حسام طوسی

Tuesday, October 22, 2013

کشیش معترض آمریکائی پس از فریاد در مقابل زندان اوین بازداشت شد


این کشیش همزمان ویدیوهائی را در اینترنت منتشر کرده که در آنها می گوید برای چه منظوری دست به این اقدام متهورانه زده است. او اظهار می دارد که برای اعتراض به زندانی کردن نوکیشان مسیحی در ایران توسط حکومت جمهوری اسلامی به ایران سفر نمود.
به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از خبرگزاریها، صبح روز دوشنبه 29 مهرماه (22 اکتبر 2013) یک کشیش مسیحی آمریکائی اهل کالیفرنیا به نام  "ادی رومرو"، در برابر زندان اوین  با یک حرکت اعتراضی خواستار آزادی زندانیان مسیحی در ایران شد. دقایقی پس از شروع اعتراض او با صدای بلند مأموران زندان او را بازداشت کردند. از محل بازداشت و سرنوشت او اطلاع دقیقی در دست نیست.
این کشیش همزمان ویدیوهائی را در اینترنت منتشر کرده است که در آنها می گوید برای چه منظوری دست به این اقدام متهورانه زده است. او اظهار می دارد که برای اعتراض به زندانی کردن نوکیشان مسیحی در ایران توسط حکومت جمهوری اسلامی به ایران سفر کرده است.
شاهدان عینی می گویند او ناگهان در مقابل زندان اوین ظاهر شد و با صدای بلند شروع به صحبت کرد. او در لابلای حرفهای خود کلماتی را نیز به فارسی ادا کرد. حرکت ناگهانی او ماموران نگهبان زندان را به کلی غافلگیر کرد. فیلمهای با کیفیت پائین و صداهائی که توسط خود او ضبط شده نشان از صحبتهای او با ماموران و هدایت او توسط آنها به داخل محوطه داخل زندان می باشد.  از تلفن موبایل او می‌شد شنید که او در سئوال و جواب‌هایی که با مأموران داشته است، خواستار آزادی چهار مسیحی دربند در ایران و آزادی یک فعال حقوق بشر بوده است.


بنا به گزارش دویچه وله، خبرگزاری کاتولیک آلمان به نقل از روزنامه "لا پوئنته" چاپ کالیفرنیا می‌نویسد که "ادی رومرو"، روحانی بازنشسته مسیحی در برابر زندان اوین خواستار آزادی مسیحیان دربند شده است. او در برابر زندان سرود "بگذار مردم من آزاد شوند" (Let my people go) را خوانده بود. گفته می‌شود وی به هنگام این حرکت اعتراضی با گوشی هوشمند از خود فیلم می‌گرفته است. او به مدت شش دقیقه این فیلم را به شبکه اینترنت می‌فرستد و سپس این فیلم قطع می‌شود.

روزنامه "لا پوئنته" می‌نویسد، ادی رومرو در ۱۴ اکتبر به همراه گروهی از جهانگردان به ایران سفر می‌کند و چندی بعد از این گروه جدا می‌شود. کشیش رومرو در گذشته نیز با حرکت‌های اعتراضی خود توجه افکار عمومی را جلب کرده بود. وی به هنگام بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ در پکن نیز در پشتیبانی از مسیحیان چینی در بند دست به اعتراض زده بود. او به مدت ۲۱ روز تمام فراری بود تا این‌که در "میدان صلح آسمانی" این شهر توسط پلیس دستگیر شد.
این کشیش آمریکائی که یک فعال حقوق بشر است در سازمانی موسوم به "خروج 8-1" کار می کند. اما گفته می شود که اقدامات و فعالیتهای حقوق بشری او به طور مستقل و با تصمیم شخصی انجام می گیرد. خروج فصل هشتم، آیه اول به ماجرای رفتن موسی نزد فرعون اشاره دارد که طی آن موسی به امر خداوند برای چندمین بار از فرعون خواست تا قوم او را رها کنند تا آزادانه خدای خود را عبادت نمایند.
آخرین خبر حاکی از آن است که این کشیش از طریق سفارت سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران با خانواده اش در کالیفرنیا تماس گرفته و به آنها اطلاع داده که حالش خوب می باشد و به زودی از ایران اخراج خواهد شد. او گفته به خروج از ایران تمایلی ندارد ولی تحت اجبار طی چند روز آینده مجبور به این کار خواهد شد.

منبع:شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.