حسام طوسی

Wednesday, March 7, 2018

واکنش وزارت امور خارجه آمریکا به سرکوب خشونت‌آمیز و ادامه‌دار دراویش گنابادی

vezarat kharejeh amrica96

رادیو فردا
هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند از خبر درگذشت محمد راجی از دراویش گنابادی در «بازداشت و در حین بازجویی» ابراز تأسف کرده و از حکومت ایران خواسته است همه‌ی زندانیان عقیدتی را آزاد کند.
به گزارش صفحه فیسبوک وزارت امور خارجه آمریکا، هدر نائورت گفته است: «بار دیگر ما از شنیدن خبر درگذشت یکی از زندانیان عقیدتی در بازداشت متأثر شدیم، گزارش رسیده است که محمد راجی؛ یکی از دراویش گنابادی، در زندان و در حین بازجویی در ایران درگذشته است.»
سایت مجدوبان نور که اخبار دراویش نعمت‌اللهی گنابادی را منتشر می‌کند نوشته بود که محمد راجی در حوادث گلستان هفتم در روز اول اسفند بازداشت و بر اثر ضرب و شتم و در دوران بازداشت جان خود را از دست داده است. اما عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران روز دوشنبه درگذشت محمد راجی در حین بازجویی را تکذیب کرد و گفت او در روز درگیری بین دراویش و نیروهای انتظامی در خیابان پاسداران کشته شده است.
این در حالی است که پیکر محمد راجی شامگاه دوشنبه با حضور تعداد کمی از اعضای خانواده و نیروهای انتظامی در شهرستان الیگودرز به خاک سپرده شد.
طیبه راجی؛ دختر محمد راجی روز گذشته در گفت‌وگو با رادیو فردا خبر داده بود که مأموران نیروی انتظامی با تهدید خانواده‌‌ی آنها، خواستار دفن شبانه‌‌ی جسد او شده‌اند، اما خانواده‌‌ی راجی با این خواسته موافقت نکردند.
نگرانی از تداوم سرکوب دراویش
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گفته است: «ما همچنان گزارش‌های نگران‌کننده‌ای را در مورد سرکوب خشونت‌آمیز و ادامه‌دار دراویش گنابادی توسط رژیم ایران در سراسر کشور دریافت می‌کنیم. در این موارد صدها تن بازداشت شده‌اند و برخی نیز در بیمارستان بستری شده‌اند.»
هدر نائورت تصریح کرده است: «ما از رژیم ایران می‌خواهیم تا به حقوق شهروندانش احترام گذاشته و همه‌ی زندانیان عقیدتیِ به ناحق زندانی‌شده را آزاد کند.»


بر اساس گزارش‌ها محمد راجی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران بوده و در جنگ ایران و عراق مجروح شیمیایی شده بود.
آنطور که وب‌سایت مجذوبان نور می‌نویسد؛ او در سال ۸۳ پس از جدا شدن از سپاه، در روستای مزرعه‌آباد الیگودرز به کشاورزی مشغول بوده است.
پیش از این، گزارش‌هایی نیز درباره‌ی مرگ سه نفر از دراویش بازداشت‌شده در بیمارستان منتشر شده و غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه، کشته شدن یکی از دراویش در بیمارستان را تأیید کرد، گرچه در آن زمان به نام این فرد اشاره‌ای نکرد.
در روزهای گذشته همچنین فیلم‌ها و عکس‌هایی از«ضرب و جرح» شدید دراویش بازداشت‌شده و گزارش‌هایی درباره‌ی «شکستگی سر، فک و چند دندان» و وضعیت جسمی نامناسب تعدادی از آنان منتشر شده است.
مقام‌های قوه قضائیه در روزهای گذشته بر مجازات «سریع و خارج از نوبت» دراویش گنابادی بازداشت‌شده در درگیری‌های خیابان پاسداران تأکید کرده‌اند و فرمانده نیروی انتظامی تهران نیز اعلام کرده که راننده اتوبوسی که به گفته مقام‌های امنیتی و قضایی سه مأمور نیروی انتظامی را زیر گرفته و باعث مرگ آنان شده، قبل از پایان سال ۹۶ اعدام خواهد شد.
در همین حال روز شنبه، ۸۷ فعال سیاسی و مدنی در بیانیه‌ای تأکید کرده‌ بودند که اخبار منتشرشده «درباره محاکمه فوری و خارج از نوبت» دراویش بازداشت‌شده، «پیشاپیش اصل استقلال و بی‌طرفی محکمه را زیر سؤال برده است».
تأکید مقام‌های جمهوری اسلامی بر مجازات دراویش گنابادی بازداشت‌شده در حالی است که تجمع اعتراضی دراویش گنابادی در اطراف خانه‌ی نورعلی تابنده؛ قطب این سلسله، در روز دوشنبه ۳۰ بهمن با دخالت نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی‌های موتورسوار به خشونت کشیده شد.
پیش‌تر کانون مدافعان حقوق بشر که ریاست آن بر عهده‌ی شیرین عبادی است در گزارش خود از نقض حقوق بشر در ایران در بهمن‌ماه با اشاره به این درگیری‌ها اعلام کرده بود که «منشأ بسیاری از حوادث ناگوار در اعتراض‌های خیابانی، حضور و دخالت نیروهای بسیج در صحنه وقوع حادثه است».
تجمع دراویش گنابادی در روز دوشنبه ۳۰ بهمن ابتدا در مقابل کلانتری ۱۰۲ پاسداران در شمال تهران در اعتراض به بازداشت یکی از دراویش به نام نعمت‌الله ریاحی آغاز شده بود.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.