حسام طوسی

Wednesday, March 7, 2018

لیلا حسین زاده و سینا ربیعی، دانشجویان دانشگاه تهران به حبس محکوم شدند




لیلا حسین زاده دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران که در تاریخ ۱۱ دی ۹۶، مقابل منزل خود و توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود توسط قاضی ماشالله احمدزاده رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۶ سال حبس تعزیری و ۲ سال “ممنوع‌الخروجی” محکوم شد، خانم حسین زاده پیش از این ۱۶ روز را در بازداشت سپری کرده بود. همراه با خانم حسین زاده، سینا ربیعی، دیگر دانشجوی دانشگاه تهران  توسط همین شعبه به تحمل ۱ حبس تعزیری و ۲ سال ممنوع الخروجی محکوم شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، قاضی ماشالله احمدزاده رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران طی حکمی لیلا حسین زداه، دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران و دانشجوی انسان شناسی این دانشگاه را به تحمل ۶ سال حبس تعزیری و ۲ سال “ممنوعیت خروج از کشور” محکوم کرد.
قاضی احمدزاده طی همین پرونده، سینا ربیعی، دیگر دانشجوی دانشگاه تهران را هم به اتهاماتی مشابه به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوع الخروجی از کشور محکوم کرد.

این خبر را شوراهای صنفی دانشجویان کشور تایید کرد و افزود این دو دانشجو از جمله دانشجویان دانشگاه تهران هستند که در زمینه مطالبات صنفی دانشجویان فعالیت دارند.
بنا بر رویه دادگاه خانم حسین زاده و آقای ربیعی که اکنون با قید وثیقه آزاد هستند ۲۰ روز برای اعتراض به حکم صادره فرصت دارند.


هرانا پیش از این در تاریخ ۹ اسفند ۱۳۹۶ طی گزارشی از برگزاری دادگاه لیلا حسین زاده فعال صنفی دانشگاه تهران در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران خبر داده بود.

یش‌تر محمود صادقی رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس نیز به تشکیل پرونده قضایی برای حدود ۵۰ دانشجو اشاره کرده بود. پرونده هایی که به نظر می آید در رابطه با اعتراضات سراسری در ایران موسوم به “اعتراضات دیماه” مفتوح شده باشد.

صادقی با بیان اینکه از تشکیل پرونده برای ۱۷ دانشجوی بازداشتی اطلاع داشته، ادامه داد: “پرونده‌ی دانشجویان بازداشتی با اتهاماتی همچون تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی تشکیل شده است، دادگاه دانشجویانی مانند خانم “لیلا حسین‌زاده” روز چهارشنبه برگزار شد و دادگاه تعداد دیگری از دانشجویان بازداشتی در هفته‌های آینده برگزار می‌شود”.
به گفته‌ی محمود صادقی دو شعبه از شعبات دادگاه انقلاب مسئولیت رسیدگی به پرونده‌های دانشجویان بازداشتی را بر عهده دارند.

در اعتراضات اخیر که بعضاً با عنوان «اعتراضات دی‌ماه» از آن یاد می‌شود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته شدند.

بر اساس اعلام منابع رسمی اعتراضات در بیش از ۸۰ شهر برگزار شد و حدود پنج هزار نفر نیز بازداشت شدند.

برخی از بازداشت‌شدگان با تودیع وثیقه و تا هنگام برگزاری جلسه‌ی دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها به زندان منتقل شده‌اند. با این حال کماکان از سرنوشت و یا محل نگه‌داری شماری از بازداشتی‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست.
آغاز اعتراضات در شهر مشهد در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶ بود اما ناآرامی‌ها به سرعت به شهرهای دیگر تسری یافت. نیروهای امنیتی با خشونت کشنده روزافزون به این اعتراضات پاسخ داده‌اند.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.