حسام طوسی

Thursday, March 29, 2018

کشتە شدن یک کولبر در سردشت




یک کولبر به نام ابراهیم سلیمانی در منطقه کانی زرد دوشنبه شب توسط نیروهای هنگ مرزی سردشت با اصابت گلوله جان خود را از دست داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کولبرنیوز، دوشنبە شب ۶ فروردین ماه ۱۳۹۷، نیروهای هنگ مرزی سردشت، به تعدادی کاسبکار در منطقە کانی زرد که در حال بازگشت به سمت روستایشان بودند تیراندازی کرده و در پی این تیراندازی یک کولبر جوان بە نام ابراهیم سلیمانی کشته شد.
ابراهیم سلیمانی اهل روستای “کانی زرد”، متاهل و دارای فرزند است.
شهرستان سردشت یکی از شهرستان‌های مرزی و کردنشین استان آذربایجان غربی است.
گفتنی است که پیش‌تر در تاریخ ۴ فروردین‌ ۱۳۹۷ نیز، با شلیک نیروهای هنگ مرزی در نقطه‌ی صفر مرزی یک تن به نام “جمال خباز” از ناحیه‌ی پشت دچار جراحت شدید شد. در خبر دیگری در همین منطقه شلیک نیروهای هنگ مرزی در حوالی روستای کانی‌زرد، مجروح شدن یک کولبر به نام “لقمان محمدزاده” از ناحیه‌ی ران و شکم را در پی داشته است.
جمال خباز از اهالی بخش مرکزی سردشت است که جهت رسیدگی پزشکی به مراکز درمانی ارومیه منتقل شده است.
هرانا پیش‌تر در گزارشی از مجروح شدن  یک کولبر به نام “لقمان محمدزاده” ٣٧ ساله و از اهالی روستای شموله از توابع ربط، در حوالی روستای کانی‌زرد، در اثر شلیک نیروهای هنگ مرزی از ناحیه‌ی ران و شکم خبر داده بود.
بر اساس گزارش سالیانه منتشر شده مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در طول سال ۱۳۹۶، گزارش قتل ۴۶ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۵۸ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده که عمدتا این تلفات انسانی در مناطق کردنشین گزارش شده است.
بر اساس این آمار، در کنار افرادی که هویت آنان به عنوان کولبر روشن شده، ۲۲۴ شهروند هدف تیراندازی نیروهای انتظامی و مرزبانی قرار گرفتند.
هرانا

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.