حسام طوسی

Thursday, March 29, 2018

یک شهروند بهایی در شیراز بازداشت شد



ظهر امروز یک شهروند بهایی به نام فرج الله بنگاله توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت و به اداره اطلاعات منتقل شد. در زمان بازداشت این شهروند منزل ایشان تفتیش و وسایل شخصی وی توسط نیروهای امنیتی ضبط شده است. از سوی دیگر گزارش شده نیروهای امنیتی پس از بازداشت این شهروند بهایی، بدون داشتن حکم ورود، به منزل شخصی آقای پیام پرتوی مراجعه و پس از تفتیش کامل محل زندگی این شهروند بهایی وسایل وی را نیز ضبط کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ظهر امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۹۷ نیروهای امنیتی اداره اطلاعات شهرستان شیراز یک شهروند بهایی به نام فرج الله بنگاله را بازداشت کردند.

در زمان بازداشت این شهروند بهایی، نیرو های امنیتی پس از تفتیش منزل، لوازم شخصی وی از جمله کتاب، لب تاپ و موبایل را نیز ضبط کرده‌اند.

این شهروند بهایی پس از بازداشت به اداره اطلاعات شیراز، معروف به پلاک ۱۰۰ منتقل شده است.
گزارش شده است که همزمان با بازداشت آقای بنگاله، نیرو های امنیتی بدون همراه داشتن حکم ورود به منزل به محل زندگی آقای پیام پرتوی، دیگر شهروند بهایی ساکن شیراز رفته و پس از تفتیش کامل منزل این شهروند وسایل شخصی از جمله دو عدد لپ تاپ، فلش مموری‌ها و کتب مذهبی او را ضبط کرده‌اند.

لازم به یادآوری است شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط با باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی بیش از سیصد هزار نفر بهایی در ایران  وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی‌گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد؛ به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.