
« محبت نیوز» - این حجم از حساسیت عمومی به هر متن یا عکسی از فرزند دوم آیت الله خامنه ای ناشی از حضور پشت پرده او در عرصه سیاسی ۸ سال گذشته و نیز شایعه جانشینی وی برای سمت رهبری جمهوری اسلامی است؛ شایعه ای که در سال ۸۸ و در جریان اعتراضات مردمی با واکنش معترضان مواجه شد و شعار "مجتبی بمیری/رهبری رو نبینی" را به گوش حکومتیان رساند.
او اگر چه خود تاکنون هرگز حضور رسانه ای نداشته و اظهار نظر سیاسی رسمی ای از وی منتشر نشده، اما از سال ۸۴ که مهدی کروبی نام وی را در نامه اعتراض آمیز خود به عنوان یکی از عوامل "تغییر نتیجه انتخابات" بر زبان آورد، فضای سیاسی ایران را نسبت به اخبار و حواشی مربوط به خود حساس کرده است. مهدی کروبی همچنین از جمله کسانی بود که در سال ۸۸ از تصمیم جریان بیت رهبری برای اعلام جانشینی وی پرده برداشت.
کروبی بر این باور بود که انتخاب محمود احمدی نژاد در دور دوم و تغیییر نتیجه انتخابات به نفع وی با هدف آماده کردن زمینه اعلام جانشینی رهبری برای مجتبی خامنه ای بوده است؛ تصمیمی که طی دوران احمدی نژاد، به دلیل اعتراضات مردمی و نیز اختلاف آیت الله خامنه ای با احمدی نژاد مطرح نشد.


با این حال از آن زمان تا کنون گزارش ها و اخبار غیر رسمی در خصوص تلاش پشت پرده برای مهیا کردن شرایط جانشینی او همواره مطرح بوده است. بسیاری از چهره های سیاسی در طی این ۴ سال در اینباره مقاله و تحلیل نوشته و سناریوهای احتمالی این رویداد را بررسی کرده اند؛سناریوهایی که در اغلب اوقات به نام مصباح یزدی، عماریون و جبهه پایداری ختم می شود و حکایت از ارتباط فرزند آیت الله خامنه ای با این حلقه دارد.
سایت بی.بی.سی در سال ۸۸ در گزارشی به نقل از گاردین نوشت:" طلاعات زیادی درباره او که پسر دوم رهبر جمهوری اسلامی است وجود ندارد اما بسیاری گمان می کنند که ممکن است او بعدها جانشین پدرش شود.این نوع جانشینی خانوادگی تحت شرایط فعلی خیلی دشوار خواهد بود زیرا مجلس خبرگان، رهبر را بر اساس موقعیت مذهبی انتخاب می کند. مجتبی لباس روحانیون را به تن می کند اما به هیچ وجه از درجات مذهبی لازم برای رفتن به صدر حکومت برخوردار نیست. برای این کار لازم است تشکیلات روحانی دستخوش ترمیم های عمده شود. گاردین به نقل از منبع خود می نویسد که آیت الله خامنه ای رهبر ایران به دلیل تحولات اخیر مقدار زیادی از نفوذ خود را در میان مراجع از دست داده است".
انتشار گزارش ها و شایعات درباره جانشینی رهبری از سوی مجتبی خامنه ای از سوی چهره های نزدیک به او یعنی غلامعلی حداد عادل، پدر همسر و فرید الدین حداد عادل، برادر همسر وی تکذیب شده است.
این دو تلاش زیادی نیز به خرج داده اند که مجتبی خامنه ای را "یک عالم و دانشمند وارسته" که در زندگی شخصی اش "ساده زیست" است، معرفی کنند.
چند ماه قبل سایت "عماریون" در همین راستا در گزارشی با عنوان "چرا از سید مجتبی خامنه‌ای می‌ترسند؟" نوشت:" به راستی مگر کسی گفته بود قرار است سید مجتبی جانشین رهبری معظم باشد ؟ کیست که نداند انتخاب رهبری بر عهده مجلس خبرگان است ؟ چگونه ممکن است بحثی در محافل خاص سیاسی نظام درباره رهبری آینده به صورت محرمانه صورت گرفته باشد و درست پس از ایجاد فضای آشوب ، بدون ذکر هیچ منبعی افشا شود ؟این که دلیل تخریب شخصیت سید مجتبی چیست می شود احتمالات متعددی را طرح کرد. مثلن:
-حسودی بعضی بزرگان که چرا فقط فرزندان آنها باید متهم به مفاسد اقتصادی و مورد لعن و نفرین ملت باشند !
- فقدان دلیل کافی برای اثبات تقلب در انتخابات
-بهانه قراردادن وی برای ایجاد اتهام و انتقام گیری از مقام معظم رهبری
-تأثیر روانی اتهام زنی به اشخاصی که زوایای شخصیتی شان کمتر مورد شناخت عمومی قرار دارد
-احتمال قریب به یقین توطئه گران به محاصره و فتح خیابان پاستور به سبک انقلابات مخملی و نگرانی از برافراشته ماندن پرچم ولایت توسط خاندان رهبری
- شناخت تحلیل گران دشمن از عدم وجود شرایط کافی یا اقبال عمومی نسبت به شخصیت های مذهبی دیگر برای احراز مقام رهبری".
این سایت تلویحن به شایعه رقابت مجتبی خامنه ای و سید حسن خمینی برای جانشینی نیز پرداخته و نوشته بود: "نباید از خاطر برد که بسیاری از طلاب حوزه علمیه قم بارها فرزندان مقام معظم رهبری را دیده اند که بر خلاف نوه حضرت امام بدون هیچ تشریفاتی ، البته گاه با یک یا دو محافظ در سطح فیضیه یا دیگر مدارس علمیه شهر مقدس قم به درس و بحث و تدریس مشغول هستند و به سادگی و با فروتنی در بین مردم به رفت و آمد می پردازند. طلاب گرانقدر که هر یک متعلق به یکی از مناطق دور و نزدیک این کشور هستند همچون رسانه ای فراگیر ، مشاهدات خدشه ناپذیر خود را به گوش اقوام و دوستان و مریدان خویش در همه نقاط ایران رسانده اند".
تکذیب تلاش خامنه ای برای معرفی فرزندش به عنوان جانشین خود در حالیست که محافل سیاسی تلاش مجتبی برای اخذ مدارک حوزوی را بی ارتباط با این موضوع نمی دانند.
بر اساس مواد ۱۰۷ و ۱۰۹ اصلاحیه قانون اساسی، رهبر جمهوری اسلامی که توسط مجلس خبرگان تعیین می شود، باید ضمن داشتن مدرک "اجتهاد"، "اعلم‏ به‏ احکام‏ و موضوعات‏ فقهی‏ یا مسایل‏ سیاسی‏ و اجتماعی‏ یا دارای‏ مقبولیت‏ عامه‏ یا واجد برجستگی‏ خاص‏" باشد. این درحالیست که پیش از این از جمله شروط رهبری، "مرجعیت" بود.
انتشار عکس مجتبی خامنه ای در حال تدریس درس خارج فقه که بالاترین سطح در دروس حوزوی است، این شائبه که وی در صدد کسب شرایط جانشینی رهبری است را تقویت می کند./ روزآنلاین

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.